• Lovisanilsson

Sålt obeject på Tradera

Hej! ??

Jag har sålt en Odd molly kofta på Tradera.

I annonsen skriver jag inget om skicket eller hur der ser ut.

Lägger upp 3 bilder som jag tycker verkligen är rättvisa över hur den ser ut, eftersom att den är stickad så har den blivit nopprig med tiden. På bilderna ser man att koftan är nopprig och utgångspriset är verkligen lågt.

Köparen konkatar mig efter någon dag som hon har fått den och säger att hon vill häva köpet då den är mycket sliten, hon menar på att den är full med håll och så nopprig så den är genomskinlig och även full av katthår. Koftan är storhållstickad och har varit genomskinlig hela sitt liv. Och vi har hund i hemmet, men jag som säljare skulle aldrig skicka iväg en sånhär kofta som hon beskriver för mig.

Hon skriver att hon vill ha tillbaka sina pengar och om jag ska ha tillbaka koftan så ska jag stå för frakten. Jag svarar att detta låter verkligen märkligt eftersom när jag la på koftan på posten så såg sen inte ut så som hon beskriver den för mig.

Efter ett par dagar har hon gjort en stämningsansökan hos domstolen över detta.

Hur går jag tillväga nu? Bilderna visar klart och tydligt koftans skick och jag har inte skrivit att den är ny!! Utgångspriset är verkligen lågt för att vara en kofta ifrån Odd molly.

Nu känner jag min dum, men jag vill inte ge mig. Hur vet jag att hon inte har gjort något med koftan i efterhand.. detta känns så löjligt.

Jag kan känna att när man handlar på Tradera så är det begagnat och man får lixom ta de lite som det är .. så tänker iaf jag när jag handlar ifrån Tradera, såvida det inte är helt åt skogen.

Men hur somhälst hur gör jag nu??

• Svar på tråden Sålt obeject på Tradera
  • faren

Gör ingenting, avvakta! Och Tradera är som det är. Låter dock jävligt konstigt att någon skulle stämma en för en liten kofta? Äch, bry dig inte bara!????

Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • Lovisanilsson

Ja jag tycker oxå det. Koftan kostade henne ca 300kr och ansökan om stämning kostade henne 900kr. Men jag antar att det är jag som kommer få stå för dom 900kr,vilket jag inte har någon lust med.

• faren

Varför skulle du stå för den? Hmm det här verkar lite löjligt, eller? Skall hon anlita advokat också? Ha, ha hon kommer gå i personlig konkurs!

• BuoBä

Spara bilderna ifall de skulle behövas som bevis, i övrigt behöver du inte göra något alls.

Vet du att hon har gjort en stämningsansökan eller har hon bara sagt det? Det kostar en del, så det kan knappast löna sig för en tröja... Men vill hon slösa sina pengar så... Låter verkligen inte som hon har något att komma med.

• BuoBä
    Lovisanilsson skrev 2017-08-15 00:33:59 följande:

Bilderna är sparade och hon skickade "kvitto" på ansökan tidigare idag.

Folk alltså...
  • faren

Antagligen tror hon att hon är rolig, eller interssant. Nå, men det skall bli spännande!

• Mascaraklumpar

Detta vore ett smart sätt att bedra folk på. Köpa något, hävda att det är i dåligt skick och när säljaren motsätter sig det så skickar man ett fejkkvitto som antagligen får 95% att bli livrädda och betala tillbaka pengarna plus ytterligare 900. Kanske är jag överdrivet misstänksam, men hur många skulle på allvar stämma någon över en tröja?

Hur är personens omdömen på Tradera?

• Scoops

Ingen åklagare tar sig för ett sånt "case". Det händer bara inte. Jag håller med de andra -avvakta!

En gång var det en "köpare" som polisanmälde mig för att hon inte fått boken hon köpt av mig på Tradera ett år tidigare. Jag blev kallad till polisförhör och fattade ingenting. Ett år är ju ganska lång tid.. tänkte att hon borde ju hört av sig tidigare!

En bit in i förhöret så berättade polisen att "målsägaren" hade tolk eftersom de bara pratade lite engelska och ingen svenska. Därefter lade de ner anmälan eftersom boken jag sålt var på svenska så de tyckte inte att det stämde.. när jag själv letade i mina kontoutdrag så var det inte samma namn på den som betalat boken som den som polisanmält mig heller, men det gick aldrig så långt att jag behövde visa det. Någon hade alltså sett en gammal annons och polisanmält mig för bedrägeri för att jag skulle bli rädd och ge dem pengar för att lägga ner anmälan! Folk kan hitta på allt möjligt..

• Lovisanilsson

Tror ni att det går att fixa ett sådant "fake" kvitto? Det är väldigt uppradat in i minstadetalj. Men jag svarade henne men "då ses vi i rätten" och då va hennes svar att jag skulle tänka igenom detta för det tillkommer mycket kostnader att gå upp i rätten. Men jag tänker inte ge mig.. det känns verkligen märkligt att köpa en tröja för 300kr och sedan göra en ansökan på 900kr, men jag antar att man kan begära att det blir jag som får betala det eller hur fungerar det?

• BuoBä
    Lovisanilsson skrev 2017-08-15 06:39:56 följande:

Tror ni att det går att fixa ett sådant "fake" kvitto? Det är väldigt uppradat in i minstadetalj. Men jag svarade henne men "då ses vi i rätten" och då va hennes svar att jag skulle tänka igenom detta för det tillkommer mycket kostnader att gå upp i rätten. Men jag tänker inte ge mig.. det känns verkligen märkligt att köpa en tröja för 300kr och sedan göra en ansökan på 900kr, men jag antar att man kan begära att det blir jag som får betala det eller hur fungerar det?

