Min man jobbar borta varannan vecka så jag har lagt båda barnen själv sen lilla var 1,5 månad. Stora var visserligen 3 år då men nattades på samma sätt som när han var 2 år. Jag la stora vid 19 och då var lilla också trött och ville sova. Jag satte lilla i sjalen och gjorde iordning stora med att kissa, borsta tänderna och sätta på blöja och pyjamas. Sen valde stora 2-3 böcker som vi läste i hans säng. Jag satt mot sänggaveln och stora låg eller satt bredvid och tittade/lyssnade. Han var så söt ibland när han ville vara som jag och stoppade in sin snuttis innanför pyjamaströjan så att bara huvud stack upp och då hade han snuttisen i "sjal". Ofta var det sånt som hjälpte när stora krånglade när jag var själv med båda barnen, att stora fick sköta sin egen "bebis" och göra samma sak som jag gjorde. Hur som helst, när vi läst klart satte jag på någon ljudbok, släckte lampan och satt kvar en liten stund på sängkanten innan jag gick ut. Om lilla gnällde under nattningen fick han nappen och jag bumsade lite på rumpan så blev han lugn. När jag gick ut ur storebrors rum hade lilla somnat 9 gånger av 10 och storebror somnade strax efter.
Har ni sjal eller sele och tycker lilla om den? Det var verkligen min räddning när jag var själv! När lilla var ett halvår ungefär la jag honom i hans säng vid 19 medan stora fick titta på barnprogram. När lilla somnat hade jag och stora lite tid för oss själva innan jag la honom kl 19.30. Nu när de är 1 och 4 år lägger jag dem på samma sätt bara att stora lägger sig kl 20.