• apricity

Hyra ut sin bil, för-/nackdelar

Som rubriken lyder!

Håller på och ser över möjligheter att sänka utgifter-/få in extra inkomst och hittade en sida där man kunde hyra ut sin bil! 

Nu vill jag gärna veta från er som har haft/har erfarenheter av det Skrattande
    - vad tyckte ni och hur funkar det? 
    - finns det några risker? 

Dela gärna med er! Vill ha så många tips,råd,åsikter som möjligt!

• Svar på tråden Hyra ut sin bil, för-/nackdelar
  • Nilssad
    apricity skrev 2017-08-03 21:09:45 följande:

Som rubriken lyder!

Håller på och ser över möjligheter att sänka utgifter-/få in extra inkomst och hittade en sida där man kunde hyra ut sin bil! 

Nu vill jag gärna veta från er som har haft/har erfarenheter av det Skrattande
    - vad tyckte ni och hur funkar det? 
    - finns det några risker? 

Dela gärna med er! Vill ha så många tips,råd,åsikter som möjligt!

Nu har inte jag hyrt ut min bil utan lånat en bil några månader från en bekant.
    Så kan bara prata om risker men risker finns väl såklart överallt med bil, från personen du lånar ut hur skötsamt och säker föraren är. Hur ofta samt vad ska personen använda den till och långt färderna är för den som lånar bilen. , Vad godtar du från den som hyr bilen etc. Som sagt bilen går ner i värde hela tiden du kör den. Små repor eller större skador kan förekomma, både personen själv eller om en annan gör dem. 

Du får tänka på att om du lånar ut bilen så kan du troligtvis alldrig få tillbaka den i exakt samma skick då du lämna ut den, beroende på hur länge du lånar ut den desto mer ökar den risken. Värdet på bilen minskas såklart.
    Skriv ett nogrant avtal som båda partnerna får teckna kanske, som sagt har alldrig lånat ut bil förut, ha försäkringar på bilen, och ta kort på bilen i alla vinklar innan du lånar ut den bara. 
    Som sagt kan vara en bra investering om du inte använder bilen, dock så kan du privatlisa bilar väldigt billigt så hur mycket du tjänar på det vet jag inte. 
    Lycka till!
Svar på tråden Hyra ut sin bil, för-/nackdelar