• frökenelisabeth

Hur mkt behöver en socialt tillbakadragen 5-åring gå på dagis?

Jag har en pojke som är 5 år och går på dagis. Mina arbetstider är väldigt varierande, liksom pappans, så det händer rätt ofta att jag lämnar på dagis fast jag inte ska jobba. 

Vi har ofta problem vid lämningarna, han är ledsen och vill inte att jag ska gå. Det brukar dock gå över inom någon minut efter jag har gått, och han är alltid glad när jag hämtar, och har det bra på dagis enligt pedagogerna. 

Men det känns såklart tufft att lämna en ledsen pojke där när jag själv är ledig. Har funderat på att ha honom hemma mer, men samtidigt känns det som att en bidragande orsak till att han är så ledsen är att han inte känner sig lika trygg som hemma. (Tror inte han är direkt otrygg heller, men han är en hemmakär kille, och rätt tillbakadragen socialt). Jag tänker att han faktiskt också behöver vistas där för att känna sig mer hemma, och att han behöver lära sig leka med andra barn. Nästa år ska han börja förskoleklass dessutom, och då kan man ju inte bara stanna hemma för att det är lite motigt. 

Pedagogerna anser också att han behöver vara där och tycker inte jag ska ha honom hemma mer, möjligtvis att dra ner det till 4 dagar i veckan ibland. Andra mammor har haft åsikter om att han haft för lång semester (7 veckor). Nu bor vi inte i Sverige, och här finns inga regler om vistelsetider eller så, och generellt har man inte lika strikta åsikter som i Sverige om att dagisbarn alltid ska vara hemma när föräldrarna är hemma. Därför är jag lite nyfiken på att höra hur ni andra här inne resonerar och tänker. 

Så kom gärna med tankar, funderingar, egna erfarenheter! OBS att jag inte skriver för att få konkreta råd till hur just vi ska göra, jag är mer intresserad av att höra hur tankarna går hos er  

• Svar på tråden Hur mkt behöver en socialt tillbakadragen 5-åring gå på dagis?
  • Lena

Jag skulle säga minst 15-25h för att barnet ska komma in i gruppen.

• frökenelisabeth
    Lena skrev 2017-08-14 11:31:19 följande:

Jag skulle säga minst 15-25h för att barnet ska komma in i gruppen.

Tack för ditt svar. Har du egen erfarenhet av lite blyga barn och dagisvistelse? Spontant känner jag för min femåring att 15-25 timmar är för lite, men det kanske handlar om hur dagarna är upplagda också. (Vi måste lämna senast 8.45 och hämta tidigast 16.00, så det går inte att ha halvdagar). Då blir det 2-3 dagar i veckan, och det känns som sagt lite i underkant. Eller iaf som att det inte skulle påverka honom i positiv riktning. Men jag gissar ju bara, jag vet inte. 
  • Lena

Mina barn är framåt men har svårt att hänga med i allt om det är där bara 15h/vecka.

• frökenelisabeth
    Lena skrev 2017-08-14 13:02:17 följande:

Mina barn är framåt men har svårt att hänga med i allt om det är där bara 15h/vecka.

Ok. Hur gamla är dina barn? 
  • Lena

De är fem och nio nu men har gått på förskolan de var ett.

• Tow2Mater

Tror inte det spelar nån storre roll, låt honom vara hemma en dag i veckan så han inte blir stressad.

Tror de utvecklas mycket på ett år i den åldern. Min var likadan, holl tillbaka hans start i sk fsk-klass då han var 5 (Kindergarten hos oss), så han borjade det vid 6 istället - nu en helt annan pojke som inte hade problem med att ."släppa mammas byxben" som han hade ett år tidigare.

• Awesome

Det är ju svårt att svara på din fråga eftersom barn är individer. Kan bara säga hur jag gjorde. Lät mitt barn vara hemma ett halvår när hon var fem, för att hon verkligen vill och jag plötsligt fick den möjligheten. Efter dessa månader ville hon självmant tillbaka. Hon har aldrig tyckt om förskolan, trivs inte i stökiga miljöer och är blyg och tystlåten.
    Pedagogerna tjatade om att hon skulle vara där för att komma in i gruppen, men det var inga problem när hon kom tillbaka. Det bästa val jag gjort, har inte ångrat det en sekund. Hon behövde mig just då och tiden efter ledigheten har förskolan fungerat bättre än någonsin, aldrig ledsen eller "avstängd" när man skulle lämna.

