• Super Mario

Blir mer rädd för terrordåd, pinsamt?

Trots alla hemska terrordåd som skett den sista tiden så har jag alltid försökt att inte bli misstänkam och paranoid på min omgivning i t.ex. affären eller andra större ytor som är tätt befolkade och bara levt min vardag. Men ända sen det som hände i Barcelona samt att jag hörde en man på biblan sitta och säga att "terrordåden händer så ofta i västvärlden nu för att vita betalar för sina synder som de begick när de valde att kolonialisera Afrika och andra arabländer" han satt i princip & sa att alla vita personer förtjänade att bli attackerade genom terror eftersom det är vårt eget fel.. Nu vet jag ju att denna man inte har mycket till intelligens då terrordåd sker både i Afrika & andra "icke västländska" länder. Men jag kan ändå inte låta bli att bli mer och mer misstänksam mot folk som kommer från just de länder där IS är verksamma. Jag skäms väldigt mycket över detta och vill inte vara så här och vill inte tänka så om mina medmänniskor..! Vill slappna av som förut och inte låta dessa onda personer påverka mig på det här sättet då jag antar att de vill att vår frihet ska bli begränsad och att vi inte ska våga göra sånt som de vill förbjuda- gå på konsert, bio, fest, träffa vänner och resa och ha roligt, vara fri att tänka och säga det man tycker och känner och kunna få uttrycka sig fritt. Men jag bmir påverkad, kanske inte att jag begränsar min frihet att göra det jag vill men jag börjar känna mig som en rasist när jag tittar extra noga på en man från mellanöstern och börjar se bilder av att han drar fram en AK-4 och börjar skjuta ner folk eller när en tjej med slöja kommer inte i bussen så tittar jag och mitt hjärta slår snabbare om så bara för 1 sekund. Det är så j*kla pinsamt och jag skäms så mycket..

• Svar på tråden Blir mer rädd för terrordåd, pinsamt?
  • Monchichier

Punktar man upp alla terrordåd som resulterat i 50 döda eller fler, så hittar vi 21st från Europa (om Ryssland och Turkiet är med, annars bara 11st). Och då pratar vi om en lista med 173st händelser. Vi pratar alltså 12 resp. 6%.

76% (132st) av dem på listan är dåd från 2000 och framåt, varav 5st är händelser i Europa (utan Ryssland och Turkiet). Så jag vet inte riktigt om faktan håller med om att terrordåd händer ofta i västvärlden.

• Super Mario
    Monchichier skrev 2017-08-21 15:04:12 följande:

Punktar man upp alla terrordåd som resulterat i 50 döda eller fler, så hittar vi 21st från Europa (om Ryssland och Turkiet är med, annars bara 11st). Och då pratar vi om en lista med 173st händelser. Vi pratar alltså 12 resp. 6%.

76% (132st) av dem på listan är dåd från 2000 och framåt, varav 5st är händelser i Europa (utan Ryssland och Turkiet). Så jag vet inte riktigt om faktan håller med om att terrordåd händer ofta i västvärlden.

Nej men det sker oftare och oftare idag, sista tiden lastbils/bil-attacker samt attacker på klubbar och konserter. Vidare uppmanas IS -anhängare runt om i världen att ta till de metoder som man har tillhands. Jag har aldrig tyckt att man bör stänga gränser men nu har jag ändrat min uppfattning och anser att man ska stänga alla gränser under en period på minst 1 år (ingen invandring någonstans- minus barn under 13 år där man kan göra undantag.
Svar på tråden Blir mer rädd för terrordåd, pinsamt?