• Emma M

Mkp innan KUB?

Hej allihopa!

Jag är lite nybörjare här, första graviditeten (en "överraskning" även om jag är 35 år????) och är i v 11+3. Jag har fått inbokade tider till KUB i vecka 13, men känner att jag egentligen hellre vill göra moderkaksprov innan det "har gått så långt". Om utifall att man skulle behöva ta ett jobbigt beslut - ja, ni förstår.

Vet ngn om man får göra det ungefär samtidigt/innan man fått resultat från KUB?

Hur bokat man in ett sånt isåfall?

Det gäller Sthlm läns landsting.

Tacksam för all svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Mkp innan KUB?
  • Anotherone

Moderkaksprov utan indikation vet jag inte om det ens är möjligt att ta. Men du kan ju alltid bekosta ett nipt-test själv. I Stockholm så kan jag rekommendera Vasamamma, provsvaret kommer inom ungefär en vecka.

Du får gå in och läsa på deras sajt och se om det är något för dig.

Det är långt ifrån lika omfattande som fostervatten- eller moderkaksprov men i kombination med KUB kände vi oss väldigt trygga med resultatet.

• Vickan I

Kontakta din bm och be henne skriva remiss. Nog lättaste vägen. Men tänk också på att ett mkp inte visar allt. Precis som nipt är det vissa avvikelser/kromosomfel man screenar efter. Så mkp är ingen garanti det heller, förutom för just de få avvikelserna som kontrolleras, men med den lilla förhöjda risken för missfall. Men läs på och jämför med nipt, diskutera med din bm och oftast ser ju allt tack och lov bra ut.

• TezzaN26

Jag är över 35 gjorde kub i Göteborg. Fick ett resultat 1:117 fick göra nipt-test. Gjorde de i måndags och fick så veta att de som får resultat 1:50 och under blir erbjuden moderkaksprov istället för nipt.

• Lynxsa

I Uppsala kan bm skriva remiss. Har inte varit några problem att få mkp.

• Krusbärskompott

Hej!

Grattis!