• Jag är

Sallader till förskolekök

Ska vikariera under ett tag på en städ/inhopp i kök på en förskola. Riva morötter kan jag och pizzasallad kan jag nog googla mig till men recept på kalla sallader som barn gillar eller goda sallader överlag önskas recept på.

Inga "höftade" tecept vill ha mått och mängder tills jag får in takterna och kan "höfta själv" i framtiden.

• Svar på tråden Sallader till förskolekök
  • Gryntroll

Inte riktigt vad du eftersöker... men på sonens förskola brukar kocken göra sallandsbricka. Det är sällan blandad sallad som så, utan ex rivna morrötter, gurkstavar/halvmånar, majs, oliver i egna små högar på samma fat. 

Hon är väldigt bra tycker jag och brukar även lägga in någon lite udda grönsak/rotfrukt på salladsbrickan, ex har det varit kålrabbi och rå rivna polkabetor. 

• äsch

Jag tror att blandsallader överlag inte är så bra till just barn. Bättre då som ovan skrev att göra de olika grönsakerna separat så att barnen själv kan välja.

• Jag är

Kan hålla med i sak. Har serverat levererade sallader från stort tillagningskök till en förskola och det är 4 till 5 sorter jätte fina och goda men tyvärr äts det inte mycket av dom ???? blir att kasta en hel del.

Men jag har ju att förhålla mig till vissa riktlinjer så en sallad utöver pizzasallad och rivna morötter önskas.

Annars gillar jag tanken med plock grönsaker.

• Guldbarb

Figurer är ju alltid skoj om du har tid, ex gurka i form av stjärnor eller så lockar nog bra ("utsidan" av stjärnorna skickas sjävklart också ut på brickan/i skålen)

• Jag är

Öhm är kanske lengräddad med hänger inte med ???? dom ska förpackas i vita plastlådor med lock för transport också.

Vi skickar vidare till en annan skola också ????

• Jag är

Varför blir det massa frågetecken istället för symboler när jag skriver inläggen här via mobilen.

• Gryntroll
    Jag är skrev 2017-08-17 19:00:40 följande:

Kan hålla med i sak. Har serverat levererade sallader från stort tillagningskök till en förskola och det är 4 till 5 sorter jätte fina och goda men tyvärr äts det inte mycket av dom ???? blir att kasta en hel del.

Men jag har ju att förhålla mig till vissa riktlinjer så en sallad utöver pizzasallad och rivna morötter önskas.

Annars gillar jag tanken med plock grönsaker.

Ah ok, men vanlig isbergssallad med gurka och tomat?

När jag gick i skolan fick vi råkostsallad på rivna morötter, palsternacka och lite rödbetor. Kanske kan vara något? Det är ju ganska "robust" och borde hålla för transport tänker jag.

Tråkigt med såna stiffa riktlinjer att upplägg som barn faktiskt äter av inte fungerar. Lite slöser i med både tid och resurser att behöva göra riktiga sallader när barn oftast föredrar att plocka ihop sin egen sallad på tallriken.

• IsDimma

På Instagram finns set en tjej som kallar sig glada_kocken. Hon är grym på att hitta på rolig sallad!

• Tirem
    IsDimma skrev 2017-08-17 20:47:10 följande:

På Instagram finns set en tjej som kallar sig glada_kocken. Hon är grym på att hitta på rolig sallad!

Hon är helt fantastiskt! Hon är kock på mitt barns förskola!
  • Octavia

Jag skulle föreslå ett stort fat med grönsaker, var sort för sig, som går att äta med fingrarna. Ex: gurkstavar, morotsstavar, paprika, blomkål, hela romansalladsblad, jättetunt skivade polkabetor. Min son älskar att få dip till som han kan dippa grönsakerna i. Jag brukar göra någon kall sås på yoghurt och olika kryddor som han får i en äggkopp och kan dippa i. Hummus är han rätt förtjust i också.

Svar på tråden Sallader till förskolekök