Vi har testat båda och tycker att det finns för- och nackdelar med båda.
Hos dagmamma är det en mindre grupp, vår dagmamma hade 4 barn. Ibland kan det vara 5-6 barn i gruppen, och då är det egentligen ganska många barn per vuxen. På förskolans småbarnsavdelning har det varit 3 pedagoger på 12 barn, men det varierar ju mellan olika förskolor. Den mindre gruppen kan ju dock vara till viss nackdel, åtminstone när barnet blir äldre, eftersom det då kanske är i större behov av kompisar (och att vänja sig vid en större grupp). Ju större barnen blir desto större glädje har de också av att kunna röra sig på större ytor, vilket kanske inte alltid finns hos dagmamman.
Hos dagmamman är det inte heller lika uttänkt pedagogik (de lyder inte under samma läroplan och många dagmammor har inte pedagogisk utbildning), men det blir ofta mycket "vardagspedagogik", där barnen får hjälpa till med matlagning osv. Vår dagmamma lagade också all mat från grunden, mestadels ekologiskt, vilket vi tyckte var en fördel. Det fanns också ett program med aktiviteter, så det var inte bara "fri lek" hela tiden. En dag per vecka var barnen i en gemensam lokal tillsammans med dagbarn från en annan dagmamma, med personal som jobbade där (eftersom dagmammorna var lediga en dag per vecka). Vissa dagmammor träffades ganska ofta (i den gemensamma lokalen, på öppen förskola eller i lekparker) och då blir ju inte den lilla gruppen så liten i alla fall. Så det kan vara bra att ha i åtanke och kolla upp hur den aktuella dagmamman gör, om det just är den lilla barngruppen som känns viktig.
Jag skulle nog säga att fördelarna med dagmamma är större för ett mindre barn. Skulle jag ha ett till barn som skulle börja sin barnomsorg skulle jag överväga att börja hos dagmamma, men med tanken att eventuellt flytta över till förskola i 3-4-årsåldern... Men jag skulle kolla upp noga hur det fungerar hos dagmamman, tex dag- och veckoprogram, dagmammans erfarenhet och ev utbildning, vilka andra barn som går hos dagmamman och hur många barn det max kan bli i gruppen, vad de äter för mat osv. Parallellt skulle jag även kolla upp förskolor, om det inte skulle finnas någon dagmamma som känns "rätt". Jag skulle även där kolla dag- och veckoprogram, personalens erfarenhet och utbildning, personaltäthet, maten osv.