• Förvånad02

Från sertralin till Venlefaxin..

Hej hej
    Jag ska på måndag p.g.a. besvärliga biverkningar byta från Sertralin till Venlefaxin. Är det någon här som har erfarenhet utav dessa och kan stilla min oro. Tänker på vanliga symtom och upplevelser vid insättning/byte..
    Jag hade mycket obehagliga känslor de första veckorna på sertralin och är orolig att få tillbaka dessa nu vid bytet...
    Jag har fått trappa ner från 100 mg Sertralin till 50 mg och som sagt byta preparat helt på måndag med start på 75 mg.

Jag tycker överhuvudtaget att anti-depp mediciner är lite läskiga men har kommit till en punkt i livet då jag faktiskt inte känner att jag har så mycket andra valmöjligheter då det faktiskt känns som att jag inte fungerar.. Ja alltså jag är sur, trött, osocial, nervös, orolig, ont i bröstet, hypokondrisk, glömsk, virrig, hjärtklappning, panikångestattacker.. detta troligtvis som resultat av långvarig och från mitt håll sett ignorerad stress.
    Jag ska om ett par veckor också påbörja KBT terapi så det är på gång!

Mvh Orolig själ

• Svar på tråden Från sertralin till Venlefaxin..
  • Långbenopluto

Jag bytte rakt av utan nedtrappningn eller upptrappning, det var tufft några veckor men idag mår jag jättebra! Jag kommer ALDRIG sluta med venlafaxin, jag tar hög dos, 300 mg, och har ätit dessa i ca 6 år och inser att dessa behöver jag livet ut. 

Men det gör inget för jag mår så bra på dom

• Förvånad02
    Tofflans skrev 2017-08-25 16:05:47 följande:

Jag bytte rakt av utan nedtrappningn eller upptrappning, det var tufft några veckor men idag mår jag jättebra! Jag kommer ALDRIG sluta med venlafaxin, jag tar hög dos, 300 mg, och har ätit dessa i ca 6 år och inser att dessa behöver jag livet ut. 

Men det gör inget för jag mår så bra på dom

Va skönt att läsa om någon med positiv upplevelse av Venlafaxin! Har sett flera kalla det för rävgift och gud vet allt. Man blir ju lite avskräckt ????
  • Långbenopluto
    Förvånad02 skrev 2017-08-25 18:07:00 följande:
    Va skönt att läsa om någon med positiv upplevelse av Venlafaxin! Har sett flera kalla det för rävgift och gud vet allt. Man blir ju lite avskräckt ????
    Man ska inte lyssna så mycket på andra utan känna in sin egen kropp och hur det mår av läkemedlet.
  • Noanda

Jag har också fått jättemycket hjälp av venlafaxin! Men den är knepig som 17 att sluta med om man nu ska det. Eller den kan vara.

Själv har jag precis gått från venlafaxin till sertralin pga graviditet så jag är i motsatt situation!

Var hemma från jobbet idag pga detta. Svårt att beskriva känslan, ord ger den inte rättvisa. Men det är bara att stå ut.

• Förvånad02

Nä du har såklart rätt, det är ju så olika med såna här mediciner. Går ju aldrig att veta vilken som är den rätta innan man testat! Vad som är rävgift för den ena kan rädda livet på nästa :)

Ok, känns lite hoppfullt då ändå :) Blir ju extra nervös eftersom att jag ändå byter från en medicin som funkar bra på ångesten och depressionen.. Bara att hålla tummarna för att denna funkar lika bra men då utan jobbiga biverkningar (bortsett från i början såklart). Som ovan nämnt är det väl bara att härda ut och hoppas på det bästa!

Svar på tråden Från sertralin till Venlefaxin..