• Anonym (Flyttar)

Stöd och pepp?

Hejsan!
    Jag tänkte att man kan få lite stöd och peppning här kanske, jag vet att i fleras öron så låter detta helt illa men jag har redan dåligt samvete så behöver inte riktigt spä på det. Ber er gärna att undvika skriva om ni inte kan hålla er från påhopp.

Jag blev gravid väldigt snabbt med mitt ex. Detta var då jag redan hade jobb och boende på annan ort. Valde att stanna och behålla barnet. Under flera år har jag velat flytta där jag bor nu. Inte kunnat pga att jag levt i förhållande som inte var hälsosamma. 

Nu har jag tagig steget ännu en gång och planerar flytt då jag är extremt olycklig där jag bor nu. Dit jag flyttar (9 mil ifrån exet) har jag större delen av min familj och många vänner. Det är en större stad och bättre skolor enligt skolresultaten då det är viktigt att när vårt barn når skolålder att det ska va bra skola.

Vårt barn är idag 3 år gammal. Jag är helt öppen för att samarbeta och hitta bäst lösningar för oss alla men mest för vårt barn. 

Exet sa att det är okey med 2 veckor var tills hon når skolåldern och sen ska barnet bo hos honom. För han får mer penagr då sa han. Och hon har alla sina vänner där.

Han har också sagt att inte saknar sitt barn på 3 veckor som det har vart nu under semestern och inte brytt sig om att ringa barnet under dessa veckor eller svarat då vi ringt. 

Jag gör allt för att få en sån bra dialog med exet som möjligt. Han säger att han inte känner för att prata med mig. Så känner att detta kommer bli en lång och jobbig process.

Någon som haft liknande erfarenhet? 

• Svar på tråden Stöd och pepp?
  • Anonym (?)

Nej inga liknande erfarenheter.  Bara spontant tänker jag att 2 veckorsintervaller låter oerhört länge för ett sådant litet barn? 
    Och vänner? En 3åring har knappt vänner och har inte hunnit utveckla de egenskaperna så väldigt så just det argumentet är inte viktigt nu. Däremot när skolan drar igång, då är det givetvis svårare att flytta på ett barn som rotat sig i sin klass och trivs. 

Där barnet är skrivet när skolan startar, där kommer hon få skolplats. 

Har ni pratat något sen du skrev inlägget? Ta hjälp av familjerätten annars. 

• Anonym (Flyttar)

Jo det är sant. Diskuterade detta med dagis personalen och de anser att vårt barn skulle hantera det fantastiskt bra. Dock är mitt ex ibte lika övertygad.

Han tänker inte acceptera en flytt. Så nu står jag här och väljer mellan att 1. Må psykiskt dåligt men få ha mitt barn varannan vecka eller 2. Må psykiskt bra och träffa mitt barn varannan helg.

Tänkte kanske försöka få 3 av 4 helger om han inte ändrat sig gällande 2 veckors boende. Inkl. Semestern...

• Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2017-10-11 15:47:17 följande:
    Nej inga liknande erfarenheter.  Bara spontant tänker jag att 2 veckorsintervaller låter oerhört länge för ett sådant litet barn? 
    Och vänner? En 3åring har knappt vänner och har inte hunnit utveckla de egenskaperna så väldigt så just det argumentet är inte viktigt nu. Däremot när skolan drar igång, då är det givetvis svårare att flytta på ett barn som rotat sig i sin klass och trivs. 

Där barnet är skrivet när skolan startar, där kommer hon få skolplats. 

Har ni pratat något sen du skrev inlägget? Ta hjälp av familjerätten annars. 
    Håller med
Svar på tråden Stöd och pepp?