• Anonym (Undrande)

Kan rätten döma annat?

Jag undrar om rätten har möjlighet att döma till något annat än parternas egna yrkanden? Ett mellanting mellan bådas typ eller om det måste bli det ena eller det andra? Jag syftar inte på att parterna gör en egen överenskommelse utan vid en dom.

• Svar på tråden Kan rätten döma annat?
  • Anonym (Undrande)

Det handlar om umgänge kanske jag ska förtydliga.

• Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-09 14:58:08 följande:

Jag undrar om rätten har möjlighet att döma till något annat än parternas egna yrkanden? Ett mellanting mellan bådas typ eller om det måste bli det ena eller det andra? Jag syftar inte på att parterna gör en egen överenskommelse utan vid en dom.

Ja, det kan bli ett mellanting. Om båda yrkar på 100% kan det landa i 50/50 t ex.

• Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2017-08-09 15:14:52 följande:

Ja, det kan bli ett mellanting. Om båda yrkar på 100% kan det landa i 50/50 t ex.

Vet du om det är vanligt? Jag trodde rätten bara kunde döma till parternas yrkanden och att det därför är viktigt att ha med alla alternativ man kan tänka sig som yrkanden.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-09 15:27:01 följande:
    Vet du om det är vanligt? Jag trodde rätten bara kunde döma till parternas yrkanden och att det därför är viktigt att ha med alla alternativ man kan tänka sig som yrkanden.
    Rätt ovanligt överlag att rätten dömer i umgängesärenden. De brukar piska parterna rätt hårt och länge för att nå en frivillig överrenskommelse. Är det vettig ombud inblandade brukar de bidra till att processen går framåt.

Men ja, om det inte går att hitta en överrenskommelse och parternas yrkanden står långt ifrån varandra kan rätten döma till något mitt i mellan eller anpassa ett yrkande lite.

Är du inblandad i en process ta detta med ditt ombud.

• Anonym (Undrande)
    Kjell2 skrev 2017-08-09 15:36:22 följande:

Rätt ovanligt överlag att rätten dömer i umgängesärenden. De brukar piska parterna rätt hårt och länge för att nå en frivillig överrenskommelse. Är det vettig ombud inblandade brukar de bidra till att processen går framåt.

Men ja, om det inte går att hitta en överrenskommelse och parternas yrkanden står långt ifrån varandra kan rätten döma till något mitt i mellan eller anpassa ett yrkande lite.

Är du inblandad i en process ta detta med ditt ombud.

Har valt att inte ha ett ombud av skälet att jag väljer att lägga de pengarna på mitt barn och min familj i stället för en rättsprocess. Som exet dessutom kan starta om och om igen och mycket möjligt kommer att göra om det inte blir som han vill.
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2017-08-09 15:42:51 följande:
    Har valt att inte ha ett ombud av skälet att jag väljer att lägga de pengarna på mitt barn och min familj i stället för en rättsprocess. Som exet dessutom kan starta om och om igen och mycket möjligt kommer att göra om det inte blir som han vill.
    Om du inte är kunnig skulle jag rekommendera att trots allt lägga pengar på ett ombud, kolla din hemförsäkring, i alla fall första vändan.

Men du behöver inte ge alla alternativ i ditt yrkande. Yrka på något du tror är bra för barnen. Det kommer bli ett antal olika pappersväxlingar och diskussioner hos familjerätten och  tingsrätten där olika alternativ kommer bollas och diskutteras. Då får du möjlighet att ge nya förslag på schema.

• Brumma

Gemensam vårdnad kan de inte döma till om båda yrkar på ensam.

Men umgänge tror jag inte att ngn måste yrka på ett visst sätt, men vet inte säkert.

Svar på tråden Kan rätten döma annat?