• Emma M

Mkp innan KUB?

Hej allihopa!

Jag är lite nybörjare här, första graviditeten (en "överraskning" även om jag är 35 år????) och är i v 11+3. Jag har fått inbokade tider till KUB i vecka 13, men känner att jag egentligen hellre vill göra moderkaksprov innan det "har gått så långt". Om utifall att man skulle behöva ta ett jobbigt beslut - ja, ni förstår.

Vet ngn om man får göra det ungefär samtidigt/innan man fått resultat från KUB?

Hur bokat man in ett sånt isåfall?

Det gäller Sthlm läns landsting.

Tacksam för all svar!

Kram på er!

• Svar på tråden Mkp innan KUB?
  • Anotherone

Moderkaksprov utan indikation vet jag inte om det ens är möjligt att ta. Men du kan ju alltid bekosta ett nipt-test själv. I Stockholm så kan jag rekommendera Vasamamma, provsvaret kommer inom ungefär en vecka.

Du får gå in och läsa på deras sajt och se om det är något för dig.

Det är långt ifrån lika omfattande som fostervatten- eller moderkaksprov men i kombination med KUB kände vi oss väldigt trygga med resultatet.

• Vickan I

Kontakta din bm och be henne skriva remiss. Nog lättaste vägen. Men tänk också på att ett mkp inte visar allt. Precis som nipt är det vissa avvikelser/kromosomfel man screenar efter. Så mkp är ingen garanti det heller, förutom för just de få avvikelserna som kontrolleras, men med den lilla förhöjda risken för missfall. Men läs på och jämför med nipt, diskutera med din bm och oftast ser ju allt tack och lov bra ut.

• TezzaN26

Jag är över 35 gjorde kub i Göteborg. Fick ett resultat 1:117 fick göra nipt-test. Gjorde de i måndags och fick så veta att de som får resultat 1:50 och under blir erbjuden moderkaksprov istället för nipt.

• Lynxsa

I Uppsala kan bm skriva remiss. Har inte varit några problem att få mkp.

• Krusbärskompott

Hej!

Grattis!

Det är förstås olika men personligen hade jag inte velat göra mkp eller fostervattenprov utan indikation eftersom det ändå finns en missfallsrisk på ca 1%. Även osäker på om man kan få remiss för det utan särskild indikation?

Jag har istället valt att göra NIPT som är noll risk för barnet och kan göras från v 10+0. Det tar ca 2v att få svar. Jag gick privat och betalade för det i v 10 eftersom man i mitt landsting bara får NIPT om man har tillräckligt hög risk på KUB.

Bara som ett tips! Bor du i SLL finns många ställen som erbjuder NIPT. Tex Mama Mia som skickar sina prover till Karolinska och inte till USA/England.

Lycka till!

• Frassex

Men i sthlms län får man väl göra mkp/fvp gratis om man vill när man är 35år eller över? Min mamma gjorde fvp gratis och direkt, hon var 35 och dessutom på 80-talet. Ring och fråga din bm/läkare. Jag har själv gjort mkp direkt gratis i v 13+1, fick svar efter två dagar men har andra skäl och ville inte göra kub då det bara är ett sannolikhetstest och nipt skulle inte funkat på mig.

• Anotherone
    Frassex skrev 2017-08-10 09:49:56 följande:

Men i sthlms län får man väl göra mkp/fvp gratis om man vill när man är 35år eller över? Min mamma gjorde fvp gratis och direkt, hon var 35 och dessutom på 80-talet. Ring och fråga din bm/läkare. Jag har själv gjort mkp direkt gratis i v 13+1, fick svar efter två dagar men har andra skäl och ville inte göra kub då det bara är ett sannolikhetstest och nipt skulle inte funkat på mig.

Numera gör man KUB och går oftast vidare med nipt om man får en högre risk. Man gör inte fvp på rutin. Jag är 36 och bor i Stockholm och gjorde KUB i höstas. Fick en "ok" risk sett till min ålder mm men valde att bekosta nipt privat och det ångrar jag inte. Det minskade vår oro massor.
  • Frassex
    Anotherone skrev 2017-08-10 12:17:06 följande:

Numera gör man KUB och går oftast vidare med nipt om man får en högre risk. Man gör inte fvp på rutin. Jag är 36 och bor i Stockholm och gjorde KUB i höstas. Fick en "ok" risk sett till min ålder mm men valde att bekosta nipt privat och det ångrar jag inte. Det minskade vår oro massor.

Okej jag förstår! Hade nog också valt att bekosta nipt direkt isåfall eftersom det verkar som att åldern gör att många får sämre siffror och massa oro helt i onödan.
  • Anotherone
    Frassex skrev 2017-08-10 12:37:49 följande:

Okej jag förstår! Hade nog också valt att bekosta nipt direkt isåfall eftersom det verkar som att åldern gör att många får sämre siffror och massa oro helt i onödan.

Precis!

Nu är vi inte sugna på fler barn men OM jag hade blivit gravid igen så hade jag hoppat över KUB och kört nipt direkt.
Svar på tråden Mkp innan KUB?