• Seldonia

Schampo - tips önskas

De senaste 3-4 åren har jag inte lyckats hitta ett schampo som fungerar för mitt hår. Det ser ut som att jag har hällt olja över bakre delen av skalpen, ibland redan efter första tvätten men oftast efter omkring tre tvättar. Jag har köpt schampon hos frisören, och på mataffären, och det är samma visa med allihop.

Jag har mjuka, tunna strån och tjockt hår, och håret verkar friskt och välmående. Förutom det här med att inget schampo fungerar. Väljer oftast återfuktande, men undviker dem som innehåller olja. Förut kunde jag tvätta håret varannan dag, men nu kan det ju se förfärligt fett ut även om jag tvättar det varje dag.

Kan någon tipsa mig om vad jag kan testa? Ska man till exempel ha flera olika schampoflaskor och ständigt växla mellan dem?

• Svar på tråden Schampo - tips önskas
  • Linnis92

Hur länge sköljer du håret efter att ha haft schampoo i? Felet många gör är att de inte sköljer ur schampot och balsamet/inpackningen.

• Seldonia

Jag sköljer länge och väl. Det blir liksom klistrigt och det känns som att det värre ju längre jag sköljer.

• luciabarn

Maria Nila rekommenderar jag! Jag kör schampo + balsam, och har även deras torrschampo som jag använder dagligen. Tvättar håret varannan-var tredje dag. Om jag inte använder torrschampot så blir håret fett efter någon dag.

• Tihi

Volymschampo torkar ut håret så det kanske hjälper? Allt som är vårdande gör ju håret mer fett så det skulle jag undvika om jag var du.

• Annelie 76

Schampo för torr hårbotten från Apoteket. Har haft problem med hårbotten och fett hår tills jag började med det.

• zdudmwml

Jag säger bara: NoPoo. Det är en viss inkörstid och det är lite omständigt men håret blir ljuvligt.

• annabellelee

Jag kan inte tvätta håret varje dag. Då verkar det som att håret blir stressat och fett efter några timmar. Varannan eller var tredje dag är det optimala för att mitt hår ska se bra ut.

Jag skulle rekommendera ett milt schampo typ Barnängen parfymfritt. Vissa hår blir stressade av för starka schampo och börjar överproduktion fett.

• Tihi
    Annelie 76 skrev 2017-08-08 20:26:47 följande:
    Schampo för torr hårbotten från Apoteket. Har haft problem med hårbotten och fett hår tills jag började med det.
    Menar du att du inte visste att du hade torrt hårbotten men att ditt feta hår försvann när du började använda det schampot?
  • Seldonia

Ska kanske gå på barnens schampo och se vad som händer. Ska också testa volymschampo och googla Maria Nila.

Det bara blev så här från en dag till en annan känns det som. Kan det vara åldern, tro? Jag hade ju passerat 30 när håret började krångla.

• Gulletussan
    Seldonia skrev 2017-08-08 22:45:54 följande:

Ska kanske gå på barnens schampo och se vad som händer. Ska också testa volymschampo och googla Maria Nila.

Det bara blev så här från en dag till en annan känns det som. Kan det vara åldern, tro? Jag hade ju passerat 30 när håret började krångla.

Ditt hår och hårbotten ändras hela tiden allt eftersom åren går. Du kanske har nån obalans med hormoner osv som gör att din hårbotten producerar mer sebum (fettet i hårbotten). Jag skulle rekommendera dig ett schampo för just fet hårbotten från tex kerastase. Men tänk på att det kan ta några veckor innan hårbotten ställer om sig till det nya schampot. Alternativt kan ett volymschampo också hjälpa då det ofta gör håret lite kärvare samt lyfter håret lite från hårbotten. Lycka till
Svar på tråden Schampo - tips önskas