• Anonym (A)

Om du hade levt för 100 år sedan, hade du levt till åldern du är idag?

Ignorera eventuella vaccinsjukdomar som du är vaccinerad mot, det blir för mycket spekulation. Om du hade levt ditt liv, med allt som har hänt i ditt liv, fast för 100 år sedan, tror du att du hade levt då? Om inte, vid vilket ålder skulle du ha dött och i vilket sammanhang (frivilligt att svara på).

Jag hade själv dött vid 11 pga extrema mensblödningar (förblödning).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du hade levt för 100 år sedan, hade du levt till åldern du är idag?
  • Anonym (A)

Kanske borde ha inkluderat ett "vet ej" då det är lite svårt med t.ex. antibiotika att veta ifall kroppen hade klarat av det själv eller ej i vissa fall.

• äsch

Jag hade nog dött av någon av alla de halsflussar med tillhörande halsböld som jag har haft. Eller av njurbäckeninflammation efter någon av alla mina urinvägsinfektioner. Hade detta mot förmodan inte hänt så hade jag definitivt dött i barnsängsfeber vid 21 års ålder.

• äsch
    äsch skrev 2017-08-24 07:47:03 följande:

Jag hade nog dött av någon av alla de halsflussar med tillhörande halsböld som jag har haft. Eller av njurbäckeninflammation efter någon av alla mina urinvägsinfektioner. Hade detta mot förmodan inte hänt så hade jag definitivt dött i barnsängsfeber vid 21 års ålder.

Kan inte rösta, sitter med appen.
  • Anonym (Tjej)

Har drabbats av 2 farliga saker.

Infektion i samband med barnförsäkring. Det var dock på sjukhus och inte säkert jag fått det om jag fött hemma.

Hade dock inte överlevt mitt utomkvedes som jag fick i 30årsåldern, behövde bli opererad och började dessutom blöda extra mycket vid operationen. Iofs vet man ju inte om jag fått det om jag inte gjort abort ett tag innan. Då hade jag kanske varit gravid med det barnet när jag skulle haft utomkvedeset.

Alla andra grejer hade jag nog överlevt fast haft det väldigt tungt (djur- och matallergiker).

• Anonym (?)

Det är ju rätt svårt att veta om man inte som Överste Senap, har något väldigt konkret scenario att tänka sig. 

Jag är född 1970 så då tänker jag 1870 istället.
    Jag hade nog i så fall dött när jag födde första barnet eftersom det efter 48 timmars fruktansvärd förlossning slutade med ett kejsarsnitt. Om jag hade varit en fattig bonddotter eller torpare (vilket är högst troligt eftersom jag släktforskat och vet hur det såg ut i mina släktgrenar) antar jag att det kanske inte precis fanns kejsarsnitt att ta till för alla. 

• Stårschan

Tveksamt ja. Min första förlossning var väldigt segdragen, så utan värkstimulerande dropp och sånt hade den förmodligen hållit på i flera dagar till. Så jag hade eventuellt dött i barnsäng. Å andra sidan känner jag en kvinna som hade en förlossning liknande min men på 60-talet (hon födde i fem dagar) som ju uppenbarligen överlevde.

• sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-08-24 08:16:47 följande:

Tveksamt ja. Min första förlossning var väldigt segdragen, så utan värkstimulerande dropp och sånt hade den förmodligen hållit på i flera dagar till. Så jag hade eventuellt dött i barnsäng. Å andra sidan känner jag en kvinna som hade en förlossning liknande min men på 60-talet (hon födde i fem dagar) som ju uppenbarligen överlevde.

Jag hade nog också dött i barnsäng, i varje fall hade sonen dött.
  • cosinus

Japp jag tror jag hade överlevt. 

Däremot hade mina ungar haft det tyngre. Äldsta föddes med lunginflammation. Hade hon klarat det hade hon däremot levt ff för sen har det inte varit några konstigheter. Nummer 2 var så mager och sliten vid födseln att han var tvungen ligga på neo knappt en vecka för uppmatning och hade han överlevt det så hade han aldrig fixat sina sjukdommar och allergier utan modern vård. Hade nog inte ens blivit 5. Mest troligt inte ens 3.

Nummer 3 hade klarat sig bra tills nu då han åkte på en riktigt ruskig lunginflammation. Så 50/50 om han klarat sig över 9.

Nummer 4 däremot hade överlevt. Hon har i princip aldrig varit på vårdcentralen ens.

Svar på tråden Om du hade levt för 100 år sedan, hade du levt till åldern du är idag?