• Anonym ((?))

Svårt för att bonus kommer och går?

Hej!
    Jag är en gift kvinna, med fyra barn. Jag har en sedan innan, en bonus och två med min nuvarande sambo.
    Våra stora barn bor varannan vecka.
    Jag har ganska svår ADHD, och medicinerar samt jobbar hårt för att leva ett "normalt" liv, vilket fungerar bra. Jobbar dock bara halvtid och sjukskriven resten.
    Min mans barn sedan tidigare har nu börjat mellanstadiet och slutat på fritids. Mamman (som jobbar oregelbundna tider) tycker att det är praktiskt att hon går hit ibland när mamman jobbar. Ibland ingen gång mammans vecka, ibland tre ggr.
    Jag börjar tröttna! Dottern är självgående, omtänksam och härlig - så inga problem när hon är här. MEN min problematik ställer till det för mina rutiner och jag får det jättetufft när sambon ringer vid två och säger att mamman har meddelat att dottern sover hos oss inatt och kommer om en halvtimme.
    Säger jag någonting negativt tolkar min sambo det som att jag inte gillar hans barn - vilket inte är sant. Men han förstår inte riktigt heller hur allvarlig min problematik är och att jag verkligen jobbar stenhårt med mina rutiner osv för att få vårt liv att fungera.
    Hur ska jag göra? Jag vill såklart lära mig hantera detta men tills dess måste jag väl nångång få säga nej? Eller är det taskigt?
    Hur gör ni andra bonusfamiljer?
    (Mitt barn kommer aldrig oplanerat, mitt ex skulle aldrig fråga då han vet att det skulle ställa till det helt för mig).

• Svar på tråden Svårt för att bonus kommer och går?
  • Meriall

Blir det lika jobbigt om du tror att hon ska vara hos er men så kommer hon inte?

• Anonym ((?))
    Meriall skrev 2017-08-20 21:35:32 följande:

Blir det lika jobbigt om du tror att hon ska vara hos er men så kommer hon inte?

Japp!
    Hon skulle lätt kunna få bo hos oss hela tiden. Men jag måste få en chans att "landa" innan.
  • Lojwh

Om du har så svårt att hantera vardagen så är det konstigt att du ens orkar ha så många barn.

Du skriver dessutom att flickan är självgående och fin när hon är hos er så det enda som stör är att det rubbar dina rutiner. Hur kan man ha barn öht om an inte klarar att vara flexibel med vardagsrutinerna på det sättet? Hur gör du om dina barn blir sjuka, ett möte dyker upp, en kompis vill komma förbi?

Jag fattar att din problematik gör sånt här svårare gör dig, men det är ändå något du kan jobba med! Öva på att vara flexibel, öva på att ta lite lättare på rutinerna.

Tänk att det är något normalt och fint att bonusen kommer en extra dag. För hon är också en människa, en person som har behov och hon är din mans barn som du har valt att ha i ditt liv. Tröttna inte, tänk istället tvärtom, att det blir bra!

• Anonym (capslock)

På vilket sätt rubbas dina rutiner om bonus är helt självgående? 
    Kan du på något sätt arbeta med rutinerna så att det alltid passar att dottern kommer om hon vill komma? Tex lämna en "lucka" i schemat där du vet att du ska få information om hon kommer eller ej. 

• Alexi

Men TS, har du beskrivit det för din sambo som i den här tråden? Tom visat honom det du skrivit här. Så han får en chans att förstå på allvar?

• Pastella

Det låter jättejobbigt att ha det på det viset. Hur hanterar du alla andra rubbade rutiner som oundvikligen måste ske när man har barn? Du får försöka använda knepen som tagit dig igenom livet hittills och använda dessa när det gäller bonus också.

• bullen1984

Jag har också ADHD. För mig handlar det inte om att rutinerna rubbas, utan att hjärnan har ställt in sig på en sak, och så blir det något annat.
    Blir sur och grinig som en jävla barnrumpa.

Men jag gjorde det lätt för mig, jag valde bort barn. Kan man inte hantera sig själv så kan man inte lära någon annan att hantera sig. 

• Almina

Vet inte mamman om sitt schema i förväg? I så fall skulle man väl kunna begära att hon meddelar i god tid vilka dagar som det skulle passa att dottern sover hos er.

• Anonym (Adhd)

Kan inte knep du använder i vardagen i övrigt användas även här?

Jag blir jättesnurrig av liknande grejer, så jag förstår dig verkligen, men jag tänker att självklart måste flickan vara välkommen hos er med flexibilitet också. Du bor ju med hennes pappa.

Vad är annorlunda när hon kommer? Kan du förbereda en "action plan" för när det händer på nåt sätt, som du kan ha på en post-it o ta fram/följa vb? Jag behöver organisera såna saker i förväg för att funka själv eftersom mitt huvud lätt kan vara så rörigt. Du har säkert helt andra knep som funkar för att du ska fixa deg med dina barn m.m.

• Anonym (jk)

Jag har inte adhd men jag skulle ha jättesvårt för såna förändringar, jag har iofs inte en lättsam och härlig bonus men oavsett så finns det så mycket som påverkas av om bonus är här eller inte. Hur mycket mat och vad man ska ha hemma att äta, vad man kan laga som bonus äter, att jag och sambon får ett barn till med senare kvällsvanor som påverkar oss naturligtvis. Handlar detta "bara" om att du har generellt svårt för rutinändringar för jag kan se att det inte är helt enkelt även utan en diagnos. (Såvida jag inte har någon annan diagnos jag inte känner till.)

Svar på tråden Svårt för att bonus kommer och går?