• Maria28

Bolån Stockholm..

Hej!

La in under Hus o Hem, men passar nog bättre här..

En nojjig höggravid människa som skriver detta inlägg.

Jag är så sjukt orolig inför vår framtid, angående räntor, lån osv. Jag och min man köpte ett nybyggt hus utanför Stockholm (ca 30 min) nu i vintras. Jättefint hus och vi gjorde verkligen en bra affär (med desperata säljare). Vi köpte huset för 4,4 miljoner. Vi har lån på 3 miljoner tillsammans, inga andra lån. Jag tjänar 30 000/mån och min man tjänar mellan 35-40 000/mån (beror lite på övertid osv). Dvs, vi har in brutto ca 65-70 000/mån.

Allt känns bra nu när räntorna är så låga, men man lever ju inte i överflöd ändå, så mycket nytt som går åt till ett nytt hus (gräsklippare, inredning etc).

Jag är så kluven med det här. Huset är väldigt fint, fräscht och ligger otroligt vackert en bit ifrån vattnet där det finns klippor och en badstrand. En idyll för barn att växa upp i. Dock är det som sagt lite ut på landet och endast bussar som går in till stan. Min man ÄLSKAR huset och trivs kanon.

Jag däremot tänker att det skulle vara så skönt att vara mindre belånad den dagen räntan stiger. Jag skulle kunna tänka mig att bo i ett mindre radhus i nån förort, närmare mina föräldrar (bor idag en bra bit från dem, ca 1,5 h bilväg).

Är så himla nojjig och känslig mår så dåligt över detta men vet inte om jag överdriver, att vi även kommer kunna klara en räntehöjning. Banken räknade med 7% ränta när vi tog lånet och det var helt ok enligt dem.

Men - hur har ni det? Hur tänker ni kring det här?

Jag vet att "ute i landet" har folk mycket mindre lån säkert, Stockholm är ju lite speciellt kanske..

Hoppas på svar och lite råd :)

• Svar på tråden Bolån Stockholm..
  • Anonym (Stockholmskan)

Ingen tröst för dig, men jag tänker att jag inte vill bo dyrare än vad jag skulle ha råd med ensam. Jag vill inte behöva flytta barnen om min man dör, och jag vill att vi båda ska ha råd att bo kvar i samma område som barnen om vi skiljer oss. För oss innebar det radhus 30 minuter från stan och att vi inte ville ta lån på mer än 2 miljoner.

• Anonym (Pluring)

Jag  tror du nojar :)

Ett radhus i närförort, kostar inte det mer än det hus i äger nu?
    En  bekant  till mig bor i ett radhus i Sollentuna och det är värderat till över 5 miljoner. 

• gbgumman
    Anonym (Stockholmskan) skrev 2017-08-22 08:26:49 följande:

Ingen tröst för dig, men jag tänker att jag inte vill bo dyrare än vad jag skulle ha råd med ensam. Jag vill inte behöva flytta barnen om min man dör, och jag vill att vi båda ska ha råd att bo kvar i samma område som barnen om vi skiljer oss. För oss innebar det radhus 30 minuter från stan och att vi inte ville ta lån på mer än 2 miljoner.

Det finns försäkringar för dödsfall.

Vi bor också utanför Stockholm typ 30 min
    Lån 3,5 miljoner huset är värderat till ca 8 miljoner.
    Vi lever bra och skulle lätt kunna dra ner på många lyxiga kostnader. Skulle även klara oss utan bil om så behövs. Vårt hus går före mycket.
  • AnnaSthlm

I vilken förort tänker du att du ska få radhus för under 4,4? Ska det vara någon reel minskning av räntekostnader bör ditt radhus kosta en miljon mind, säg 3,5. Då kommer du att behöva flytta ut till Norrtälje eller något ghetto söderut. Hur mycket längre pendlingstider är du beredd att ha? Sitt stilla i båten är mitt råd.

• Anonym (12345)

Vad har ni för amorteringsplan och hur sparar ni?

• Maria28
    Anonym (12345) skrev 2017-08-22 18:02:10 följande:

Vad har ni för amorteringsplan och hur sparar ni?

Tack för alla svar! Uppskattas!!

Vi amorterar 1% i dagsläget, eftersom belåningen är under 70%. Vi sparar dock en del varje månad, kanske totalt 6000 för "framtiden".

Min man vill absolut inte flytta så lär väl inte bli. Men skulle vilja stilla min oro lite :)
  • Anonym (Guttural Gentry)
    Maria28 skrev 2017-08-22 07:54:05 följande:

Hej!

La in under Hus o Hem, men passar nog bättre här..

En nojjig höggravid människa som skriver detta inlägg.

