• MelinaG

Kissfri

Hej, jag behöver lite tips och råd för att få vår dotter blöjfri. Hon är 1 år och åtta månader.

Vår dotter har sedan hon var åtta månader gått på pottan då hon visade tydliga tecken på när hon skulle bajsa. Nu har det gått flera månader sedan jag bytte en bajsblöja och sedan cirka två veckor tillbaka sitter hon på toaletten och bajsar, så den delen har vi fullt styr på.

Så var det då med det här med kisset, ibland kommer det kiss i toaletten, men det känns som att det mest är tur. Vi har provat att ha henne i träningsblöja lite grann som blir helt blöt när hon kissar men hon verkar inte reagera på att hon har kissat på sig. Eftersom hon inte märker när hon kissar antar jag är det svårt att göra något. Hon tycker dock det är kul att kolla på när vi kissar i toaletten.

Några tips om hon man kan hjälpa henne med det så det blir lika bra som bajset?

• Svar på tråden Kissfri
  • Anonym (Stina)

Kan ju vara så enkelt att hon inte är redo, hon är fortfarande väldigt liten. Tvinga inte fram något utan ta de i hennes takt.

Vi började med sonen när han var i den åldern, det låste sig helt för honom. Har sen försökt med jämna mellanrum men han har uppenbarligen inte varit redo. Nu när han var strax över 3 så slutade han självmant.

• vardagsprat

Jag tycker att hon verkar vara alldeles lagom redo jag! Fungerar det med bajset så kommer det fungera med kisset också! Vi slutade med blöja här i veckan, sonen blir två i oktober. Första dagarna blev det en himla massa tvätt, men det har gått över förväntan. Vi satte helt enkelt inte på nån blöja på morgonen och sedan dess har han bara haft när han sovit. Efter några kissiga ombyten förstod han liksom att det var bättre att gå på pottan, även om den inte var alls poppis först.

Vi har mer problem med bajset, han tycker liksom att det känns konstigt att göra det på pottan. Kissa gör han klart oftare så det har han liksom vant sig vid.

Nu ska han bara börja säga till när det är dags. Frågar man om han är kissig säger han bara nej, även om han egentligen är det. Just nu går han istället bara runt och säger "ojoj-inte kissa govlet".

Tror det mest är föräldrarna som behöver känna sig redo, inte barnen ;)

• Emy88

Ta bara bort blöjan så kommer hon tillslut börja kissa på pottan/toalett. Det är obekvämt att bli blöt.

• Anonym (Blöjfritt barn)

Ta bort blöjan och efter några dagar/någon vecka lär hon sig att hantera kisset. Det är som med allt, föräldrarna är redo då är barnen redo!

Min son har börjat bajsa på pottan när han var 8 månader , vid 2 år 2 mån var han blöjfri natt och dag. Kunde gärna bli kissfri tidigare men dagis ville inte samarbeta innan han fyller 2 år.

Är hennes blöja full av kiss på morgonen när hon vaknar?

Tips att ta bort blöjan på natten så fort du ser förändring med kisset på dagen.

• mammalovis
    vardagsprat skrev 2017-07-30 12:40:59 följande:
    Jag tycker att hon verkar vara alldeles lagom redo jag! Fungerar det med bajset så kommer det fungera med kisset också! Vi slutade med blöja här i veckan, sonen blir två i oktober. Första dagarna blev det en himla massa tvätt, men det har gått över förväntan. Vi satte helt enkelt inte på nån blöja på morgonen och sedan dess har han bara haft när han sovit. Efter några kissiga ombyten förstod han liksom att det var bättre att gå på pottan, även om den inte var alls poppis först.

Vi har mer problem med bajset, han tycker liksom att det känns konstigt att göra det på pottan. Kissa gör han klart oftare så det har han liksom vant sig vid.

Nu ska han bara börja säga till när det är dags. Frågar man om han är kissig säger han bara nej, även om han egentligen är det. Just nu går han istället bara runt och säger "ojoj-inte kissa govlet".

Tror det mest är föräldrarna som behöver känna sig redo, inte barnen ;)
    Hur förklarar du då att vår 4-åring fortfarande väljer att få bajs i trosorna nästan en gång per dag? Senast idag hann hon inte utan kissade två stora pölar på golvet plus bajs i trosorna? När vi har varit iväg har hon klarat det bättre än hemma.

Eller är det att föräldrarna ska tjata stup i kvarten för att få det att fungera? Då blir hon totalsur och vägrar. I min värld måste hon ändå lära sig att känna igen signalerna. För hennes del klarade hon av att vara torr på natten långt innan det började funka på dagen ...
Svar på tråden Kissfri