• Majblomman

psykos

Hej på er!

Jag går hos psykolog nu och har grävt fram lite minnen från en period i mitt liv som jag förnekat så länge.

Jag har förstått att jag hade en psykos under några månader. Det självläkte men jag fick en depression senare som är behandlad.

Nu känner jag sån sorg!! Hur kunde det drabba just mig?!! Och hur kan jag försäkra mig om att aldrig åka på det igen?

Finns det någon här som har varit drabbad men som är frisk nu?

• Svar på tråden psykos
  • Meriall

Vet du vad som utlöste den? En psykos kan utlösas av att man tex inte sovit. En normal frisk och stabil människa blir psykotisk efter 3-5 nätter utan sömn.

Viktigaste är att hitta utlösningsfaktorer och undvika dem så behöver det absolut inte hända igen. Vissa människor behöver medicin konstant för att inte vara psykotiska men du verkar ju inte vara en sådan. Se dig själv som lite skör psykiskt bara och se till att du mår bra i livet så är det nog lugnt. En psykos händer inte bara utan anledning när som helst.

• Majblomman

Det som utlöste min psykos vad en krossad relation. En kille som jag älskade och som ville gå vidare i livet utan mig.

Känns patetiskt nu men tyvärr sant..

• Meriall

Okej men då vet diju det och kommer vara försiktigare nästa gång. Var du mycket ensam förutom relationen eller hade du lagt mycket av dig själv i den så att det kändes som att du förlorade en stor del av dig själv när den tog slut? Har du varit med om andra uppbrott där du inte reagerade såhär?

Fick du medicin, terapi eller gick det över av sig själv?

• Majblomman

Jag förlorade en stor del av mig själv med honom. Fanns andra människor i mitt liv men jag kände mig ensam inombords på den tiden.

Jag fick ingen behandling då eftersom jag inte visste att det var en psykos.

Svar på tråden psykos