• Let94

Hur blir jag kvitt denna trötthet?

Hej.

I januari fick jag och min sambo vårt första barn ihop, jag är 23 och i övrigt frisk. Sedan ca 3 månader tillbaka blev jag så himla trött, och ni som läser tänker säkert " ja men trött är man som småbarnsförälder", men tro mig det här är en helt annan trötthet än o bara va lite trött.

Jag ammar inte längre slutade för ett tag sedan, mitt barn sover nästan alltid 8-9 timmar och jag likaså.

Jag äter som jag ska, plus järn o vitamin tillskott, jag tränar nångång gång till flera gånger i veckan och kommer ut och träffar folk med jämna mellanrum.

Har ca 4 kg kvar till min startvikt som var 65 kg

men ca 5 dagar av 7 så vaknar jag upp med sån otrolig trötthet som håller i sig hela dagen, som sitter i hela kroppen. Att ens resa sig upp ur sängen, duscha, bära runt och roa mitt barn känns nästan omöjligt, som att man vore sjuk med 40 graders feber och influensa och skulle gå till gymmet o träna, de bara går inte. Jag som är en ganska aktiv tjej känner mig väldigt deppig av att få sånna här trötthets perioder. Kan nästan koppla tröttheten till när ja va gravid o de kändes som vartenda steg var så tungt o musklerna värkte.

Såklart har jag tagit graviditetstest och de visar negativt. Jag har varit hos läkarn och dom har tagit prover på sköldkörtel och andra värden, allt ser perfekt ut. jag är inte deprimerad utöver att jag blir ledsen att dagarna behöva kämpas igenom pga detta oändliga trötthet och tyngdkändla i min kropp.

Har någon erfarenhet och kan relatera? Vad gjorde ni ??

• Svar på tråden Hur blir jag kvitt denna trötthet?
  • Alexi

Har du kollat d-vitamin? Brist kan ge massor med symtom

• Let94
    Alexi skrev 2017-07-28 11:37:30 följande:

Har du kollat d-vitamin? Brist kan ge massor med symtom

Ja, dom tog D vitamin, syresättning i blod, sköldkörtel och järnvärde o allt var jätte bra :/
  • Meriall

Vissa autoimmuna sjukdomar kan kickas igång efter en graviditet. Många av de har enorm trötthet som symptom. Har du några andra symptom? Utslag? Domningar? Synproblem?

• Bertram

Har du kopparspiral? Så mådde jag när jag blev kopparförgiftad.

• tuzzla

Kollade dom järndepåerna också, eller bara blodvärdet?

Jag hade järn i blodet inom gränserna, dock i nedre regionerna, och jag fick stå på mig att dom skulle kolla depåerna också för jag bara kände att något var fel.

De visade sig vara tomma

Efter att ha ätit järntabletter ett tag nu, så har jag fått livet tillbaka

• Let94
    Meriall skrev 2017-07-28 15:03:34 följande:

Vissa autoimmuna sjukdomar kan kickas igång efter en graviditet. Många av de har enorm trötthet som symptom. Har du några andra symptom? Utslag? Domningar? Synproblem?

Vad är det ? Nja har känt mig lite sämre i synen, typ inte velat köra bil för jag känner mej lite väck ibland o ser dåligt annars näää inga direkta symptom utöver smärtorna i nedre del av magen från o till o tröttheten och svullnad mina vrister och anklar !
  • Let94
    Bertram skrev 2017-07-28 19:47:07 följande:

Har du kopparspiral? Så mådde jag när jag blev kopparförgiftad.

Nej går endast på yaz ppiller, men aldrig upplevt detta på dom innan!
  • Let94
    Hoppsan#4 skrev 2017-07-29 10:19:10 följande:

Kollat B12?

Ja tror b, och D-vitamin va de dom kolla men vet inte, har inte fått hem pappret än från vc !
  • Let94
    tuzzla skrev 2017-07-29 11:35:19 följande:

Kollade dom järndepåerna också, eller bara blodvärdet?

Jag hade järn i blodet inom gränserna, dock i nedre regionerna, och jag fick stå på mig att dom skulle kolla depåerna också för jag bara kände att något var fel.

De visade sig vara tomma

Efter att ha ätit järntabletter ett tag nu, så har jag fått livet tillbaka

Bara mitt HB alltså de va vanliga värdet tror jag, inte fått hem pappret än :(
  • Beya
    Let94 skrev 2017-07-31 18:53:56 följande:
    Vad är det ? Nja har känt mig lite sämre i synen, typ inte velat köra bil för jag känner mej lite väck ibland o ser dåligt annars näää inga direkta symptom utöver smärtorna i nedre del av magen från o till o tröttheten och svullnad mina vrister och anklar !
    Autoimmun sjukdom är då kroppen attackerar sig själv. T.e.x sjukdomar såsom SLE, reumatism, MS m.m,
Svar på tråden Hur blir jag kvitt denna trötthet?