Skuld från privatperson
Hej, det här är ett fall som jag tar upp för en vän som behöver råd.
"Min exflickvän och jag (det var 5 år sedan, men jag tar upp fallet nu då hon hade dålig ekonomi då, men nu ligger stadigt till) skulle flytta ihop och vi kom överens om att vi skulle dela på kostnaderna, hon var då arbetslös men sökte jobb och vi kom överens om att jag skulle betala sålänge och hon skulle betala tillbaka hennes del till mig när hon fått en inkomst. Efter en tid tillsammans så tog det slut mellan oss och hennes skuld blev på cirka 20.000 kr, hon var medveten om detta men ville inte betala denna. Vi har en mejlkonversation där hon skriver att jag inte kommer få tillbaka mina pengar och att hon lever på bidrag just nu. I denna konversation erkänner hon ju att det är MINA pengar och att hon inte tänker betala tillbaka detta.
Nu vill jag gå till kronofogden för att få kräva in pengarna. Även fast det är 5 år sedan, detta är för att hon tog i kontakt mig nyligen men fortfarande inte vill betala tillbaka trots att hon har en stadig ekonomi nu."
Vad tror ni om detta? Finns det chans att han får tillbaka sina pengar? Kronofogden kan ju i sig inte göra så mycket ännu utan det krävs ett beslut från domstol för att spika kravet.
Tror ni beviset är tillräckligt starkt för att vara värt att gå vidare till domstol med?
Beviset är då alltså en konversation där hon säger "du kommer inte få tillbaka DINA pengar" osv. Är det bevis nog? Summan på beloppet finns också med i konversationen.
Och ja konversationen är sparad och finns kvar.