• Mariro

Dagmamma eller förskola?

Hej!

Det är dags för mig att ställa mitt barn i kö till förskola. Men tanken har slagit mig att kolla vad det finns för dagmammeverksamhet i området då förskolor ofta har stora grupper och för få pedagoger och jag är rädd att mitt barn inte kommer få uppnärksamheten som behövs.

Så finns det personer här som har/haft sina barn hos en dagmamma får ni gärna berätta hur det har gått, eller varför det ena är bättre/sämre än det andra alternativet. Allt mottages tacksamt!

• Svar på tråden Dagmamma eller förskola?
  • Mrs Green

Jag har inte själv haft barn hos dagmamma, men vi valde bort det just på grund av risken med brist på uppmärksamhet. Dagmammorna hos oss har 6-7 barn var och jag tyckte det kändes lite olustigt att en person skulle hålla koll på alla själv (hur gör hon när hon behöver gå på toa eller byta blöja på någon eller laga lunch?). Då tyckte jag det kändes tryggare med 3 vuxna på 14 barn som det var på förskolan, då kan de åtminstone hjälpas åt.

• Almina

Vi har testat båda och tycker att det finns för- och nackdelar med båda.

Hos dagmamma är det en mindre grupp, vår dagmamma hade 4 barn. Ibland kan det vara 5-6 barn i gruppen, och då är det egentligen ganska många barn per vuxen. På förskolans småbarnsavdelning har det varit 3 pedagoger på 12 barn, men det varierar ju mellan olika förskolor. Den mindre gruppen kan ju dock vara till viss nackdel, åtminstone när barnet blir äldre, eftersom det då kanske är i större behov av kompisar (och att vänja sig vid en större grupp). Ju större barnen blir desto större glädje har de också av att kunna röra sig på större ytor, vilket kanske inte alltid finns hos dagmamman.

Hos dagmamman är det inte heller lika uttänkt pedagogik (de lyder inte under samma läroplan och många dagmammor har inte pedagogisk utbildning), men det blir ofta mycket "vardagspedagogik", där barnen får hjälpa till med matlagning osv. Vår dagmamma lagade också all mat från grunden, mestadels ekologiskt, vilket vi tyckte var en fördel. Det fanns också ett program med aktiviteter, så det var inte bara "fri lek" hela tiden. En dag per vecka var barnen i en gemensam lokal tillsammans med dagbarn från en annan dagmamma, med personal som jobbade där (eftersom dagmammorna var lediga en dag per vecka). Vissa dagmammor träffades ganska ofta (i den gemensamma lokalen, på öppen förskola eller i lekparker) och då blir ju inte den lilla gruppen så liten i alla fall. Så det kan vara bra att ha i åtanke och kolla upp hur den aktuella dagmamman gör, om det just är den lilla barngruppen som känns viktig.

Jag skulle nog säga att fördelarna med dagmamma är större för ett mindre barn. Skulle jag ha ett till barn som skulle börja sin barnomsorg skulle jag överväga att börja hos dagmamma, men med tanken att eventuellt flytta över till förskola i 3-4-årsåldern... Men jag skulle kolla upp noga hur det fungerar hos dagmamman, tex dag- och veckoprogram, dagmammans erfarenhet och ev utbildning, vilka andra barn som går hos dagmamman och hur många barn det max kan bli i gruppen, vad de äter för mat osv. Parallellt skulle jag även kolla upp förskolor, om det inte skulle finnas någon dagmamma som känns "rätt". Jag skulle även där kolla dag- och veckoprogram, personalens erfarenhet och utbildning, personaltäthet, maten osv.

• Mariro
    Mrs Green skrev 2017-08-03 17:06:10 följande:

Jag har inte själv haft barn hos dagmamma, men vi valde bort det just på grund av risken med brist på..t.

Almina skrev 2017-08-03 17:08:36 följande:

Vi har testat båda och tycker att det finns för- och nackdelar me...

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara!

Hoppas att fler har erfarenheter/åsikter att dela med sig av.
  • Nimzay

Om jag får barn i framtiden, så vill jag nog i så fall helst, att de ska gå i en ganska liten, i alla fall inte jättestor förskola, tänker mig att det då blir lite av ett mellanting mellan dagmamma och en större förskola, alltså till exempel lite mysigare, lugnare och mer hemtrevligt än på en stor förskola, men ändå liksom lite roligare och mer spännande och kanske även mer lärorikt än hos en dagmamma.

• Anonym (Lisa)

Jag gick själv hos dagmamma. Det finns många fördelar tycker jag men har ändå valt förskola till mitt barn. Hos dagmamma var vi fyra lika gamla tjejer och en yngre lillebror till den enda. Det var mysigt, tryggt och familjärt. Fick en nära relation till dagmamman och de andra tjejerna blev nära vänner till mig, vi gick i samma klass sen. Att jag själv väljer förskola till mitt barn beror på pedagogiken som är mer utvecklad där, att det är mindre sårbart om personal blir sjuka, att det finns fler barn att leka med så de hittar kamrater. Hos dagmamma vet man kanske inte innan hur många jämnåriga det finns att leka med. Det kan förstås se olika ut. Finns för- och nackdelar med båda. För de riktigt små barnen kan säkert dagmamma, om det funkar bra, vara ett bra och tryggt alternativ.

• Anonym (Flera alternativ)

Jag har valt att ha mina hemma helt, inte  ens de "15 timmarna" går mina barn på förskolan.

Det alternativet finns också.

Men ett annat alternativ är att någon som är hemmaförälder tar ditt barn (tvåfamiljssytem) då brukar gruppen vara ca 4 barn och inga andra kommer om någon grann-dagmamma är sjuk.
    Ofta en engagerad förälder som gör detta under kommunens översyn men dock i privat regi.

Svar på tråden Dagmamma eller förskola?