• Kitty baby

Kristallsjukan? Rädd!

13 juli i år fick jag en yrselattack av kraftigt slag när jag skulle kliva ur sängen. Alla symptom tydde på kristallsjukan, jag mådde illa och var ostadig i flera dagar innan det sakta klingade av men blev ej helt bra. Nu sex veckor sedan men jag är ff lite ostadig, har tryck mot öronen och kan ibland under dagen få små känningar av att jag ska "ramla" typ fast jag inte gör det. När jag lägger mig ned t ex på kvällen för att sova känns det i huvudet som att jsg varit på konsert, det liksom brusar lite i öronen och känns lite obehagligt. Jag tänker att det inte räknas som ett tinnitusljud men det kanske det gör? Annars känns hjärnan lite trög, jobbigt att fokusera på saker osv. Varit hos läkare o Sjukg som säger Kristallsjukan men väntar på återbesökstid om ngr dagar hos VC då jsg inte upplever ngn förbättring/förändring. Har gjot flertalet övningar både hemma o hos läkare/sjukgy men ingen skillnad och man kunde inte heller se ngn förändring i mina ögon (testet man gör för att konstatera kristall) Är nu rädd att det ska vara ngt annat med hjärnan el Menieres sjukdom. Blir så orolig och det påverkar mig mycket.

Inte hört ngn som haft liknande besvär av kristallsjukan så länge. Ngn som har haft kristallsjukan och upplevt samma?

• Svar på tråden Kristallsjukan? Rädd!
  • PinglandeBlåbär

Hej,

Vad obehagligt med dessa symtom. Jag förstår din rädsla.

Tycker du ska be din läkare att ta ert ct eller mrt på hjärnan för att utesluta att det är någon förändring som orsakar dina symtom. Jag har för mig att man kan undersökas för menieres.

Jag har haft patienter med kristallsjuka son har haft mycket långvariga symtom tyvärr.

Har du testat nackkrage?

• Mira76

Hej,

Ja, det är obehagligt med kristallsjukan..jag har själv haft det återkommande i många år.

Att de inte ser ögonrörelserna är ju lite konstigt dock, eftersom det är de som är karaktäristiskt för sjukdomen. Känner du själv att ögonen rör sig? På mig fladdrar ögonen väldigt, och helt okontrollerbart, under ett anfall. Sedan går anfallet oftast över på några minuter. Kan fortfarande kännas lite svajigt efteråt, men inte som den karusell det känns som under anfallet.

Övningarna borde ju hjälpa dig också, om det är ktistallsjukan. Men ibland är det svårt att lokalisera rätt öra och då hjälper det inte.. Hittar du läget där det snurrar till ordentligt, om du gör övningarna?

Tryck över örat etc låter mer som Menieres.

Eller har du varit sjuk nyss? Tänker på virus på balansnerven, som det också kan vara.

Jag har (peppar peppar) inte fått ngt anfall på ett år nu. Sover med huvudet högt, nästan halvsittande, och har slutat sova på mage. Plus att jag äter magnesium, vilket jag läste kan hjälpa. Detta har hjälpt mig, tror jag.

• Kitty baby
    Mira76 skrev 2017-08-23 17:01:27 följande:

Hej,

Ja, det är obehagligt med kristallsjukan..jag har själv haft det återkommande i många år.

Att de inte ser ögonrörelserna är ju lite konstigt dock, eftersom det är de som är karaktäristiskt för sjukdomen. Känner du själv att ögonen rör sig? På mig fladdrar ögonen väldigt, och helt okontrollerbart, under ett anfall. Sedan går anfallet oftast över på några minuter. Kan fortfarande kännas lite svajigt efteråt, men inte som den karusell det känns som under anfallet.

Övningarna borde ju hjälpa dig också, om det är ktistallsjukan. Men ibland är det svårt att lokalisera rätt öra och då hjälper det inte.. Hittar du läget där det snurrar till ordentligt, om du gör övningarna?

Tryck över örat etc låter mer som Menieres.

Eller har du varit sjuk nyss? Tänker på virus på balansnerven, som det också kan vara.

Jag har (peppar peppar) inte fått ngt anfall på ett år nu. Sover med huvudet högt, nästan halvsittande, och har slutat sova på mage. Plus att jag äter magnesium, vilket jag läste kan hjälpa. Detta har hjälpt mig, tror jag.