Jag är så sjukt orolig inför vår framtid, angående räntor, lån osv. Jag och min man köpte ett nybyggt hus utanför Stockholm (ca 30 min) nu i vintras. Jättefint hus och vi gjorde verkligen en bra affär (med desperata säljare). Vi köpte huset för 4,4 miljoner. Vi har lån på 3 miljoner tillsammans, inga andra lån. Jag tjänar 30 000/mån och min man tjänar mellan 35-40 000/mån (beror lite på övertid osv). Dvs, vi har in brutto ca 65-70 000/mån.

Allt känns bra nu när räntorna är så låga, men man lever ju inte i överflöd ändå, så mycket nytt som går åt till ett nytt hus (gräsklippare, inredning etc).

Jag är så kluven med det här. Huset är väldigt fint, fräscht och ligger otroligt vackert en bit ifrån vattnet där det finns klippor och en badstrand. En idyll för barn att växa upp i. Dock är det som sagt lite ut på landet och endast bussar som går in till stan. Min man ÄLSKAR huset och trivs kanon.

Jag däremot tänker att det skulle vara så skönt att vara mindre belånad den dagen räntan stiger. Jag skulle kunna tänka mig att bo i ett mindre radhus i nån förort, närmare mina föräldrar (bor idag en bra bit från dem, ca 1,5 h bilväg).

Är så himla nojjig och känslig mår så dåligt över detta men vet inte om jag överdriver, att vi även kommer kunna klara en räntehöjning. Banken räknade med 7% ränta när vi tog lånet och det var helt ok enligt dem.

Men - hur har ni det? Hur tänker ni kring det här?

Jag vet att "ute i landet" har folk mycket mindre lån säkert, Stockholm är ju lite speciellt kanske..

Hoppas på svar och lite råd :)

Bostadsmarknaden i Sverige - och i synnerhet i Stockholm - är ju helt bedrövlig. Jag tycker ändå ni verkar ha gjort ett bra köp om ni bor i ett hus, 30 minuter från Stockholm, som ni "bara" har ett lån på 3 miljoner för. Jag hade nog ansett att det var ett bra köp om ni trivs med omgivningen och huset i övrigt. Det är nog viktigt att ha bra försäkringar och trygga anställningar. 

Men så är det naturligtvis också oroligt att tänka på att en ränta på 7% (utan avdrag) ger en utgift på 17 500 kr i månaden som man inte får någonting för och som inte höjer bostadens värde - tvärtom. 

Tror emellertid inte att en flytt till någon förort skulle förbättra er ekonomi. Vart skulle det vara? Dessutom säljs många radhus i bostadsrättsform, vilket gör att "hyra" till föreningen tillkommer.  
  • Kjell2
    Maria28 skrev 2017-08-23 07:03:32 följande:
    Tack för alla svar! Uppskattas!!

Vi amorterar 1% i dagsläget, eftersom belåningen är under 70%. Vi sparar dock en del varje månad, kanske totalt 6000 för "framtiden".

Min man vill absolut inte flytta så lär väl inte bli. Men skulle vilja stilla min oro lite :)
    Ni amorterar, ni kan lägga undan 6000 kr/mån, ni har ett växande kapital. Vad oroar du dig för?

Trivs du i bostaden eller är detta bara ett argument för att flytta?

• Maria28
    Kjell2 skrev 2017-08-23 13:12:34 följande:

Ni amorterar, ni kan lägga undan 6000 kr/mån, ni har ett växande kapital. Vad oroar du dig för?

Trivs du i bostaden eller är detta bara ett argument för att flytta?

Absolut, vi är noga med att spara. Det jag oroar mig för, eftersom vi nu ska få barn, är att kostnaderna kommer öka. Jag vill helst inte behöva vända på kronorna utan kunna leva som jag "vill". Om räntorna stiger, kommer det bli tuffare.

Jag trivs ok. Lite avsides ligger huset och pendlingen till jobb tar knappt 1 timma (med bussen). Det är långt ifrån våra familjer. Så lite spelar sånt in såklart. Men på det stora hela är det en idyll vi bor i med mycket natur, vatten och trevligt folk.
  • Steven01

Well.. När räntorna går upp kommer priserna rasa, det är något man bör ta i beaktande.

• Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2017-08-24 21:48:48 följande:

Well.. När räntorna går upp kommer priserna rasa, det är något man bör ta i beaktande.

Det är oundvikligt, staten och bankerna har lånat ut för mycket pengar, det spekuleras hej villt med både hus och bostadsrätter.

Någonstans når man en gräns för vad folk har råd att betala.
    Jag personligen lägger undan för att kunna betala av en större summa den dagen räntan går upp.
  • Anonym (mummi)

Svårt att komma undan billigare än ni gör.

Jag skulle fundera på hur ni ska öka inkomsterna istället. Byta jobb efter föräldraledigheten? Ska maken byta jobb etc. Stagnera inte på din arbetsplats.

Svar på tråden Bolån Stockholm..