• tuntemattomana

    Hur lägga tvååring med ett spädbarn på armen?

    Min man ska börja jobba kväll ett par ggr i veckan. Det innebär att jag ska lägga vår tvååring medans jag har en tremånaders skrutt på armen samtidigt.
    Vid den tiden på kvällen är lillan också trött och ska snart sova. det kan knöla en del och behövas mycket tid med bebisen.
    Så det blir lite svårt att få ihop det.
    Ni i samma sits, hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur lägga tvååring med ett spädbarn på armen?
  • Meriall

    Kan du ha bebisen i sjal? Eller lägga bebisen först? Eller lägga dem samtidigt?

  • Anonym (K)

    Min man jobbar borta varannan vecka så jag har lagt båda barnen själv sen lilla var 1,5 månad. Stora var visserligen 3 år då men nattades på samma sätt som när han var 2 år. Jag la stora vid 19 och då var lilla också trött och ville sova. Jag satte lilla i sjalen och gjorde iordning stora med att kissa, borsta tänderna och sätta på blöja och pyjamas. Sen valde stora 2-3 böcker som vi läste i hans säng. Jag satt mot sänggaveln och stora låg eller satt bredvid och tittade/lyssnade. Han var så söt ibland när han ville vara som jag och stoppade in sin snuttis innanför pyjamaströjan så att bara huvud stack upp och då hade han snuttisen i "sjal". Ofta var det sånt som hjälpte när stora krånglade när jag var själv med båda barnen, att stora fick sköta sin egen "bebis" och göra samma sak som jag gjorde. Hur som helst, när vi läst klart satte jag på någon ljudbok, släckte lampan och satt kvar en liten stund på sängkanten innan jag gick ut. Om lilla gnällde under nattningen fick han nappen och jag bumsade lite på rumpan så blev han lugn. När jag gick ut ur storebrors rum hade lilla somnat 9 gånger av 10 och storebror somnade strax efter.

    Har ni sjal eller sele och tycker lilla om den? Det var verkligen min räddning när jag var själv! När lilla var ett halvår ungefär la jag honom i hans säng vid 19 medan stora fick titta på barnprogram. När lilla somnat hade jag och stora lite tid för oss själva innan jag la honom kl 19.30. Nu när de är 1 och 4 år lägger jag dem på samma sätt bara att stora lägger sig kl 20.

  • MallaL

    Jag gjorde ungefär som inlägget ovan. Bebisen fick vara med på godnattstunden och ligga och höra saga och sånger den också (mina barn gillade barnvisor vid läggdags) sedan sa jag godnatt som vanligt och tassade ut ur rummet. Storasyskonet somnade själv efter nattningsritualen och jag och bebisen kunde vara vakna ett tag till.

  • tuntemattomana

    ja jag har sele som bebisen kan vara i. problemet är mest om bebis blir gnällig..
    men tack för era svar :)
    jag provar ikväll får vi se. håll tummarna!

  • miliona

    Min bebis ville bara vara i sjal/sele om jag rörde på mig, sitta still gick inte då blev det gnäll. Och på kvällarna ville hon bara amma, amma, amma i timmar.

    Så jag såg till att natta stora när lilla också var trött, funkade oftast, och annars drog läggningen ut på tiden så gäller att börja i tid. Vi var i sängen och läste sagor och lilla ville amma konstant så jag liggammade och bytte sida var 20e minut då fick jag även ändra sida på stora barnet. Så läste vi och pratade och ammade och till sist brukade båda somna på nåt vänster :)

    Har aldrig kunnat lämna mina barn att somna själva utan vi är med tills de sover.

  • Carambolan

    Mina stora har varit lite större när vi haft bebisar (3 och 3,5) men jag gjorde så att jag la mig med stora barnet i hans säng och så liggammade jag bebisen samtidigt som jag berättade saga för stora. Oftast somnade båda två där och då, så jag flyttade bara på bebisen efteråt.

  • tuntemattomana

    Lyckades få båda att sova :D
    lilla gnällde så fick stå och vagga och läsa samtidigt för stora som aldrig ville sluta läsa. Lilla somnade så jag gick och la lilla i sin säng och sedan fortsatte jag lägga stora i lugn och ro :) känns skönt att första nattningen lyckades!

  • Fru Ve

    Jag brukade läsa saga i soffan för stora medan jag ammar bebis, eller så sitter han med i knät. Är jag ensam får han sen sitta i sjalen under resten av nattningsbestyren tex tandborstning och läggning. Nu har jag en lugn bebis, så det går oftast bra. Har man ett skrikigt barn är det värre.

Svar på tråden Hur lägga tvååring med ett spädbarn på armen?