Jag var på resa utanför Sverige när jag fick det kraftiga yrselanfallet - första läkarkontakten var i Spanien (mycket bra undersökning av hela kroppen men man gjorde ingen kontroll av ögonrörelser då) sedan besök på VC i Sverige men då hade det gått nästan 3-4 veckor sedan det kraftiga yrselanfallet och jag hade gjort olika övningar hemma själv och lite chansat att det var vänster öra efter att ha läst på lite på internet och pratat med en bekant utförde jag epleys och half sommersault tror jag den heter - men det blir ju lite mer trevande när man gör det själv. Läkaren på VC kunde inte se några ögonrörelser men sa att det kan oxå bero på att kristallerna lagt sig tillrätta och det jag känner är efterdyningar från detta. Träff med sjukgy veckan efter det och då gjorde man test igen med sådana glasögon som ska förtydliga ögonrörelser men hon såg inget (gjordet test 2 olika tillfälllen på dygnet hos henne). Så kvar blir att förlita sig på att detta är efterdyningar....dock intressant att höra om fler känt av det så pass länge som jag gör nu?

Jag är givetvis ororlig att det ska vara Menieres. Har ej varit sjuk. Enligt läkaren så blir man betydligt sjukare om man har virus på balansnerven än vad jag var vid mitt anfall men det är ju förstås olika.
  • Kitty baby
    PinglandeBlåbär skrev 2017-08-23 16:30:15 följande:

Hej,

Vad obehagligt med dessa symtom. Jag förstår din rädsla.

Tycker du ska be din läkare att ta ert ct eller mrt på hjärnan för att utesluta att det är någon förändring som orsakar dina symtom. Jag har för mig att man kan undersökas för menieres.

Jag har haft patienter med kristallsjuka son har haft mycket långvariga symtom tyvärr.

Har du testat nackkrage?

Jag ska till läkare på VC på onsdag n vecka och hoppas att hon vill låta mig bli undersökt vidare. Tror att man kan undersöka hörsel för att leta vidare om Menieres.

Viktigt info att du säger att du haft pat med långvariga symptom. Vad hade dom för symptom om du vet/kommer ihåg - liknande mina? Var dom sjukskrivna? Gick det bara över plötsligt eller kanske mer klingade av...

Tack för att ni tar er tid att svara!
  • jahepp

Hej

Vilken typ av yrsel har du?, gungande typ sjösjuka eller rotatorisk där hela världen snurrar ?

Själv fick jag diagnosen Meniérs för många år sedan.

Jag har nog haft de flesta konstiga symptom man kan ha innan jag blev diagnostiserad.

Yrsel både rotatorisk och gungande varje dag, illamående,   magproblem, frossa, svaghet i ben och armar, krypningar i kroppen, orkeslös, ljuskänslig, lysrör var ett helvete, lock för ena örat, känslig för omslag i väder och lufttryck samt mycket mer.....men alla prover som togs av läkarna var tydligen bra.

Var sängliggandes i princip ett år innan jag överhuvudtaget kunde gå på affären och handla själv, gick också ner en massa i vikt, man är ju inte direkt sugen att äta när man mår illa.

Denna sjukdom är mycket invalidiserande och svår att diagnostisera, så
    det tar tid.

I dagsläget så är det mycket bättre.

Visst, jag kan ibland få känningar men det är ingenting jämfört med tidigare
    och faktiskt så har jag inte haft rotatorisk yrsel på flera år däremot den gungande kan komma ibland med illamående.

Meniérs är ett syndrom som bränner ut sig själv i slutändan

Begär ett såkallat kaloriskt test .

https://balanslaboratoriet.se/yrsel-balansorgan/kaloriskt-test/

• Kitty baby

I förra veckan fick jag så mitt andra anfall av Kristallsjukan och fick det även konstaterat hos sjukgymnast med hjälp av test och man kunde se ögonröresler som pekade på lösa kristaller i vänster öra. Har nu gjort övningar varje dag och inte fått fler rotatoriska anfall. Dock så känner jag mig så oerhört trött, seg i huvudet och svårt att koncentrera mig. Känns precis som att man är lite bakis, har bihåleinflammation och varit på konsert på samma gång - otroligt jobbig känsla. Provat lite olika piller såsom Postafen, värktabletter osv men blir ingen större skillnad förutom att man blir mer trött av postafen....

Någon som har något tips el erfarenheter?

Svar på tråden Kristallsjukan? Rädd!