"Ska" det behöva vara så här när man reser med äldre barn?
Jag och min man var iväg utomlands en vecka för några veckor sedan med våra barn på 8 och 11 år. Vi gjorde roliga saker hela dagarna. Aktiviteterna var givande men tyvärr håll inte barnen sams särskilt bra. Onödigt mycket tid gick åt till att "uppfostra" barnen. De tjafsade om var de skulle sitta när vi var ute och åt, att sitta bredvid deras pappa föredrog de båda (som alltid), de sade mycket otrevliga saker, speciellt till mig. Vi åt ute så lite som möjligt eftersom varken jag eller min man kunde slappna av. De lydde inte ibland och vi var tvungna att säga till på skarpen flera gånger. Vi har rest några gånger tidigare och det har varit samma sak då. De bråkar en del hemma också men det känns som om det blir mest när vi umgås så tätt flera dagar. det kändes som om jag behövt några dagar för mig själv i lugn och ro efter denna "semester". När jag och min man rest själva med ett barn har det gått jättebra. Har vi för höga krav på barnen/semestern? Tror dock inte det, barnen börjar ju bli rätt stora? För ett bra tag sedan bokade vi en resa till vintern. Vi har sagt till barnen att vi undersöker möjligheten att avboka resan pga barnens beteende. En avgift på 11.000 kr blir det om vi avbokar. Kluven... Vill att barnen ska få sig en läxa men det känns ju tufft att slänga så mycket pengar i sjön men samtidigt skulle det kännas mycket bättre att åka om några år istället då de förhoppningsvis kan uppföra sig.