Bolån Stockholm..
Hej!
La in under Hus o Hem, men passar nog bättre här..
En nojjig höggravid människa som skriver detta inlägg.
Jag är så sjukt orolig inför vår framtid, angående räntor, lån osv. Jag och min man köpte ett nybyggt hus utanför Stockholm (ca 30 min) nu i vintras. Jättefint hus och vi gjorde verkligen en bra affär (med desperata säljare). Vi köpte huset för 4,4 miljoner. Vi har lån på 3 miljoner tillsammans, inga andra lån. Jag tjänar 30 000/mån och min man tjänar mellan 35-40 000/mån (beror lite på övertid osv). Dvs, vi har in brutto ca 65-70 000/mån.
Allt känns bra nu när räntorna är så låga, men man lever ju inte i överflöd ändå, så mycket nytt som går åt till ett nytt hus (gräsklippare, inredning etc).
Jag är så kluven med det här. Huset är väldigt fint, fräscht och ligger otroligt vackert en bit ifrån vattnet där det finns klippor och en badstrand. En idyll för barn att växa upp i. Dock är det som sagt lite ut på landet och endast bussar som går in till stan. Min man ÄLSKAR huset och trivs kanon.
Jag däremot tänker att det skulle vara så skönt att vara mindre belånad den dagen räntan stiger. Jag skulle kunna tänka mig att bo i ett mindre radhus i nån förort, närmare mina föräldrar (bor idag en bra bit från dem, ca 1,5 h bilväg).
Är så himla nojjig och känslig mår så dåligt över detta men vet inte om jag överdriver, att vi även kommer kunna klara en räntehöjning. Banken räknade med 7% ränta när vi tog lånet och det var helt ok enligt dem.
Men - hur har ni det? Hur tänker ni kring det här?
Jag vet att "ute i landet" har folk mycket mindre lån säkert, Stockholm är ju lite speciellt kanske..
Hoppas på svar och lite råd :)