Fördela jul- och födelsedagsfirande med skilda morföräldrar
Mina föräldrar är skilda sedan jag var mindre än 5 år och de blev osams i samband med skilsmässan. Under min uppväxt har jag alltid firat min födelsedag två gånger, en gång med pappa och släkt på den sidan och en gång med mamma och släkten på hennes sida. Även vid jul har jag och min syster firat jul två gånger. Sedan jag blev ihop med min sambo så har det ibland blivit tre julfiranden eftersom vi även varit med hans familj. Mina föräldrar kommer överens nu men det är inte en avslappnad stämning när de är i samma rum med sina nya respektive så jag föredrar att inte bjuda hem dem samtidigt.
Sedan jag blivit vuxen har jag blivit mer och mer trött på att fira allt två gånger och julen känns stressande. Nästan tappat suget för att fira min egen födelsedag...
Nu har jag blivit förälder och mitt barn är fött bara en vecka före jul. Nu ska vi få ihop födelsedagsfirande och julfirande under kort tid med mina skilda föräldrar och min sambos familj. Vill tillägga att även jag fyller år i december.
Jag undrar hur andra med skilda föräldrar löst det när ni själva fått barn? Eller om någon har tips på hur vi kan lägga upp det? Vill minimera antalet firande samtidigt som alla känner att de får vara en del av mitt barns liv. (Att alla firar mitt barns födelsedag ihop är ett alternativ, men jag föredrar som sagt inte att umgås med mina föräldrar samtidigt och söker andra lösningar)