• Anonym (Ts)

Vem har rätt till rummet?

Bor i en stor stad där det är svårt med hyresrätter i fina och eftertraktade områden.

Är en familj på 2 vuxna och 2 barn.

Bonusbarn 14 år ( VH ) och gemensamt barn 1 år.

Jag har fast arbete och inkomst, den andra vuxna är arbetslös har noll kronor i inkomst, ej varit med i a-kassan.

Vi bor nu i en 1,5 och har nu äntligen lyckats få en större lgh. En stor 3a men 2 sovrum och 1 vardagsrum.

För mig har det varit självklart att vårt barn som bor heltid ska få ha sovrummet och att jag därmed ska få inreda efter 1 åringen nivå. Har tänkt sätta in en bäddsoffa i rummet. Så bonusbarn kan självklart ha rummet när hen är hos oss vh.

Nu har bonusbarn och biomamma pratat ihop sig och biomamman har hört av sig till pappan och mer eller mindre krävt att bonusbarnet ska ha halva rummet med säng, skrivbord och byrå för att barnet är äldst och mer behov av det. Barnet är varannan helg hos oss! Även om barnet får eget rum kommer barnet fortfarande vara varannan helg!

Rummet är 9 kvm för övrigt.

Jag vill inte det här! Lägenheten står på mitt namn. Jag betalar hyran.

Är det någon som förstår mig?? Har jag rätt säga nej!?

• Svar på tråden Vem har rätt till rummet?
  • Anonym (J)

Vill biomamman betala en del av hyran kanske?

Hon har absolut ingenting att säga om hur ni gör med er lägenhet.

• Anonym (G)
    Anonym (J) skrev 2017-08-27 10:09:52 följande:
    Vill biomamman betala en del av hyran kanske?
    Hon har absolut ingenting att säga om hur ni gör med er lägenhet.
    Håller med
  • sextiotalist

De flesta ettåringar behöver inte eget rum.

Vi resonerade tvärtom. Sambons barn, som var hos oss varannan helg, fick eget rum först (vi höll på att bygga hus då). Sonen fick vänta väldigt länge.

En 14-åring behöver dra sig undan. En ettåring är där mamma och pappa är.

• Anonym (.........)

Jag tycker att det är självklart att 14 åringen ska få eget rum. 1 åringen behöver inget eget rum.

• Ankissen
    sextiotalist skrev 2017-08-27 10:13:08 följande:

Vi resonerade tvärtom. Sambons barn, som var hos oss varannan helg, fick eget rum först (vi höll på att bygga hus då). Sonen fick vänta väldigt länge.

Håller med! Jag skulle gett de båda barnen varsitt rum iofs så kan föräldrarna ha en del av vardagsrummet med säng eller bäddsoffa. Viktigt med eget rum för 14-åringen.
  • Anonym (Jo)
    sextiotalist skrev 2017-08-27 10:13:08 följande:

Ja, och om några år så kanske inte bonusen kommer alls utan antingen flyttar hemifrån eller valt att bo heltid hos mamma.
  • Anonym (Nej)

Tycker inte biomamman har rätt att bestämma alls hur ni ska ha det. Visserligen behöver en ettåring inte ett eget rum. Men tycker ändå din lösning med bäddsoffan är bra. Speciellt med tanke på att det bara är du som betalar allt osv. Och att den äldre ungen bara är hos er varannan helg. Känns dumt att ett rum ska stå oanvänt resten av tiden och bara användas 2 helger i månaden.

• Meriall

En säng tycker jag ni kan ha i rummet. Är ju bra som gästsäng annars. Bäddsoffa känns lite väl. Men jag tycker det är okej att inreda rummet till bebisrum.

Förstår inte heller hur din sambo lyckats hamna på noll i inkomst? Kan han inte gå med i alfakassan? Man behöver inte ha jobb för det. Man kan få ersättning direkt. Låg inkomst men bättre än noll.

• Meriall

Sedan spelar det väl roll om du ser din sambo som en sambo eller inneboende. Är han och bonusbarnet inneboende så bestämmer du ju allt. Är ni sambo har ni lika stor bestämmanderätt fast du betalar allt.

• Anonym (Flexibilitet)

Låt rummet få vara 1-åringens men vh när 14-åringen är hos er får ni "låna" ut rummet. En låda leksaker flyttas ut och tonåringen kan dra sig undan.

Eller så avskärmar ni en del av vardagsrummet och har det som föräldrarsovrum och barnen får varsitt rum.

Men nu gör som ni vill. Biomamman har inte s*it att säga till om i er lägenhet.

En annan sak; du skriver att lägenheten står på dig och att du betalar hyran. Om det är så att du vill ha lägenheten som "din egen" måste du kolla upp sambolagen ordentligt då ni skaffar lägenheten för att bo där gemensamt. En jurist kan skriva korrekta papper och avgiften är avdragsgill i deklarationen.

Svar på tråden Vem har rätt till rummet?