• EmMa0205

Reaktioner på graviditet efter 40

Hej!
    Jag har sett här att det finns en hel del som fått barn en bra bit efter 40 år, och undrar vad för reaktioner man fått från omvärlden? Speciellt om man har barn innan?

Jag är 42, har två barn i åldrarna 12 och 15 år, vi funderar på att försöka skaffa ett till, men jag måste gå ner en hel del i vikt först så det kan inte ske förrän om tidigast ett halvår. Jag tänker mycket på reaktionerna man kommer att få, speciellt som vi redan har två och man kan tänka att vi redan gjort vårt.

Skäms:)

• Svar på tråden Reaktioner på graviditet efter 40
  • tjejuå86

Min mamma fick min lillebror när hon var 45, en riktig sladdis, jag var då 15år och mina syskon 13 o 11.

Hon fick faktiskt inte så mkt reaktioner utan mer att folk runt om kring oss var glada.

Och sen är det nog rätt vanligt att få barn efter 40 också. :) kör på om ni verkligen vill, vem bryr sig om vad folk säger ni är fortfarande unga så varför inte! :)

• skorpio

Hm bara jag e lite nervös inför reaktioner , är 36(37 snart) precis plussat med 4e barnet..vec (5+6nu) mina är 15,13,5 år å folk tror vi va klara med bebis verkstaden :-/ bara chefen, va ska hon säga Zzz , ska man behöva försvara sej på reaktioner Om folk anser de fel att man börjar om, många på jobbet har diskuterat detta tidigare när andra äldre fått barn å då inte varit posetiva.. eller e det bara "bitterfi...." som reagerar negativt ?! Hahaha min sambos moster Fick sitt första barn vid 45 han har även kolleger som varit äldre än oss när de satte igång med barnverstaden överhuvudtaget , så de lever jag på just nu haha

• tjejuå86
    skorpio skrev 2017-08-23 09:48:32 följande:

Hm bara jag e lite nervös inför reaktioner , är 36(37 snart) precis plussat med 4e barnet..vec (5+6nu) mina är 15,13,5 år å folk tror vi va klara med bebis verkstaden :-/ bara chefen, va ska hon säga Zzz , ska man behöva försvara sej på reaktioner Om folk anser de fel att man börjar om, många på jobbet har diskuterat detta tidigare när andra äldre fått barn å då inte varit posetiva.. eller e det bara "bitterfi...." som reagerar negativt ?! Hahaha min sambos moster Fick sitt första barn vid 45 han har även kolleger som varit äldre än oss när de satte igång med barnverstaden överhuvudtaget , så de lever jag på just nu haha

Grattis till plusset:)

Att folk reagerar säger mer om vad dom är för slags människor. Ta aldrig åt dig. Varför ska man inte kunna skaffa barn? Så länge man kan Så ska man göra det. Och vill man ha fler bara att köra på :)
  • skorpio
    tjejuå86 skrev 2017-08-23 14:46:33 följande:

Grattis till plusset:)

Att folk reagerar säger mer om vad dom är för slags människor. Ta aldrig åt dig. Varför ska man inte kunna skaffa barn? Så länge man kan Så ska man göra det. Och vill man ha fler bara att köra på :)

Jao du Har så rätt
  • InaLo

Är 39.5 och kommer vara 40 år om allt går bra. Jag är alldeles nyplussad bara 4+5 i dag. Jag har en 17 åring, 12 åring och en 6åring. Min sambo var färdig men inte jag. Jag ville ha en till för tre år sedan men inte han. Jag hade accepterat det och gått vidare men i juni förra året så sa han plötsligt bara" ska vi ha en till" jag nappade direkt. Det tog ett tag att bli gravid.

Jag är berädd på lite kommentarer men bryr mig inte så mycket. Tycker faktist att det är högst olämpligt i alla stuvationer att kommentera folks familjeplanering. Frågor som: om och när ska ni ha en till, är du inte för ung eller gammal, tjock eller att ni inte känt varandra så länge. Folk har inget med det att göra. Men det stör mig inte så mycket.

Ser anurlunda om man kommenterar rökning vid graviditet 1gång eller tjatar på någon som dricker gravid. Folk tror nog att vi är färdiga men de som känner mig och vet hur barnkär jag är blir nog inte förvånade.

Om du är 42 så skulle jag inte vänta med att försöka utan sätta i gång med måttlig motion och hälsosam livstil redan nu och så köra hårt på bebisvärkstaden. Det kan vara svårt att bli gravid efter 40. För oss tog det 14 försök.

• Fliselisan

Den vanligaste reaktionen är väl att folk uttrycker glädje. De som inte gör det utan kanske säger något negativt har troligen problem med sig själva.

Strunta helt i vad andra säger, det är ditt beslut och din lycka!

Svar på tråden Reaktioner på graviditet efter 40