Hur mkt behöver en socialt tillbakadragen 5-åring gå på dagis?
Jag har en pojke som är 5 år och går på dagis. Mina arbetstider är väldigt varierande, liksom pappans, så det händer rätt ofta att jag lämnar på dagis fast jag inte ska jobba.
Vi har ofta problem vid lämningarna, han är ledsen och vill inte att jag ska gå. Det brukar dock gå över inom någon minut efter jag har gått, och han är alltid glad när jag hämtar, och har det bra på dagis enligt pedagogerna.
Men det känns såklart tufft att lämna en ledsen pojke där när jag själv är ledig. Har funderat på att ha honom hemma mer, men samtidigt känns det som att en bidragande orsak till att han är så ledsen är att han inte känner sig lika trygg som hemma. (Tror inte han är direkt otrygg heller, men han är en hemmakär kille, och rätt tillbakadragen socialt). Jag tänker att han faktiskt också behöver vistas där för att känna sig mer hemma, och att han behöver lära sig leka med andra barn. Nästa år ska han börja förskoleklass dessutom, och då kan man ju inte bara stanna hemma för att det är lite motigt.
Pedagogerna anser också att han behöver vara där och tycker inte jag ska ha honom hemma mer, möjligtvis att dra ner det till 4 dagar i veckan ibland. Andra mammor har haft åsikter om att han haft för lång semester (7 veckor). Nu bor vi inte i Sverige, och här finns inga regler om vistelsetider eller så, och generellt har man inte lika strikta åsikter som i Sverige om att dagisbarn alltid ska vara hemma när föräldrarna är hemma. Därför är jag lite nyfiken på att höra hur ni andra här inne resonerar och tänker.
Så kom gärna med tankar, funderingar, egna erfarenheter! OBS att jag inte skriver för att få konkreta råd till hur just vi ska göra, jag är mer intresserad av att höra hur tankarna går hos er