• LinneaSch

Lovisa eller Carolina, Karolina

Vad tycker ni om namnen Lovisa och Carolina/Karolina?

Skriv också gärna vilka andra sorts namn ni tycker påminner i stil med respektive namn, vilken sorts namn ni själva gillar, om ni tycker att dessa två namn känns trendiga/otrendiga i dag, vilken klass eller sorts personligheter ni förknippar dessa två namn med och om ni uppfattar dessa två namn som ovanliga/vanliga i dag.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Lovisa eller Carolina, Karolina
  • Meriall

Lovisa ganska vanligt men inte jättevanligt. Vanligare på bebisar än barn. Fint namn! Känns som en psykiskt stark tjej, lite gammeldags och omhändertagande.

C/Karolina tänker på en söt men svag och lite mesig tjej. Inte så vanligt på bebisar men kanske mer på 80-90talister. Rätt neutralt namn för mig.

• Det kommer bli bra

Lovisa tycker jag mest om. Men gillar även Karolina med K. Tror att Karolina är ovanligare på bebisar, medan Lovisa nog är det överlag - däremot vanligare bland bebisar. 

Jag tycker namn som Matilda, Charlotta, Henrietta, Kristina, Eleonora (även andra stavningar av namnet), Marianne, Fredrika, Sofia är namn i stil med Lovisa och Karolina.

• rabbes

Jag tycker om båda Lovisa och Karolina. De är två eleganta, klassiska och folkliga namn som inte kännas för grandiosa som andra gamla namn kan göra. Historiskt passar de i alla klasser men idag tror jag nog inte att de ses som arbetarklassnamn - om jag skulle stöta på en liten flicka som hette Lovisa eller Karolina skulle jag tänka att föräldrarna var intresserade av kultur, tradition och historia.

Några andra namn som faller inom samma kategori: Agneta, Beata, Boel, Britta, Cecilia, Ella, Elna, Emelie, Emma, Fredrika, Gertrud, Greta, Gunilla, Hedda, Helena, Ida, Inga, Ingeborg, Inger, Ingrid, Kajsa, Karin, Katarina, Kersti, Kerstin, Klara, Lena, Lotta, Marit, Märta, Pernilla, Petronella, Sigrid, Stina, Ulrika

• fluu

Båda namnen är ganska tidlösa även om Karolina är otrendigt idag. Båda är bra och gångbara klassiker som passar överallt, men jag personligen tycker mycket bättre om Lovisa. Karolina känns lite stolpigt och så gillar jag inte smeknamnet "Karro".

Namnen passar in i flera kategorier så många namn passar ihop med namnen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • VanligaMänniskor

Tycker bäst om Karolina med K. Karolina/Carolina känns som ett starkt, genomtänkt och självklart namn, som det betydligt vanligare Karolin/Caroline inte kommer ens i närheten av. Kan tillägga att jag som person har svårt för namn som är FÖR vanliga, så vanliga att de blir meningslösa, och Karolina höjer sig i mitt tycke över det.

Lovisa har jag aldrig riktigt gillat, vilket antagligen har att göra med att de Lovisor jag träffat varit småtjocka, mesiga och liksom lite personlighetslösa - jag förknippar namnet med tråkighet. Men också snällhet och mjukhet! Inte ett namn jag hade valt själv alltså men helt ok.

Svar på tråden Lovisa eller Carolina, Karolina