• absalon

Privat stig

Jag brukar promenera med min hund längs en skogsstig och ta en fika på en enkelt hopsnickrad bänk med utsikt över en liten äng. En markägare ogillar detta och säger att han och ingen annan bestämmer, vilka som får gå på hans skogsstig och sitta på hans bänk. Någon hustomt finns varken i närheten av stigen eller bänken.
    Nu har han spikat upp en skylt med texten "Privat område".
    Jag åberopar förstås allemansrätten och uppmanar honom att väcka åtal för "olaga intrång" mot mig. Vilket gör honom rasande för han "har f-n inte råd med några advokatarvoden". Han säger att området är hans jaktmark och jag påpekar att jag inte brukar vistas där, när jakt på älg eller rådjur pågår.
    Nu väljer jag att nonchalera honom. Eventuellt bjuda honom på fika, då jag misstänker att kontaktproblem är den egentliga orsaken till att han bråkar. Vad ska man eljest göra?Cool

• Svar på tråden Privat stig
  • molly11

Fråga om han har fått tillstånd att sätta upp skylt! Man får inte bara slänga upp skyltar hur som helst bara för att man äger marken. Krävs tillstånd från kommunen om jag inte mina fel.

• Aniiee

Ett par inklipp från naturvårdsverket.

stängsel och skyltar:
    Du har rätt att vistas i naturen oberoende vem som äger marken. Det är allemansrättens grund.

Inga privata skyltar för att stänga ute allmänheten

En del markägare sätter upp skyltar för att stänga ute allmänheten. Det kan vara skyltar av typen "Privat mark", "Ej obehöriga" och liknande.

Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp. Allmänheten ska kunna vistas i områden för friluftsliv. Kommunen måste även ge tillstånd för skyltar som "förbjuder" gångtrafik, cykling och ridning på enskilda vägar.

Det finns undantag

Ibland är det uppenbart att allemansrätten är satt ur spel. En markägare kan då få sätta upp skyltar för att avvisa besökare från området. Och inget tillstånd behövs från kommunen. Främst handlar det om områden som skyddas genom

Brottsbalkens bestämmelser om tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark.

Vem tar bort skylten?

Om du stöter på en olaglig skylt får du inte själv ta ner den. Det är kommunen som ska be markägaren ta bort skylten. Ett sådant föreläggande kan kombineras med vite. Det vill säga markägaren kan få betala en viss summa pengar om skylten inte tas bort.

Enskild väg

Enskilda vägar är viktiga för friluftslivet och allemansrätten. Genom enskilda vägar kan du enkelt nå badsjöar och fiskevatten, bärmarker och smultronställen.

Tillåtet att gå, cykla och rida

Vägens ägare får bara stänga av vägen för trafik med motordrivna fordon. Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Däremot finns möjlighet att genom lokala trafikföreskrifter förbjuda annan trafik än med motordrivna fordon. Men sådana förbud är ovanliga

Inga skyltar utan tillstånd

Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen, undantaget skyltar som förbjuder motorfordonstrafik på enskild väg.

Så, JA du får gå där och NEJ han får inte sätta upp skyltar utan tillstånd.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • absalon

Tack för flera bra och informativa inlägg. Nästa gång markägaren uppenbarar sig, ska jag bestämt bjuda på fika och på ett vänligt sätt berätta för honom, om vad som juridiskt sett gäller.Cool

• Poppy75

Plockar du upp efter din hund ? Om inte så kan jag förstå att han blir ilsk.

• absalon
    Poppy75 skrev 2017-08-23 19:13:13 följande:

Plockar du upp efter din hund ? Om inte så kan jag förstå att han blir ilsk.

Inte i skogen och inte vid sidan av vägen, men eljest gör jag det. Ingen plockar ännu upp efter varg, björn, räv och kanadagäss, som alla pruttar ur sig präktiga pladuskor.
    Du kanske ska ta initiativet till en ny lagstiftning, som ålägger såväl markägare som oss skogsvandrare att plocka upp efter nyssnämnda djurarter.Skrattande
  • Poppy75

Varför skulle jag göra det ?

Tycker att det är snuskigt med människor som inte plockar upp efter sin hund där det går människor som riskerar att trampa i skiten.

• Frontline
    absalon skrev 2017-08-23 19:20:41 följande:
    Inte i skogen och inte vid sidan av vägen, men eljest gör jag det. Ingen plockar ännu upp efter varg, björn, räv och kanadagäss, som alla pruttar ur sig präktiga pladuskor.
    Du kanske ska ta initiativet till en ny lagstiftning, som ålägger såväl markägare som oss skogsvandrare att plocka upp efter nyssnämnda djurarter.Skrattande
    Poppy75 skrev 2017-08-24 07:21:39 följande:
    Tycker att det är snuskigt med människor som inte plockar upp efter sin hund där det går människor som riskerar att trampa i skiten.

Fast det går ju även människor i skogen där alla andra djur behagar att lägga en klubba eller en näve små harpluttar vem tar upp det?
    Jag går ofta i skogen och plockar svamp, lingon, blåbär eller annat fint som finns i skogen men jag ser även en massa skit som skogens djur har lämnat efter sig som ingen tar upp...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Poppy75
    Frontline skrev 2017-08-24 07:36:40 följande:

Fast det går ju även människor i skogen där alla andra djur behagar att lägga en klubba eller en näve små harpluttar vem tar upp det?

Jag går ofta i skogen och plockar svamp, lingon, blåbär eller annat fint som finns i skogen men jag ser även en massa skit som skogens djur har lämnat efter sig som ingen tar upp...

Och du ser ingen skillnad på ditt ansvar att ta upp (eller gräva ner) bajs som du själv eller din hund har producerat eller markägarens ansvar att ta upp all bajs från "skogen djur" ?
  • John22
    Frontline skrev 2017-08-24 07:36:40 följande:
    Poppy75 skrev 2017-08-24 07:21:39 följande:

Om ens hund skiter precis vid sidan av en väg/stig kanske det dock kan vara på sin plats att plocka upp efter den. Det är ju trots allt avsevärt större risk att trampa i det där.
  • absalon

Skogen och skogens alla örter kan säkert behöva lite gödsling. Nu har vi bestämt lämnat debatten om allemansrätten och hamnat i något slags renhållningsdiskussion.Cool

• sextiotalist

Du ringer till kommunen och berättar om skylten, så får de ta fighten.

• absalon

Javisst, om markägaren inte själv tar ner den kontaktar jag kommunen. Tänker bara ta ett snack med markägaren först om saken, ifall han dyker upp igen.

• Frontline
    Poppy75 skrev 2017-08-24 07:51:33 följande:
    Och du ser ingen skillnad på ditt ansvar att ta upp (eller gräva ner) bajs som du själv eller din hund har producerat eller markägarens ansvar att ta upp all bajs från "skogen djur" ? smile2.gif
    Nopp
    John22 skrev 2017-08-24 07:53:32 följande:
    Om ens hund skiter precis vid sidan av en väg/stig kanske det dock kan vara på sin plats att plocka upp efter den. Det är ju trots allt avsevärt större risk att trampa i det där.

Går jag i skogen för att plocka svamp eller bär som jag skrev då går jag väl inte efter en stig eller väg så om en hund eller människa gödslar bakom en sten eller träd det "skiter" väl jag i..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • TQR735
    XEmmabus skrev 2017-08-25 23:22:32 följande:

Är detta en skoluppgift??

Har läst denna fråga förut..

Skulle tro att TS läser en jök.
Svar på tråden Privat stig