• absalon

falsk brevbomb

En sk besvärlig person i grannskapet skickar på mig brevbombsattrapper. Då och då får jag små paket i brevlådan. Då jag börjar öppna försändelsen får jag se en liten sladd och ibland även ett batteri i en batterihållare. Samt en klump som ser ut som sprängdeg, men är modellera. Dessutom finns vanligtvis ett skällebrev.
    Brevet/paketet är således ofarligt men väldigt obehagligt. En bekant i omgivningen uppger att den "besvärlige personen", när han är på fyllan brukar skryta om, hur han minsann "sätter landsförrädare på plats".
    Är det någon mening att väcka åtal, då det inte handlar om riktiga brevbomber med explosiv verkan?

• Svar på tråden falsk brevbomb
  • Birgitta02

Du kan inte väcka åtal. Det gör åklagarmyndigheten om det finns bäring i din anmälan och polisen väljer att gå vidare.
    Så anmäl till polisen först och främst. Jag tycker detta är trakasserier med mening att skrämma upp dig och orsaka allvarlig rädsla. Det är INTE ok. Du har ju namn som jag förstår, och adress, så traska du iväg till polisen.

• Tecum

Att tillverka och lägga ut bombatrapper är klart straffbart. Bara anmäl, han kommer att åka dit om du har bevisen kvar.

• absalon
    Birgitta02 skrev 2017-08-16 13:13:32 följande:

Du kan inte väcka åtal. Det gör åklagarmyndigheten om det finns bäring i din anmälan och polisen väljer att gå vidare.
    Så anmäl till polisen först och främst. Jag tycker detta är trakasserier med mening att skrämma upp dig och orsaka allvarlig rädsla. Det är INTE ok. Du har ju namn som jag förstår, och adress, så traska du iväg till polisen.

Tack! Ska försöka få tag i något brev, som han skrivit under sitt riktiga namn och därefter göra polisanmälan. Kriminaltekniska i Linköping kan förhoppningsvis jämföra handstilen i bombbreven och handstilen i hans undertecknade brev och konstatera om de är skrivna av samma person. I det läget kan jag tala om för honom att jag har bevismaterial och att jag kommer att göra polisanmälan, om han inte slutar med sina otrevliga försändelser till mig. Är jag möjligen för snäll? Inte särskilt kul att behöva polisanmäla en sannolikt sjuk person med alkoholproblem.Cool
  • Birgitta02
    absalon skrev 2017-08-16 13:32:25 följande:
    Tack! Ska försöka få tag i något brev, som han skrivit under sitt riktiga namn och därefter göra polisanmälan. Kriminaltekniska i Linköping kan förhoppningsvis jämföra handstilen i bombbreven och handstilen i hans undertecknade brev och konstatera om de är skrivna av samma person. I det läget kan jag tala om för honom att jag har bevismaterial och att jag kommer att göra polisanmälan, om han inte slutar med sina otrevliga försändelser till mig. Är jag möjligen för snäll? Inte särskilt kul att behöva polisanmäla en sannolikt sjuk person med alkoholproblem.Cool
    Jag tycker inte alls du skall prata med honom i det här läget. Alkohol gör att omdömet blir enormt mycket sämre än i nyktert tillstånd. Fanns inte alkohol så skulle så otroligt många problem försvinna (barnmisshandel, hustrumisshandel och en massa annat skit).

Visst ska du anmäla.
  • absalon
    Birgitta02 skrev 2017-08-16 13:37:23 följande:
    Jag tycker inte alls du skall prata med honom i det här läget. Alkohol gör att omdömet blir enormt mycket sämre än i nyktert tillstånd. Fanns inte alkohol så skulle så otroligt många problem försvinna (barnmisshandel, hustrumisshandel och en massa annat skit).

Visst ska du anmäla.
    Ja, men i det här fallet är vederbörande antagligen rejält vrickad också. Jag är helt nöjd med att han slutar med brevofoget och lever en mer fridsam tillvaro som sjukpensionär.Cool
  • absalon
    Birgitta02 skrev 2017-08-16 13:37:23 följande:

Visst ska du anmäla.
    Ja, men i det här fallet är vederbörande antagligen rejält vrickad också. Jag är helt nöjd med att han slutar med brevofoget och lever en mer fridsam tillvaro som sjukpensionär.Cool
  • Birgitta02
    absalon skrev 2017-08-16 13:51:53 följande:
    Är han "vrickad" och dessutom alkoholiserad (och inte mycket till socialt liv) så kan han ju bli farlig. Han gillar att skrämmas. Och han behöver nån som tar honom i örat, och det bör nog inte vara du.
  • Marlean

Vad är det som säger att han inte gör en riktig nästa gång? Detta låter även som en högerextrem dåre så anmäl. 

• absalon
    Marlean skrev 2017-08-25 18:11:04 följande:

Vad är det som säger att han inte gör en riktig nästa gång? Detta låter även som en högerextrem dåre så anmäl. 

Jag vet lite mer om personen nu. Är ingen våldsverkare - bitter, gammal ensam pensionär. Handikappad. Går med i alla möjliga och framförallt omöjliga föreningar, där han snabbt kommer på kant med alla. Jag snackar med honom, om vi ses på biblioteket. Är inte processlysten för egen del.
    Tar trots allt risken att han knåpar ihop en skarpladdad brevbomb. Vilket faktiskt inte är helt lätt, enligt vad jag numera vet.Cool 
  • Marlean

Tråkigt då du iom. ditt handlande även gör det fritt fram för honom att även utsätta andra för detta beteende. 

• absalon

Kanske det, Men jag fick honom att erkänna sig skyldig vid ett bevittnat och inspelat samtal. Han vet nu att det blir polisanmälan direkt, om han pysslar vidare med olika slags trakasserier och hot. Han tycks numera sköta sin medicinering bättre. Jag är som du märker inte särskilt hämndlysten av mig.
    Dessutom ger han mig numera en del insidesinformation om högerextrema kretsar, som är betydligt mer våldsbenägna, än vad han någonsin varit eller förmått vara.

Svar på tråden falsk brevbomb