• Tusenfotingen

Mamma i Sverige och pappa i Danmark - vilka regler gäller

Hej

Jag undrar ifall ngn kan svara på vad som gäller när ena föräldern väljer att flytta med det gemensamma barnet till ett annat land.

Min dottters pappa har, utan att informera mig, köpt ett hus i Köpenhamn och tänker flytta dit med min dotter om ett par veckor. Detta kommer innebära att min 4-åriga dotter ska pendlas t/r till dagis i Malmö varje dag då han har henne. (Vi har delad vårdnad)

Har jag rätt att motsäga mig detta eller har han rätten på sin sida att flytta med henne dit?

Och skulle han vid skolstart kunna hävda att hon ska gå i dansk skola om hon nu bor 50% av tiden i Danmark?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Mamma i Sverige och pappa i Danmark - vilka regler gäller
  • Aniiee

Om pappan hade bestämt flyttat med dottern till USA, hur hade du tänkt då? Eller till Turkiet? Vad hade du då gjort?

Gör samma sak nu....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tusenfotingen

Fast det känns ju som en helt annan sak. Jag vill ju att min dotter ska ha kontakt med sin pappa, men ställer mig frågande till vad han har för rättigheter. Kan man bara bestämma så här stora förändringar helt på egen hand? Hur långt bort får man flytta utan att diskutera det med den andre föräldern? Ngn som vet vad det finns för regler gällande detta? Eller vem man kan vända sig till för att få svar?

• Carambolan

Hör av dig till familjerätten i din kommun så får du svar och råd.

• Aliona

Hör av dig till familjerätten ang att flytta utomlands med barn som man har gemensam vårdnad om, och till Øresunddirekt för frågor om att bo i båda Danmark och Sverige.

Jag pendlar själv Malmö-Köpenhamn och övervägde att ha barnet på danskt dagis då det skulle vara närmare jobbet, men pendlingen är alldeles för jobbig. I synnerhet nu med gränskontrollerna. Skulle inte göra det med ett barn. Kanske kan hon bo varannan helg hos pappa i Danmark istället?

• Aliona
    Aniiee skrev 2017-07-31 03:28:28 följande:

Om pappan hade bestämt flyttat med dottern till USA, hur hade du tänkt då? Eller till Turkiet? Vad hade du då gjort?

Gör samma sak nu....

Fast det är ju en helt annan sak. Köpenhamn-Skåne är en integrerad gränsregion (Greater Copenhagen, fd Öresundsregionen) med 10.000 personer dom pendlar dagligen. Visst ger det skatterättsliga konsekvenser, men annars är det inte värre än att en bor i Stockholm och den andra i Uppsala.
  • äldreochklokare

Om en förälder gör så här utan att samtala med den andra föräldern är det helt galet. Han kan inte bara "ta" barnet, inte ens till en annan stad, men inte till ett annat land bara så där. 

Min brors f.d tänkte göra det samma men då skulle hon bara flytta 2 timmar ifrån. Min bror ringde en jurist och eftersom barnet var skrivet på ursprungsorten, kunde hon inte bara ta barnet och flytta. Det blev en förhandling i tingsrätten där de konstaterade att barnet hade det bättre på sin ursprungsort med släkt, dagis och kompisar, dvs ett fungerande socialt nät. Mamman fick ha henne varann helg istället. De hade också gemensam vårdnad. 

Ring familjerätten först och fråga dem hur man går tillväga. Krävs det en tingsrättsförhandling är det det ni måste göra. Har du inte känt till detta förrän nyligen (tänker på att du skriver de ska flytta om några veckor)? 

Min bror fick veta det av en slump. Barnet som då var 4 år sa "mamma har flyttlådor hemma". Då ringde han henne och frågade vad som pågick och när han fick veta att hon tänkte byta ort ringde han juristen. 

• Tusenfotingen

Tack för alla svar.

Jag har provat ringa familjerätten ett par gånger men har tyvärr inte fått ngn bra hjälp därifrån. Två ggr har jag bara fått rådet att prata med pappan. Som om jag inte försökt det!!! Lite svårt när han inte tycker att vi behöver ha ngn som helst kontakt.

Jag kanske ska testa att ringa Öresunddirekt med.

Ngn annan som har en liknande situation och vet vilka regler som gäller vid flytt av barn till annat land.

I vårt fall är ju avståndet endast ca 45 min enkel väg, men där är ju en avgiftsbelagd bro emellan och det är ett annat land.

Tycker inte det är kul att min dotter ska behöva pendla 1,5 h varje dag. Det är långa dagar på dagis som det är. Det finns ju även en olycksrisk i det.

Svar på tråden Mamma i Sverige och pappa i Danmark - vilka regler gäller