Uppsagd pga graviditet..?
Hej!
Jag jobbar idag på ett mycket litet företag, vi är ca 10 anställda inkl. mig. Med en chef som inte verkar veta regler och för den delen inte bryr sig så mycket. Jag är väldigt rädd att bli uppsagd efter att jag berättat om graviditeten för honom, som sagt så vet JAG att det inte är tillåtet men jag känner också honom och han brydde sig inte när han förlängde min provanställning till 8 månader och sänkte mig till 20% helt utan grund med 2 dagars framförhållning tidigare i år heller.
Nu har jag fått reda på att en av mina kollegor ska ta föräldraledigt mellan april - december 2018, jag ska vara föräldraledig från februari vilket gör att både han och jag försvinner mycket samtidigt. Sedan har jag även en kollega som precis gick ner drastiskt i tid då hon börjar studera nu, så vi är alltså tre som försvinner/är borta nästa år och det lämnar EN person kvar på vår sida. Därför vet jag att företaget inte överlever om de ska vänta på mig i ett år, då det redan varit nära konkurs flera gånger och chefen säger att jag verkligen behövs och är ovärderlig i sådana situationer, likaså de andra kollegorna som försvinner. Men de två kollegorna har redan sagt till och jag hörde att chefen inte blev så glad då, så kommer jag komma där som tredje som säger att jag försvinner nästa år..
Har en känsla av att han kommer hitta något sätt att säga upp mig när jag berättat, hur gör man isåfall om man blir uppsagd några månader innan FL men inte har rätt till a-kassa ännu? Ursäkta för rörigt inlägg,'men det är ännu rörigare i mitt huvud just nu kan jag säga