• Brandynova

Blodprov efter KUB

Hej!

Igår var jag på UL och KUB. Jag är i v 13+. Vi fick en bedömning på 1:272 på kub. Vi valde att ta ett blodprov för att få veta hur det ser ut med riskerna gör kromosomavvikelser men måste vänta två veckor på svar. Jag blev ganska paff när vi satt där och glömde ställa frågor som jag borde ha ställt. Hittar dessutom inget när jag letar efter andra med erfarenhet av detta blodprov, andra skriver bara om fostervattenprov eller prover på moderkakan.

Det jag undrar är om detta prov är tillförlitligt? Kommer jag att få veta om mitt barn har en avvikelse eller ej? Eller är det ytterligare bara en bedömning?

Andra som har erfarenheter av detta blodprov efter kub?

• Svar på tråden Blodprov efter KUB
  • belletristik

enligt en barnmorska på min mvc är detta test inte tillförlitligt, hon menar att det egentligen inte säger nånting och rekommenderade det därför inte...
    det kändes som en stark personlig åsikt hon hade, men kopplad till hennes yrkesetik och erfarenhet så, så är det kanske en åsikt värd att fundera på.
    jag valde i vart fall att hoppa över kub:en...

• alade

Nipt? Det är ett blodprov som visar med stor säkerhet på om bebis har kromosomavvikelser eller inte.

• Anonym (Mo)

Vad är det för blodprov du menar? Kub är väl "kombinerat ultraljud och blodprov" som ger ett sammanfattande resultat. Så man kan väl inte få några siffror innan blodprovet är medräknat? Eller är detta något nytt?

• cissi82

Om jag fattar rätt fick ni göra nipt efter kub pga era värden?
    Vi gjorde det oxå fick 1/57 på kub. Men kub är väldigt missvisande vilket skapar oro. Vi blev erbjudna Nipt som skulle till Karolinska och två veckors väntan. Det togs en onsdag fick svar på fredagen efter så i vårt fall tog det inte två veckor.
    Är det någon kromosomavvikelse fick vi infon om att läkare ringer. Annars kan man logga in på Karolinskas hemsida för att se resultatet. Där fanns även en knapp för visa kön.

• Anonym (Mo)
    alade skrev 2017-08-01 21:21:43 följande:

Nipt? Det är ett blodprov som visar med stor säkerhet på om bebis har kromosomavvikelser eller inte.

Jaha är det nipt? Erbjuds ej i mitt landsting. Jättebra att få göra, det är tillförlitligt och man slipper göra fvp eller mkp som har vissa risker.
  • Vickan I

Fast det är fortfarande bara en riskbedömning. Dock med mkt bättre träffsäkerhet än kub. Men det visar också bara på några få avvikelser. Det finns ju massa fler kromosomavvikelser som varken kub eller nipt riskbedömmer för.

• Brandynova

Aha! Har ju läst mycket om nipt men barnmorskan så aldrig att det hette just så och jag var för förvirrad för att fråga.

Usch, jag vet inte hur jag ska härda ut denna väntan... och att det ändå inte är tillförlitligt sen. Något har ju gjort att värdena på kub inte blev så bra. I våra förra graviditeter har vi haft mycket mindre risk. Vad beror det på om det nu inte är nåt på tok med den lille? Hur kan det skilja så?

• Pelle 43

Nipt är ett dna prov till skillnad från Kub som bara ger sannolikheter. Även ett mkp har en sannolikhet för en falsk negativ.

Svar på tråden Blodprov efter KUB