Internationell tvist/Haagkonventionen
Jag är en pappa till en 20 månader gammal pojke. Jag har asperger och social fobi. Hans mamma (kallar henne Sara) är amerikan. Barnet föddes i USA och flyttade in hos mig med i Sverige när han var 3 månader gammal. Under hela hans liv är det nästan bara jag som tagit hand om honom, även när Sara är ledig.
Vi planerade att flytta till USA på barnets ettårsdag för att Saras mamma erbjöd sig att hyra en större väldigt dyr lägenhet åt oss. Jag gick med på detta OM jag kunde få ett permanent uppehållstillstånd i USA. Sara lovade mig att jag skulle få ett permanent uppehållstillstånd genom Felix eftersom han är mitt barn. Jag åkte dit på ett ESTA (tillåtelse att vara där i 3 månader som turist). Jag bad henne från dag 2 att sätta igång Green Card processen men hon sköt upp på det hela tiden och sa att vi skulle fixa det om en månad eller 2 och att det är något som man kan göra på en dag. Detta kändes som något av en varningsflagga för mig.
När vi bott där i nästan 2 månader så sa jag åt henne att om vi inte fixar Green Card nu så tar jag barnet och åker tillbaka till Sverige. Det blev en massa bråk och när jag skulle boka flygbiljett så var barnets pass borta! Vi hade alla våra 3 pass på ett ställe och nu var bara barnets pass borta. Jag säger att vi måste skaffa ett nytt men hon vägrar och säger att det är ett slöseri med pengar. Jag kunde varken skaffa Green Card eller ett nytt pass åt barnet eftersom jag då inte var registrerad som pappa i USA.
Efter att ha bott där i 5 månader så får jag besked från FK att jag måste visa att jag fortfarande bor i Sverige för att fortsätta få bidrag för mig själv och för barnet. Sara tömde mitt bankkort varje månad och vi hade inte haft råd att bo där utan mina bidrag (hon spenderar minst $300/månad på cannabis och jobbar minimum wage). Då äntligen går hon med på att registrera mig som pappa och hon hittade plötsligt passet. Det visade sig att det låg bakom skrivbordet där vi hade alla 3 passen. En plats där jag letat ungefär 20 gånger. När vi skulle ansöka om Green Card så säger hon att hon ringde dit och fick besked om att man inte har rätt till Green Card genom ett barn om barnet inte är minst 21 år och ogift. Jag fick också bara åka hem med barnet om jag skriftligt gick med på att åka tillbaka med honom efter 3 månader. Jag ska också tillägga att vi håller detta hemligt för Saras mamma så länge som möjligt för hon vill inte att han åker till Sverige igen.
När jag landar i Sverige så ber hon mig direkt att ansöka om visum för att få åka tillbaka. Jag blir nekad. Jag läser online att det lär ta flera år att få ett nytt turistvisum när man stannar så många månader för länge och jag stannade alltså dubbelt så länge som jag egentligen fick. När jag berättar detta för Sara så lovar hon mig att åka till Sverige och gifta sig med mig så att jag får ett Green Card genom giftermål istället.
Efter nästan 2 veckor i Sverige får Saras mamma reda på att jag och barnet lämnat. Nikki ber mig om att få hämta honom för att Saras mamma vägrar betala hyran annars. Jag säger såklart nej. Saras mamma lägger upp en gofundme sida på sin facebook där hon påstår att jag kidnappat barnet och ber om pengar för en advokat. De fick nästan inte ihop någonting, jag pustar ut. En dag senare får jag reda på att Saras mamma tog ut ett lån på $15,000 för en advokat. Sara gör som hennes mamma säger för att hon vägrar betala hyran om inte Felix kommer tillbaka.
Nu har vi varit i Sverige i 2,5 månader. Jag har kontaktat en advokat som har förklarat att jag nästan inte har någon chans alls eftersom jag skrivit att jag och barnet kommer tillbaka till USA efter 3 månader. Allt handlar om hemvist, inget handlar om vårdnaden och vem som är lämpligast. Hon föreslår istället att jag tar en vårdnadstvist i USA, vilket jag ju inte kan eftersom jag inte får åka dit på flera år. Hon säger också att inget om vem som tagit hand om honom spelar någon roll. Eller faktumet att jag inte har tillåtelse att komma in i USA längre.
Sara är med en ny kille nu. Jag känner mig helt maktlös. Jag har mängder med bevis om att hon är en olämplig mamma. Droger. Det bara är jag som tar hand om barnet. Hon har bett mig om att få låta hennes knarklangare bo hos oss (vilket jag sagt nej till). Hon lät hennes knarklangare och hans flickvän bo där i flera dagar så fort jag och Felix åkte till Sverige. Hon har vid en massa tillfällen erkänt att Felix har det mycket bättre i Sverige. Hon har erkänt att han är väldigt fäst vid mig. Han kan bara prata svenska också eftersom hon aldrig umgicks med honom när vi bodde i USA heller. Hon har erkänt att hon tänker lämna över barnet till sin mamma på vardagarna eftersom hon jobbar då. Hon säger också att hon inte tänker gifta sig med sin nya kille så att hon kan kräva underhåll från mig.
Finns det någon som kan haagkonventionen bättre än min advokat? Kan man verkligen göra så här??? Han har alltså bott i Sverige längre än han bott i USA också, men inget sånt spelar roll enligt henne eftersom vi hade en överenskommelse som pekar på att hemvisten är USA. Att jag har skriftligt bevis på att hon lovade mig att hon skulle komma hit och gifta sig med mig för ett Green Card verkar också bara emot mig eftersom det också pekar på att hemvisten är USA. Det finns ett fall (Mota vs Castillo) där en mexikansk mamma fick sitt barn tillbaka till Mexiko trots att barnets hemvist var USA, bara på grund av att hon inte fick komma in i USA men när jag tog upp det men min advokat så sa hon att det bara var ett undantag och att såna är 1 på 1000. På min advokat låter det som att jag inte har någon chans!
Jag har inga vänner, inget jobb, ingen utbildning, inget liv. Allt jag har är mitt barn. Vi spenderade nästan all vår vakna tid tillsammans sedan han var 3 månader gammal. Nu tänker mamman ta honom till ett land som jag inte får komma in i på flera år. Det är 6 veckor kvar tills rättegången och jag vet inte vad jag kan göra annat än att förbereda en beställning på självmordspiller från Dark Web.