• liisn87

Irriterande svärmor

Är det normalt att farmor kallar sitt barnbarn för "sitt barn"??

Min svärmor kallar min jänta för det. Jag blir tokig. Och är vi är hos svärföräldrarna så säger svärmor alltid

"fråga pappa, har du berättat för pappa, gå och visa för pappa"... JAG SITTER FÖR FAN DÄR JAG MED!!

Att hon kallar (min) jänta för " min Hulda" går jag med på, men inte "mitt BARN".

Sambons uttryck är "hon är väl stolt över henne"

Jovisst, det är hon säkert, men hon behöver ju inte säga så att Hulda är hennes barn...

Eller tänker jag fel?

Hulda heter såklart någonting annat :D

• Svar på tråden Irriterande svärmor
  • Leylans

Nä jag hade nog chillat om jag var du... Det är ju inte som att ditt barn kommer börja tro att farmor är mamman? Barnet vet ju att det är du som är mamma. Hon är helt enkelt enormt kärleksfull mot ditt barn, ta det inte som ett hot men OM din svärmor ändå gör detta för att irritera dig, ta det med ro. Hon kommer ändå aldrig kunna ta din plats :)

• syntharen

Jag tycker också du ska ta det lugnt. Men jag förstår din irritation, jag har en svärmor som med första barnet ofta råkade kalla sig själv för mamma innan hon rättade sig och sa farmor, typ "kom till mamma, jag menar farmor". Jag tror hon liksom kom tillbaka till tiden då hennes egna son var liten, hon har bara ett barn och hon var helt till sig när vi väntade barn. Nu har vi två pojkar och det är nog några år sedan hon råkade säga fel.

Som ovanstående skriver svärmor kommer aldrig kunna ta din plats. Jag ler alltid inombords när min svärmor vill hålla min äldsta i handen men han bara säger "nä jag vill hålla mammas hand!"

• Stårschan

Det låter som om det här bara är toppen på ett isberg och att ingen av er egentligen tycker om den andra, för då hade ni inte hållit på så där. Hon försöker markera att hennes familj består av sonen och barnbarnet, och du går i taket för att du tolkar henne som om hon försöker ta över din mammaroll.

Om ni hade tyckt om varandra i grunden hade du inte reagerat på vare sig hennes ordval, eller att svärmor hänvisar barnbarnet till pappan istället för till dig.

• Anonym (elsa)

Förstår att du blir irriterad, det skulle jag också blivit.
    Jag skulle nog umgås mindre med svärmor, låt din man åka och hälsa på ensam ibland.
    Annars får han ta på sig att säga något när hon sätter igång, typ "du menar farmor".

Svar på tråden Irriterande svärmor