• Shadowcat

30årsfest, vad bjuda på?

Jag behöver hjälp!
    Jag fyller snart 30 och tänkte ha öppet hus. Men jag skulle behöva lite tips på vad i matväg jag ska bjuda på. Jag är less på västerbottenostpaj som alla i omgängetskretsen brukar bjuda på så inte det. Skulle gissa på att det blir kring 40-50 personer så helst något som inte behöver hållas varmt...
    Har ni några smarta tips? :D
    /Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden 30årsfest, vad bjuda på?
  • Alexi

Fast smörgåstårta är ju värdelöst när folk är allergiska, inte äter det ena med det andra. Bjud på något som är separerat så folk kan ta det de vill.

• molly11
    Alexi skrev 2017-08-02 16:02:55 följande:

Fast smörgåstårta är ju värdelöst när folk är allergiska, inte äter det ena med det andra. Bjud på något som är separerat så folk kan ta det de vill.

Eller så kommer de för ts skull och avstår mat om det är allergiska. Orimligt att behöva tänka på vilka allergier alla har när det är öppet hus! Vilka allergier ska man annars tänka på? Det fins ju en hel uppsjö! Jag hade inte blivit ledsen utan tagit mig en kopp kaffe och varit glad för det.
    Förresten grattis i förskott ts.
  • Alexi

Fast precis. Det finns en uppsjö allergier och sannolikt träffas de alla i en smörgåstårta. Och visst är folk inte där för maten (töntigt skrivet av dig) men det är ju också rätt meningslöst att förbereda mat som kommer avstås av de med intolerans mot gluten, laktos, mjölk, fisk och skaldjur, ägg, som äter lchf osv.

Man behöver inte göra special för alla men lite mer separerade ingredienser underlättar för många.

• caledonianclear

Vi lagade paella till vår 30-årsfest. Det är naturligt mjölk- och glutenfritt, relativt billigt och supergott! Om man har en paellapanna är det också lätt att laga till många. Ett tips om man vill göra något annat än smörgåstårta och kallskuret med potatissallad ;)

• Lilas
    molly11 skrev 2017-08-02 19:23:33 följande:
    Eller så kommer de för ts skull och avstår mat om det är allergiska. Orimligt att behöva tänka på vilka allergier alla har när det är öppet hus! Vilka allergier ska man annars tänka på? Det fins ju en hel uppsjö! Jag hade inte blivit ledsen utan tagit mig en kopp kaffe och varit glad för det.
    Förresten grattis i förskott ts.
    Haha, detta förstår jag inte öht. Jag som värd hade inte velat att mina gäster tog en kopp kaffe för att de inte tål det som bjuds. Nej jag hade redan i inbjudan skrivit "meddela ev allergier".
    I vår släkt- och vänkrets finns flera som inte tål gluten eller laktos. Självklart vill man som värd att alla ska kunna äta något, även om allergiker kanske inte får "7 sorters kakor"
  • molly11

Sambon är vegan och det fins recept på smörgåstårta utan allt det du nämnde. Åt senast för en månad sen. Tänker på att det ska vara simpelt in och ur kylen några ggr under dagen.

• nnnnnnnn

Läste på om vegan-smörgåstårta nu efter tips från Molly11 och det verkar både hyfsat enkelt och gott.
    Så "försvinner" många allergier tex laktos, mjölkprotein, ägg osv.
    Men försök gärna undvika sojaprodukter... Man kan säkert byta ut alpro soya-youghurt mot tex oatley naturell havreyoughurt.

veganutmaningen.se/2016/11/20/lordag-smorgastarta/

• Flash Gordon
    Shadowcat skrev 2017-08-02 11:26:10 följande:
    Jag behöver hjälp!
    Jag fyller snart 30 och tänkte ha öppet hus. Men jag skulle behöva lite tips på vad i matväg jag ska bjuda på. Jag är less på västerbottenostpaj som alla i omgängetskretsen brukar bjuda på så inte det. Skulle gissa på att det blir kring 40-50 personer så helst något som inte behöver hållas varmt...
    Har ni några smarta tips? :D
    /Tacksam för hjälp!
    Sprit.

Kommer att bli ett kalas som det talas om i decennier efteråt.
Svar på tråden 30årsfest, vad bjuda på?