• girls92

Hur gör man om man är dömd och behöver arbete?

Hej!
    Det är så att jag blev dömd förra året i November för att jag stal några smycken av en släkting till mig som jag sedan pantade in på pantbanken för att jag inte hade råd att äta eller bo i min lägenhet. Min tanke var att jag skulle betala tillbaka allt senare när jag hade pengar och köpa ut smyckena (fick bara 1500 kr). Jag blev dömd för stöld och bedrägeri.
    Jag har väldigt svårt att få jobb på grund av detta och har aldrig stulit innan. Vilka jobb kan jag söka och hur ska jag göra för nu är det svårt för mig att klara mig och jag har PANIK.
    Uppskattar för ärliga och uppriktiga svar.

• Svar på tråden Hur gör man om man är dömd och behöver arbete?
  • Kjell2
    girls92 skrev 2017-08-11 13:33:35 följande:

Hej!
    Det är så att jag blev dömd förra året i November för att jag stal några smycken av en släkting till mig som jag sedan pantade in på pantbanken för att jag inte hade råd att äta eller bo i min lägenhet. Min tanke var att jag skulle betala tillbaka allt senare när jag hade pengar och köpa ut smyckena (fick bara 1500 kr). Jag blev dömd för stöld och bedrägeri.
    Jag har väldigt svårt att få jobb på grund av detta och har aldrig stulit innan. Vilka jobb kan jag söka och hur ska jag göra för nu är det svårt för mig att klara mig och jag har PANIK.

Långt ifrån alla arbetgivare kräver utdrag ur brottsregistret och av de är det långt ifrån alla som bryr sig om stöld.
  • Anonym (qqq)

Ska du arbeta med barn så blir det ju utdrag ur belastningsregistret. Men det är ju för att se om man är lämplig. Att du nån gång gjort bort dig så här är ju inte någon risk för en sådan arbetsgivare. Och man kan ju faktiskt förklara det hela. Din stöld ligger dock väldigt nära i tiden.

Arbetsgivaren får inte göra egna utdrag ur registret. Det är du själv som skall göra det. Du behöver inte känna dig orolig så länge du inte får förfrågan om det av den potentielle arbetsgivaren.

• missloco

Tror inte jag behöver säga hur korkat det var men det räddade inte ekonomin framåt fastän det räddade dig just då.

"Tyvärr" i ditt fall så kollar alla jobb i dagens läge upp sådant. Kanske någon snabbmatskedja? Tänkter där det är störst rullians på personal.

• UllaBella 8888

Har arbetsgivarna bett om utdrag ur brottsregistret? Hur vet du annars att det här är orsaken till att du inte får jobb?

• missloco
    Kjell2 skrev 2017-08-11 13:36:18 följande:

Långt ifrån alla arbetgivare kräver utdrag ur brottsregistret och av de är det långt ifrån alla som bryr sig om stöld.

Alla företag bryr sig om stöld? De visar att personen är kapabel av att ta från företaget
  • sextiotalist
    missloco skrev 2017-08-11 13:40:43 följande:
    Alla företag bryr sig om stöld? De visar att personen är kapabel av att ta från företaget
    Men för att vetat detta, så måste de kräva uppgifter ur belastningsregistret.
  • missloco

Det gör väl alla jobb?

Jag lämnade in till Burger king när jag var 18 år de är väl ett företag som har hög omsättning på personal och rullians.

• sextiotalist
    missloco skrev 2017-08-11 13:52:01 följande:

Det gör väl alla jobb?

Jag lämnade in till Burger king när jag var 18 år de är väl ett företag som har hög omsättning på personal och rullians.

Det har varken jag eller sambon gjort och en väninna som söker mycket arbeten har endast behövt göra det om hon ska arbeta inom barn och omsorg.
    Så nej, alla företag gör det inte.
  • Anonym (qqq)
    girls92 skrev 2017-08-11 13:33:35 följande:
    Hej!
    Berättar du vid en intervju att du är dömd för stöld? Eller har du lämnat många utdrag ur belastningsregister?
Svar på tråden Hur gör man om man är dömd och behöver arbete?