• Anonym (???)

Är abort för kvinnors skull eller mäns?!!

Det undrar jag. Valmöjligheten skulle vara för kvinnans skull var det tänkt men jag får intrycket att det är männens påtryckningar, hot om att lämna osv som får kvinnor att göra abort mot sin vilja många ggr och att hon sedan mår dåligt av det. Så fort en kvinna blir gravid blir frågan -Ska du behålla?! Är valmöjligheten egentligen ett gissel för kvinnor?

• Svar på tråden Är abort för kvinnors skull eller mäns?!!
  • Anonym (---)

För mig var det då inget gissel i alla fall. Jag är oändligt glad och tacksam att möjligheten fanns när jag blev gravid utan att vilja ha barn.

• Anonym (Kvinna)

För egen del så är det för min skull och inte männen.

• Anonym (Barnet.)

Personligen tycker jag nog abort är till för barnets skull. Om barnet inte ens har en chans till en bra uppväxt med två trygga föräldrar så ger man det inte en bra start i livet...

Visst kan man dividera i evighet om vem som ska skydda sig och att mannen har ansvaret och får skylla sig själv osv, men jag kan nog tycka att vi kvinnor har ett större ansvar. Vi har x antal skydd som vi kan använda och vill/kan vi inte använda dem kan vi ändå ha en ungefärlig koll på när vi har ÄL och därmed ansvara för att använda kondom veckan innan/dagarna efter.

Men nej jag tycker inte att valmöjligheten är ett gissel. Att skaffa barn bör alltid vara ett gemensamt beslut och om den ena inte vill ska det vara så. Men det är ju något man bör diskutera innan. Om man som kvinna anser att man är vuxen nog att skaffa barn måste man ju också kunna vara vuxen nog att berätta att det inte finns en chans i världen att man kommer göra abort. Väljer mannen då bort kondom får man vara ännu tydligare (för vissa verkar ju ha svårt att fatta...) med att om vi har sex den här vecka n kommer vi få barn...

Det ska ju egentligen inte vara svårare än så. Klarar man inte av att säga nej till mannen och stå för graviditeten känns det ju inte direkt heller som rätt läge att behålla barnet så då är nog abort ändå det bästa...

• Anonym (Me)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-08-02 11:21:17 följande:
    För egen del så är det för min skull och inte männen.
    Håller med
  • Pentra
    Anonym (Barnet.) skrev 2017-08-02 11:31:33 följande:
    Personligen tycker jag nog abort är till för barnets skull. Om barnet inte ens har en chans till en bra uppväxt med två trygga föräldrar så ger man det inte en bra start i livet... Visst kan man dividera i evighet om vem som ska skydda sig och att mannen har ansvaret och får skylla sig själv osv, men jag kan nog tycka att vi kvinnor har ett större ansvar. Vi har x antal skydd som vi kan använda och vill/kan vi inte använda dem kan vi ändå ha en ungefärlig koll på när vi har ÄL och därmed ansvara för att använda kondom veckan innan/dagarna efter. Men nej jag tycker inte att valmöjligheten är ett gissel. Att skaffa barn bör alltid vara ett gemensamt beslut och om den ena inte vill ska det vara så. Men det är ju något man bör diskutera innan. Om man som kvinna anser att man är vuxen nog att skaffa barn måste man ju också kunna vara vuxen nog att berätta att det inte finns en chans i världen att man kommer göra abort. Väljer mannen då bort kondom får man vara ännu tydligare (för vissa verkar ju ha svårt att fatta...) med att om vi har sex den här vecka n kommer vi få barn... Det ska ju egentligen inte vara svårare än så. Klarar man inte av att säga nej till mannen och stå för graviditeten känns det ju inte direkt heller som rätt läge att behålla barnet så då är nog abort ändå det bästa...

Precis! Just för barnets skull. Väl skrivet! ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Är abort för kvinnors skull eller mäns?!!