• Anonym (Livat)

Tycker ni att bonussyskon automatiskt ska få vara med när det är kompisfest?

Kom upp nu nämligen då mitt ena barn ska ha tjejfest I morgon för att hon fyller år... Och sambon verkar tycka att hans barn då automatiskt ska få vara med... Dom har inga gemensamma kompisar då dom inte går i samma skola...

Hans barn är alltid med kompisar utan att min tjej är med, det sova ofta över mm men just i helgen är hon kompislös.

Jag kan tycka att man inte måste bjuda med syskon.. Helsyskon är inte heller med I morgon...

Hur gör ni andra..

• Svar på tråden Tycker ni att bonussyskon automatiskt ska få vara med när det är kompisfest?
  • Agnescecila

Jag tycker inte heller att man måste bjuda sina syskon. Jag hade inte medfinansiär syskon på mina tjejträffar när jag var yngre.

• Anonym (Nej)

Såklart måste hon inte vara med. Är de inte nära vänner och inte har gemensamma vänner så varför ska hon vara med på kompisfesten? Din sambo gör fel.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-04 19:15:03 följande:
    Såklart måste hon inte vara med. Är de inte nära vänner och inte har gemensamma vänner så varför ska hon vara med på kompisfesten? Din sambo gör fel.
    Håller med
  • Minimalen

Då får väl du kräva att din dotter alltid får vara med när hans dotter sover över eller har kompisar hemma.

• Lena

Äta ihop hade varit rimligt. Sett på film med dem med. Men inget mer privat eller saker de gör i eget rum.

• Anonym (J)

Nej. Din sambo har fel.

Barn måste få umgås endast med sina vänner ibland.

Det är dessutom rätt illa att din man gör så tydlig skillnad mellan barnen. Hennes dotter måste få vara med men det är okej att utesluta din dotter regelbundet...

• Ess

Inte per automatik. Men bor man under samma tak så blir det lite att syskonen glider in emellanåt för att sen göra nåt annat de tycker är roligare.

Har man inte kalaset hemma så kan man ta syskonen och göra nåt annat under tiden.

Våra tjejer är rätt tighta så oftast umgås alla, åtminstone lite fram o tillbaks när en har kompis hemma.

Vad tycker era tjejer själv?

Föräldrar kan ofta lägga lite underliga åsikter som sanning när det gäller styv eller halvsyskon, men det visar sig att barnen inte alls tycker så.

• John22

Nej, även barn måste lära sig att man inte alltid måste få vara med på allt.

• Anonym (Livat)

Tjejerna är bra vänner men umgås inte hela tiden och väljer sällan varandra i första hand.. Men dom är absolut inte ovänner.

Pratade med sambon som själv insåg det orimliga men han har svårt att ta konflikter så när hans tjej tyckte det var trist att vara ensam så ville han undvika det... (är en hel del tonårsdrama just nu)

• Anonym (mmm)

Nej jag tycker inte de behöver vara med, inte om de varit helsyskon heller. Men om din dotter tycker det är ok att de är med så skull inte jag som förälder sätt mig emot det. 

sen beror det väl på omständigheterna. Om resten av familjen typ måste hålla till nere i källaren medan festen pågår så är det inte rimligt att kräva det av bonusbarnen men om de kan leva sitt liv precis som vanligt hemma även om någon annan har fest, så är det ok.

• Anonym (Hmmm)

Inte nödvändigtvis. Men om det är lite känsligt så tycker jag att en förälder kan göra något extra kul med barnet som inte får vara med. Inte så kul och sitta hemma och känna sig utanför...

Sen kan jag allmänt tycka att just födelsedagskalas... då har man väl vanligtvis syskon med??

• Anonym (Men jo!)

Är det två tjejer i samma ålder så tycker jag nog det blir lite knasigt om hon inte får vara med. Det är ju inte vanlig enkel kompisträff utan ett födelsedagsfirande. Självklart är det inte kul för bonus dottern att sitta för sig själv när ett gäng tjejer i samma ålder fnittrar och har roligt i rummet bredvid. Alla människor fattar väl det?!!

