Bo en bit från barnens andra förälder
Jag har träffat en man med barn i skolåldern. Vi har varit tillsammans i ett halvår nu och det funkar bra med barnen och så. Nu planerar vi att flytta ihop i mitt hus. Jag bor tre mil från där pappan bor idag och där hans barn bor men eftersom jag jobbar på den orten så tänker vi att jag kan köra och hämta och lämna barnen i skolan och på fritids.
Mamman är upprörd över avståndet och menar att varannan vecka inte kommer att funka längre. Hon menar på att det kan bli svårt med kompisar och så. Vi tänker att barnen mest kan följa med kompisarna hem efter skolan om det är på vardagarna och sen på helgerna kan de vara hos oss. Vi kan köra en vända och hämta kompisen och kompisarnas föräldrar hämta hos oss till exempel. Mamman menar på att kompisarnas föräldrar inte ens kommer köra sex mil för att låta barnen leka.
Mamman menar också att en ansvarsfull förälder bosätter sig i närheten av sina barn. Men det måste finnas massor av föräldrar som inte bor supernära tänker jag med bostadsbristen som är. Att jag ska bosätta mig på orten där pappan bor är inte aktuellt då han har en liten lägenhet och jag ett stort hus som gått i generationer.
Bor ni nära barnens barnens andra förälder?