Det mesta går att fejka.

Eftersom det är hon som drar dig till rätten så är det hon som betalar. Om du blir dömd (eller vad det heter i stämningsfall) kan du bli ålagd att betala hennes kostnader men den risken verkar minimal här.

Har du kontaktat Tradera? De borde ha viss vana med den här typen av tvister/anmälningar och veta om det är ett vanligt sätt för bedrägeriförsök.
  • Vickan I

Hon har stämt dig civilrättsligt. Ett sk småmål. Om du googlar det finns det massor att läsa. Just när det gäller småmål så är det mkt begränsat vad "förloraren" får stå för för kostnader. Inga hela rättegångskostnader etc. Brukar vara motpartens resekostnader, ev förlorad arbetsinkomst och så.

• Lovisanilsson
    Vickan I skrev 2017-08-15 07:24:28 följande:

Hon har stämt dig civilrättsligt. Ett sk småmål. Om du googlar det finns det massor att läsa. Just när det gäller småmål så är det mkt begränsat vad "förloraren" får stå för för kostnader. Inga hela rättegångskostnader etc. Brukar vara motpartens resekostnader, ev förlorad arbetsinkomst och så.

Okej tack så mycket ska genast kolla!!
  • Kjell2
    Lovisanilsson skrev 2017-08-15 07:48:33 följande:
    Okej tack så mycket ska genast kolla!!
    Avvakta till du hör något från tingsrätten. Är du stressad kan du ringa dit och höra om någon stämning inkommit.

• nastyashell
    Scoops skrev 2017-08-15 03:28:08 följande:

Någon hade alltså sett en gammal annons och polisanmält mig för bedrägeri för att jag skulle bli rädd och ge dem pengar för att lägga ner anmälan! Folk kan hitta på allt möjligt..

Det här borde du polisanmäla, rubricering falsk tillvitelse. Det brottet har en preskriptionstid på 5 år (ev. 2 år om det skulle vara av ringa grad).
  • fragaenjure
    Lovisanilsson skrev 2017-08-14 23:57:21 följande:

Hej! ??

Jag har sålt en Odd molly kofta på Tradera.

I annonsen skriver jag inget om skicket eller hur der ser ut.

Lägger upp 3 bilder som jag tycker verkligen är rättvisa över hur den ser ut, eftersom att den är stickad så har den blivit nopprig med tiden. På bilderna ser man att koftan är nopprig och utgångspriset är verkligen lågt.

Köparen konkatar mig efter någon dag som hon har fått den och säger att hon vill häva köpet då den är mycket sliten, hon menar på att den är full med håll och så nopprig så den är genomskinlig och även full av katthår. Koftan är storhållstickad och har varit genomskinlig hela sitt liv. Och vi har hund i hemmet, men jag som säljare skulle aldrig skicka iväg en sånhär kofta som hon beskriver för mig.

Hon skriver att hon vill ha tillbaka sina pengar och om jag ska ha tillbaka koftan så ska jag stå för frakten. Jag svarar att detta låter verkligen märkligt eftersom när jag la på koftan på posten så såg sen inte ut så som hon beskriver den för mig.

Efter ett par dagar har hon gjort en stämningsansökan hos domstolen över detta.

Hur går jag tillväga nu? Bilderna visar klart och tydligt koftans skick och jag har inte skrivit att den är ny!! Utgångspriset är verkligen lågt för att vara en kofta ifrån Odd molly.

Nu känner jag min dum, men jag vill inte ge mig. Hur vet jag att hon inte har gjort något med koftan i efterhand.. detta känns så löjligt.

Jag kan känna att när man handlar på Tradera så är det begagnat och man får lixom ta de lite som det är .. så tänker iaf jag när jag handlar ifrån Tradera, såvida det inte är helt åt skogen.

Men hur somhälst hur gör jag nu??

Juridisk analys här då, bara för skojs skull.

Köp avseende lös egendom mellan privatpersoner. Köplagen tillämpbar.

Enligt köplagen så ska varan stämma överens med avtalet/beskrivning som angetts vid köpet och som legat till grund för köparens köpbeslut. Man brukar säga att varan är behäftad med fel om denna avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Köparen har en undersökningsplikt, och måste reklamera felet inom skälig tid för att vara regelrätt reklamation. Köparen tycks här ha gjort en reklamation inom skälig tid. Och påpekat felet som sådant, dock så får inte köparen påpeka fel som denne visste om vid tillfället för köpet.

Frågan är här vilken uppfattning köparen haft innan köpet, om du som säljare framställt tröjan på ett rättvist sätt genom dina bilder och beskrivning av tröjan. Priset på tröjan kan tala för att tröjans skick inte varit på topp, och att köparen borde förstått detta. Detta behöver dock inte avgörande.

Lycka till och våga fråga!

Med reservation för felskrivningar (problematiskt att inte kunna redigera sina inlägg vid påkommen felskrivning)

Mvh, Juressons!
    /Ställ er juridiska fråga till oss på Fråga en Jure och få svar inom 24 timmar, kostnadsfritt!
  • AnnaZL

Nu vet du att det är bäst att beskriva eventuella defekter. Varför var du inte öppen från början? Vill du ha missnöjda köpare? Bilder visar ofta inte så mycket som den som fotar tror.

Visst, det är dumt att tro att ingen beskrivning betyder bra skick, men de flesta brukar beskriva defekter noggrannt för att inte lura på folk något de egentligen inte vill ha.

Svar på tråden Sålt obeject på Tradera