Är det några år emellan så är det ju mer naturligt att man säger nej till alla syskon men då finns det också en vettig förklaring.

• cosinus

Dottern vill ofta ha kalas eller bara myskvällar med kompisar utan syskon. Vi åker iväg på middag hos andra eller så tar jag med syskonen till mitt jobb och sätter på en film (det är alltså ingen där på kvällen)

Jag tycker det är viktigt att barnen får ha egentid med kompisar utan syskon närvarande. Däremot inte hur ofta som helst eller kräva att familjen flyttar på sig hur som helst.

Jag tycker din sambo ser till att göra något roligt med sin dotter den aktuella kvällen.

• Anonym (J)
    Anonym (Men jo!) skrev 2017-08-05 21:29:41 följande:

Är det två tjejer i samma ålder så tycker jag nog det blir lite knasigt om hon inte får vara med. Det är ju inte vanlig enkel kompisträff utan ett födelsedagsfirande. Självklart är det inte kul för bonus dottern att sitta för sig själv när ett gäng tjejer i samma ålder fnittrar och har roligt i rummet bredvid. Alla människor fattar väl det?!!

Är det några år emellan så är det ju mer naturligt att man säger nej till alla syskon men då finns det också en vettig förklaring.

Men det går tydligen utmärkt at TS dotter ska få " sitta för sig själv när ett gäng tjejer i samma ålder fnittrar och har roligt i rummet bredvid. Alla människor fattar väl det?!! "

"Alla djur är jämlika, men några är mer jämlika än andra... " ?

Eller hur? Det ser man ofta med just bonusbarn.
  • Anonym (J)
    Anonym (Livat) skrev 2017-08-05 20:29:49 följande:

Tjejerna är bra vänner men umgås inte hela tiden och väljer sällan varandra i första hand.. Men dom är absolut inte ovänner.

Pratade med sambon som själv insåg det orimliga men han har svårt att ta konflikter så när hans tjej tyckte det var trist att vara ensam så ville han undvika det... (är en hel del tonårsdrama just nu)

Jättebra att din sambo förstår.

Bonusen får själv se till att hon blir bjuden genom att bjuda din dotter när hon umgås med kompisar.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (J) skrev 2017-08-05 21:44:06 följande:

Men det går tydligen utmärkt at TS dotter ska få " sitta för sig själv när ett gäng tjejer i samma ålder fnittrar och har roligt i rummet bredvid. Alla människor fattar väl det?!! "

"Alla djur är jämlika, men några är mer jämlika än andra... " ?

Eller hur? Det ser man ofta med just bonusbarn.

Men vaddå? Spelar väl ingen roll om det är bonus, halv eller helsyskon? Dessutom är väl alla barnen bonusbarn här?

Dryg kommentar...
  • nevermind

I min syskonskara fick vi ha våra fester för oss själva, syskonen fick snällt hålla sig på rummet.

• Anonym (H)

Absolut inte!

Har lite samma problem här. Bonusen är gärna som en igel på mitt barn, speciellt när hon har kompisar, medan hon inte alls är lika intresserad. Hon ville inte ha med honom på sitt kalas och det har jag full förståelse för. Nu var det endast tjejer som var bjudna så det förklarar ju en del men hon hade nog ändå inte velat ha med honom.
    Hon tycker mest att han förstör och är pinsam.

De leker ofta jättebra men ibland vill mitt barn helt enkelt vara ifred med sina kompisar, inget konstigt med det. Sen är hon inte ens intresserad av att vara med honom om han har nån kompis här.

• nevermind
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-08-05 21:07:02 följande:

Inte nödvändigtvis. Men om det är lite känsligt så tycker jag att en förälder kan göra något extra kul med barnet som inte får vara med. Inte så kul och sitta hemma och känna sig utanför...

Sen kan jag allmänt tycka att just födelsedagskalas... då har man väl vanligtvis syskon med??

Jag hade aldrig med syskon på mina födelsedagskalas. Det var kalas med familjen, och så var det kalas med kompisar. Då fick syskonen hålla sig från vardagsrummet.
Svar på tråden Tycker ni att bonussyskon automatiskt ska få vara med när det är kompisfest?