• frökenelisabeth
    Tow2Mater skrev 2017-08-14 17:09:41 följande:

Tror inte det spelar nån storre roll, låt honom vara hemma en dag i veckan så han inte blir stressad.

Tror de utvecklas mycket på ett år i den åldern. Min var likadan, holl tillbaka hans start i sk fsk-klass då han var 5 (Kindergarten hos oss), så han borjade det vid 6 istället - nu en helt annan pojke som inte hade problem med att ."släppa mammas byxben" som han hade ett år tidigare.

Skönt att höra att det blivit bättre. Ibland är man kanske lite snabb att oroa sig för framtiden. 
  • frökenelisabeth
    Awesome skrev 2017-08-14 17:14:07 följande:

Det är ju svårt att svara på din fråga eftersom barn är individer. Kan bara säga hur jag gjorde. Lät mitt barn vara hemma ett halvår när hon var fem, för att hon verkligen vill och jag plötsligt fick den möjligheten. Efter dessa månader ville hon självmant tillbaka. Hon har aldrig tyckt om förskolan, trivs inte i stökiga miljöer och är blyg och tystlåten.
    Pedagogerna tjatade om att hon skulle vara där för att komma in i gruppen, men det var inga problem när hon kom tillbaka. Det bästa val jag gjort, har inte ångrat det en sekund. Hon behövde mig just då och tiden efter ledigheten har förskolan fungerat bättre än någonsin, aldrig ledsen eller "avstängd" när man skulle lämna.

Tack för din input! Jag jobbar ju, så ett halvår hemma går inte för oss, men vete sjutton om det skulle hjälpt? Två månaders ledighet över sommaren har iaf bara gjort det värre (det var likadant förra året). 

Men så härligt att höra om hur det blev för er, det låter verkligen som om ni valde det rätta. Tror min son är lite som din dotter, han gillar inte när det är för mycket folk och stök. Han är definitivt inte tystlåten hemma, men tillsammans med andra människor blir han lätt blyg och klängig på mig. 
  • Awesome
    frökenelisabeth skrev 2017-08-15 10:05:25 följande:
    Tack för din input! Jag jobbar ju, så ett halvår hemma går inte för oss, men vete sjutton om det skulle hjälpt? Två månaders ledighet över sommaren har iaf bara gjort det värre (det var likadant förra året). 

Men så härligt att höra om hur det blev för er, det låter verkligen som om ni valde det rätta. Tror min son är lite som din dotter, han gillar inte när det är för mycket folk och stök. Han är definitivt inte tystlåten hemma, men tillsammans med andra människor blir han lätt blyg och klängig på mig. 
    Finns det möjlighet till alternativ barnomsorg där du bor? Dagbarnvårdare/dagmamma kanske? Min fundering är att kanske en lugnare miljö med färre barn skulle få honom att trivas bättre. Introverta och/eller blyga barn kan behöva mindre grupper och lugn och ro ibland för att må bra.
  • frökenelisabeth
    Awesome skrev 2017-08-15 10:37:09 följande:
    Finns det möjlighet till alternativ barnomsorg där du bor? Dagbarnvårdare/dagmamma kanske? Min fundering är att kanske en lugnare miljö med färre barn skulle få honom att trivas bättre. Introverta och/eller blyga barn kan behöva mindre grupper och lugn och ro ibland för att må bra.
    Jag tror absolut att det hade varit bättre för honom med mindre grupper. Tyvärr finns inte så mkt valmöjlighet för oss. Dagmamma finns bara för barn upp till 3 år här. Dessutom går han på ett dygnetruntöppet dagis, vilket vi behöver för våra arbetstider, och det finns bara ett sådant i stan. 

Till skolstarten nästa år har vi sökt in på några mindre friskolor, men inte fått plats på någon av dem. Så det blir troligen den kommunala skolan, men den är också jättestor (drygt 800 barn i årskurs 0-9). Vi bor i en storstad, så det ÄR trångt och mycket folk mest överallt - tyvärr. 
  • Alexi

Ni har ju långa dagar redan, för det hade annars jag trott varit viktigt. När min dotter var 2,5 år föreslog förskolepersonalen att hon skulle gå några längre dagar i veckan, för att hinna bli trygg och komma igång i lek.

Samtidigt sa min son när han gick i föreskoleklass när fröknarna frågade hur han trivdes så sa han att det kändes jobbigt på måndagarna för då kände han sig lite blyg (dvs när han varit ledig två dagar). Så det går ju rätt fort att komma ifrån tryggheten när man är liten.

Svar på tråden Hur mkt behöver en socialt tillbakadragen 5-åring gå på dagis?