• stockholm123

Matsituation?

Trodde matsituationen skulle lugna ner sig när man inte längre har små barn men här är det kaos. Hur gör ni som har tonåringar hemma med maten? Hjälper de till att laga? Hur många gånger i veckan? Bestämmer de själva vad de vill laga då? Hur gör ni med handlingen?

Har tre barn hemma, 19, 16 och 8. Har försökt göra ett schema där alla ansvarar för maten en dag i veckan. Men en jobbar, en är ute och har glömt att höra av sig eller att den ens skulle göra mat (åttåringen lagar med en vuxen så det faller bort). Ibland lagar jag mat till fem stycken men endast två sitter vid matbordet när det väl är dags. Så trött på det här! Snälla, vad har ni för rutiner?? Behöver hjälp!

• Svar på tråden Matsituation?
  • IsDimma

En rutin kunde vara att vill man ha mat så hör man av sig. Annars blir man utan (får ta mackor, matlåda, fixa egen eller liknande). Tills dom insett att man inte kan göra så som dom gör.

• Lena

När började de få sköta mat själva?

Det rimliga är att de får välja och laga en dag per vecka.

Är de inte hemma och äter blir det väl lunchlådor?

• Carambolan

En enkel modell kanske skulle kunna vara: alla som är hemma klockan 17 hjälps åt att laga middagen. Den som inte är hemma vid matlagningen men kommer hem och äter av maten får sköta disken efteråt.

• Almina

När jag var tonåring hade barnen varsin dag vi lagade mat (dagen valdes efter våra aktiviteter, så att vi skulle ha tid). Den yngste valde först 5 rätter som den kunde laga (typ korv och makaroner...), sen valde den näst yngste 5 rätter osv. Sen gjordes ett 5 veckors matschema utifrån detta. Och så såg mamma till att ingredienserna fanns hemma. Mamma storhandlade nån gång i veckan, då var nån av oss med ibland. Vi gick ofta till närbutiken och kompletterade under veckan. Då fick vi med en inköpslista.

Vi hade lite olika mattider olika veckodagar (beroende på våra aktiviteter), för att så många som möjligt skulle kunna äta tillsammans. Mat som blev över blev matlådor, att äta för den som kom hem senare eller för någon av föräldrarna att ta med till jobbet.

• stockholm123
    Tack för svar! Vi har en inkörsvecka på att höra av sig den här veckan. Bestämma 5 rätter var ju bra! Blir ofta prat om att "Men jag vet inte vad jag ska laga..." Matlådor blir det, men det känns så idiotiskt att laga massa mat och sen är det ingen som ska äta! Jobbar vidare utifrån era förslag! Tack igen! Glad
  • Duckan

Vi hade aldrig några såna krav på oss hemma, min bror och jag. Mamma och pappa lagade maten. Inte heller handlade vi man någon gång.
    Jag tror att vi i ganska hög ålder alltid kom hem för middag om inget annat var sagt.

• Kira2
    Duckan skrev 2017-08-17 08:47:54 följande:

Vi hade aldrig några såna krav på oss hemma, min bror och jag. Mamma och pappa lagade maten. Inte heller handlade vi man någon gång.
    Jag tror att vi i ganska hög ålder alltid kom hem för middag om inget annat var sagt.

Hur mycket mar lagar ni själva idag?
  • äldreochklokare

Hos oss finns det 3 tonåringar och 2 mindre barn. De två äldsta är lite petiga med maten så om de inte äter det vi lagat så får de helt enkelt ordna något själva (tex koka pasta) eller ta en fryst matlåda i frysen. Funkar ok. Jobbar på att försöka lära dem att laga fler saker så att de inte bara kan koka pasta och steka pannkakor, typ. Ju mer de kan ansvara för sin egen mat desto mindre behöver vi tänka på det.   De äter oftast inte samma tider som vi andra heller så då skulle det underlätta för oss. 

Den tredje tonåringen äter precis "allt" så inga problem och de två yngsta barnen också. 
    Vi har ibland problem med att veta hur många som ska äta men försöker säga åt dem att de måste messa om de kommer hem senare etc. Vi gör matlådor av det som blir över så vi kan ta till jobbet så det är inget jätteproblem egentligen. 

• Duckan

Kira2, med tanke på att vi båda har familj med barn så, varje dag. Blev folk av oss också.

• Lena

Våra barn har ett par kokböcker var som de väljer recept från.

• IsDimma
    Kira2 skrev 2017-08-17 08:50:05 följande:
    Hur mycket mar lagar ni själva idag?
    Jag växte också upp utan att det fanns krav på oss (mig och två år yngre bror) att laga mat. Vi tillbringade en del tid i köket för att baka. Men sällan för att laga mat.
    Idag bakar jag typ två gånger om året men jag ÄLSKAR att laga mat. Jag står i köket jämt när jag är ledig. Min pappa älskar att laga mat och min farmor också så jag är van vid att någon hemma gillat det men jag var ganska lat som barn och tilläts vara det
    Min bror är även han duktig i köket och lagar gärna mat, dock älskar han kanske inte matlagning så som jag gör men. Vi har båda blivit duktiga i köket trots att vi inte behövt göra något hemma när vi växte upp.
Svar på tråden Matsituation?