• Anonym (Klurigt)

Ska den som bildar ny familj först ha förtur?

När man läser i det här forumet pratar styvföräldrar ofta om hur viktigt det är att synka den nya familjen med styvföräldrar och styvsyskon. Att man vill ha barnen där samtidigt och så vidare.

Så låt säga att den som inte ännu har en ny är schysst och säger okej till att lägga upp schemat så det funkar för nya familjen. Sedan träffar den föräldern i sin tur en ny med motsatt schema som inte går att ändra på grund av jobb eller sitt ex.

Hur ser ni på det? I det läget har den första nyfamiljen inga fördelar av att ändra så klart. Men samtidigt innebär befintligt schema att föräldern som var schysst först aldrig kan synka sin nya familj.

Hur skulle ni se på denna situation?

• Svar på tråden Ska den som bildar ny familj först ha förtur?
  • Anonym (mmm)

ingen kan väl ha förtur? man får prata om saken helt enkelt. Kan man inte enas får ma väl gå till familjerätten. Är det något jag lärt mig så är det att inget är statiskt, saker ändras, barn blir äldre, får nya tider, kanske byter skolor etc. Vuxna kanske byter jobb. Rätt vad det är behöver man göra förändringar. 
    '

• Anonym (Klurigt)

Familjerätten har ingen beslutanderätt alls så allt handlar om den goda viljan från båda parter.

I övrigt håller jag med om att man kan behöva göra förändringar av olika anledningar. Men jag undrar hur många som verkligen skulle vara villiga att ändra ett befintligt schema som är helt synkat med den nya partnern och dennes barn? Bara för att exet i sin tur har träffat en ny.

Vore spännande att få höra hur ni andra resonerar och om någon varit i en sådan situation.

• Anonym (Svårt)

Kan man inte samarbeta och gå någon slags medelväg kan jag nog lite tycka att första familjen får styra. Den som lever ensam får anpassa sig lite efter den som skaffar nytt först, det är ju självklart. Och om de då skaffar rutiner som inte kan ändras i nuläget får den som skaffar nytt senast backa lite.

Sen om det gått några år i båda familjerna beror det lite på överlag. Om man har nya biosyskon relativt nära i ålder, eller bonusar i hyfsat nära ålder tex. Eller bonussyskon som är väldigt tighta. Jag tycker inte man ska börja ändra i fungerade tider bara för att få sin vilja igenom utan alla vuxna inblandade bör ju fundera ordentligt på hur det bäst ska lösas för alla.

• Anonym (Klurigt)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-08-18 19:29:15 följande:

Kan man inte samarbeta och gå någon slags medelväg kan jag nog lite tycka att första familjen får styra. Den som lever ensam får anpassa sig lite efter den som skaffar nytt först, det är ju självklart. Och om de då skaffar rutiner som inte kan ändras i nuläget får den som skaffar nytt senast backa lite.

Sen om det gått några år i båda familjerna beror det lite på överlag. Om man har nya biosyskon relativt nära i ålder, eller bonusar i hyfsat nära ålder tex. Eller bonussyskon som är väldigt tighta. Jag tycker inte man ska börja ändra i fungerade tider bara för att få sin vilja igenom utan alla vuxna inblandade bör ju fundera ordentligt på hur det bäst ska lösas för alla.

Men om situationen är sådan att den ensamma föräldern har rutiner när den andra föräldern skaffar ny? Resonerar du likadant då att den nya familjen får anpassa sig till befintligt?
  • Anonym (Klurigt)

Och varför är det självklart att den som lever ensam ska anpassa sig?
  • Anonym (Racerbanan)

Varför??? Är det nån jäkla tävling, först vinner?? Illa nog när förhållanden tar slut, ska det då bli tävling vem som först hittar nytt, så man är först på att få ett spikat schema?

Att den som fortfarande är ensam, kan ställa upp, att låta den andra lägga upp sitt nya familjeliv så att det funkar bra för alla, det är en sak som känns mest ok. Men när den senare kanske hittar nån ny också, får faktiskt den andra vara schysst tillbaka och försöka kompromissa. Då kan man banne mej inte köra med "men jag var först".
  • Anonym (Klurigt)
    Anonym (Racerbanan) skrev 2017-08-18 19:44:24 följande:

Varför??? Är det nån jäkla tävling, först vinner?? Illa nog när förhållanden tar slut, ska det då bli tävling vem som först hittar nytt, så man är först på att få ett spikat schema?

Att den som fortfarande är ensam, kan ställa upp, att låta den andra lägga upp sitt nya familjeliv så att det funkar bra för alla, det är en sak som känns mest ok. Men när den senare kanske hittar nån ny också, får faktiskt den andra vara schysst tillbaka och försöka kompromissa. Då kan man banne mej inte köra med "men jag var först".

Så jag tänker också. Men undrar hur andra resonerar eller har gjort i liknande situationer.
  • Anonym (Klurigt)
    Anonym (Racerbanan) skrev 2017-08-18 19:44:24 följande:

På något sätt känns det som att den ena föräldern först får anpassa sig för att den är ensamstående och sedan för att den träffade en ny senare. Det vill säga samma förälder får anpassa sig hela tiden.
  • Brumma

Då tittar man över det igen och om det är bäst för barnet får man försöka hitta ett nytt sätt att dela tiden.

Tex kan man ju byta en onsdag istället för söndag eller liknande.

Vi anpassade oss till mamman och hennes nya när vi inte hade barn. Det funkade hyffsat bra. När vi senare fick barn hade vi inte samma möjlighet (villighet) att alltid anpassa oss utan vi fick hitta ett sätt som passar oss alla någorlunda. Eller iallafall som var hyffsat rättvist.

Svårare blev det när mamman separerade och träffade en ny hon skaffade barn med. Och hennes ex träffade ny som han skaffade barn med...

Det går inte att anpassa sig till hur många som helst, men lite bör man kunna komma överens om om det gynnar de inblandade barnen (och nu räknar jag faktiskt in nytillkomna barn i precis lika stor utsträckning som "ursprungsbarnen" ;) )

• Brumma
    Anonym (Klurigt) skrev 2017-08-18 19:34:55 följande:

Och varför är det självklart att den som lever ensam ska anpassa sig?

För oss, som inte hade gemensamma barn, var det självklart att försöka anpassa oss till mamman till viss del när hon fick fler barn. Vi hade ofta lättare att ändra planer, vi styrdes inte av förskoletider, lov osv. Jag tycker inte det är sådär väldigt orimligt att den som har lättast att anpassa sig gör det till större utsträckning än den som är mer låst.
Svar på tråden Ska den som bildar ny familj först ha förtur?