Funktionsnedsättning umgänge
Jag har VV med hen och har haft det i ca 2,5 år.
Vid separationen gick vi och sökte hjälp hos råd och stöd. Där tyckte personen på råd och stöd att jag borde ha barnen på heltid och hen på helgen.
Detta eftersom personen såg vem av oss som hade största ansvaret och såg till barnens bästa. Hen har funktionsnedsättningar, barnen har det och jag är den som såg till att allt gjordes.
Jag motsatte mig råd och stöd och sa att hen klarar av barnen. Jag trodde att hen skulle ta sitt ansvar gällande allt som behöver göras så fort vi var isär.
Nu inser jag vad råd och stöd menade. Jag har än det stora ansvaret.
Jag får se till att exet vet tex vilket barn som ska till läkaren, varför osv. att barnen behöver nya kläder, att barnen får rätt hjälp på skolan osv.
Skolan, sjukvården osv kontaktar alltid mig eller pratar alltid till mig fast vi är där tillsammans. De ser vem av oss som gör det som behöver göras.
Hen gör inget.
Jag har nu tagit detta till familjerätten eftersom hen inte tar ansvar. Men hen tycker att hen fungerar och att barnen får mat,kläder osv.
Men det är mkt mer än det som behöver göras för barnen pga deras funktionsnedsättning.
Är det ngn mer i samma situation?
Hur har ni gjort?
Har ni fått ensam vårdnad ensam umgänge?