• Amanda84

Kan man få försäkringspengar vid vanprydande ärr i ansiktet vid olycksfall

Jag har verkligen ingen som helst koll på försäkringar och jag är försäkrad genom en familjeförsäkring via min mans fackförening.

För ett par månader sedan rå råkade jag ut för en olycka i hemmet och skadade mig i ansiktet. Jag fick åka in till akuten och sy såret och jag har nu ett vanprydande ärr i ansiktet, trots att sjukvårdspersonalen sade att det troligen inte skulle synas efter att det har läkt. Många har påtalat hur tydligt ärret syns (till och med på en anställningsintervju frågade de vad jag hade gjort i ansiktet, så det syns verkligen) och jag har även fått frågor kring om jag har kontaktat försäkringsbolaget. Det har jag inte gjort! Jag har pinsamt nog ingen koll och visste inte heller att man kunde få ut pengar för ett vanprydande ärr.

Är det någon här som vet hur det går till? Givetvis ska jag kontakta försäkringsbolaget, men jag vill gärna veta hur en sådan här process går till. Jag anmälde ju inte till försäkringsbolaget direkt efter det inträffade, eftersom sjukvårdspersonalen sade till mig att det troligen inte skulle synas efter att det hade läkt. Kan man ändå få någon ersättning?

• Svar på tråden Kan man få försäkringspengar vid vanprydande ärr i ansiktet vid olycksfall
  • Amanda84

Tillägg: Jag lade ut ca 500 kronor i taxipengar vid olycksfallet. Täcker försäkringen exempelvis det?

• Anonym (:))

Ring ditt försäkringsbolag och anmäl det nu. Efter ca 1 år efter du fick ärret vill de ha bilder för att kunna göra en bedömning om du får ersättning eller ej.

Min son ramla i en stentrappa, anmälde det något år efter och dom ville ha bilder då han har ett blåmärke i pannan, 3000 fick han för det. Försäkrad via trygghansa

Lycka till!

• Amanda84
    Anonym (:)) skrev 2017-08-18 01:39:17 följande:

Ring ditt försäkringsbolag och anmäl det nu. Efter ca 1 år efter du fick ärret vill de ha bilder för att kunna göra en bedömning om du får ersättning eller ej.

Min son ramla i en stentrappa, anmälde det något år efter och dom ville ha bilder då han har ett blåmärke i pannan, 3000 fick han för det. Försäkrad via trygghansa

Lycka till!

Tack för ditt svar! Jag ska absolut anmäla det till försäkringsbolaget! (Jag hade visserligen helst varit utan ärr, men kan det täcka taxipengarna i alla fall, så är det alltid något :) )
  • Studentpappa

Du behöver din journal också men den kan du få ut från sjukhuset. I Gävleborg gick den att hämta digitalt när jag gjorde min anmälan. Ärr i ansiktet värderas rätt högt jag fick 3000:- för ett på handen och dottern 27 000:- för ett vid hårfästet i pannan.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Lena

Anmäl nu men du kommer få vänta längre på att se om du för ersättning för läkningen kan ta upp till ett år.

Du kan få ersättning för resor och skadade kläder och liknande med en olycksfallsförsäkring

• hundtok

Dottern fick 50000kr för ett ärr på hakan som knappt syns så det är väl värt att kontakta försäkringsbolaget.

• Anonym (Stina)

Som någon annan sa, du anmäler men efter ett år först så kommer du få eventuella pengar, då vissa lätta ärr bleks bort. Ta bilder och skicka med :)

• Duckan

27000 kr och 50000kr för ärr i ansiktet?! Vår dotter har ett mellan ögonen som syns ganska väl och hon fick ca 5000 kr för det. Hennes tumme har både ärr och är sned efter operation och det gav dem henne inte heller mer än 5000 kr för. Trygg Hansa. Så olika det är.

Ts, anmäl din skada och fota den nu och sen om ett år igen som det redan skrivits.

• Anonym (Foten)

Jag fick ut närmare 20 000 kr för ett ärr på foten (hade flera föräkringar) så jag gissar att ärr i ansiktet kan ge ersättning från de flesta föräkringsbolag. Jag fick skicka in bilder ett år efter skadan. Idag syns knappt ärret alls :)

Ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller.

• Studentpappa
    Duckan skrev 2017-08-18 09:27:45 följande:

27000 kr och 50000kr för ärr i ansiktet?! Vår dotter har ett mellan ögonen som syns ganska väl och hon fick ca 5000 kr för det. Hennes tumme har både ärr och är sned efter operation och det gav dem henne inte heller mer än 5000 kr för. Trygg Hansa. Så olika det är.

Ts, anmäl din skada och fota den nu och sen om ett år igen som det redan skrivits.

Är inte trygg-hansa rätt kassa i allmänhet? Vi har ingen hög försäkring och det var enligt tabell.

Men jag såg till att ärret syntes väldigt väl på bilderna det är ju viktigt. Dotterns gnuggade jag lite och drog bak håret när jag knäppte med systemkamera..
  • Duckan

Exakt min åsikt efter dessa två ärenden Studentpappa gällande TH. Kassa.

• Studentpappa
    Duckan skrev 2017-08-18 18:18:06 följande:

Snabbt tips på bättre bolag?

Vi har Dina försäkringar osäkert om de finns överallt. Men väldigt bra att ha att göra med.
  • Duckan

Inte för att jag hoppas på fler skador, men för att. Tack för tips!

Svar på tråden Kan man få försäkringspengar vid vanprydande ärr i ansiktet vid olycksfall