• Bosan

    Ytterkläder förskolan - Hjälp!!

    Hej!

    I januari ska min son som då är 16 månader börja förskolan.

    Vad för typ av ytterkläder behöver vi och hur mycket av varje? Både galon och skal? Vad har man under? Vintern? Overall? Alltså jag tycker verkligen det är en djungel att veta vilka kläder till olika väder och årstider som blir bäst, så att han håller sig torr och varm.

    Än så länge har han ju mest suttit i vagn vid regn och vinter så har inte behövt tänka på funktionskläder...

    Ge mig alla tips ni har!! :)

  • Svar på tråden Ytterkläder förskolan - Hjälp!!
  • Frontline

    På vintern har våra barn haft enbart overall vilket är smidigare att dra på istället för nåt 2-delat, framåt vårkanten har det blivit 2-delat fodrat regnställ..
    Har haft en overall på förskolan och en hemma samt nån gång haft nån vi har köpt på nån begagnatmarknad att ha på medans dom andra tvättas..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • violis

    På vinter overall..MYCKET smidigare för barnet och inga glipor som gör det kallt, vad det gäller vantar ska de vara enkla att ta på och hellre lite tunnare så barnet kan greppa spaden en jätte tjocka ( och varma) eftersom barnet då inte kan greppa något= drar av sig vantarna på en gång av frustration .gärna minst dubbla vantar o mössor. Till en så pass liten skulle jag rekomendera galon , hängslebyxor inte midjebyxor till vinten är fodrade galonisar bra( jula tex har en fodrad regnoverall ) blir inte lika klumpigt som att dra galonisar över overallen vid slask väder. Galonvantar eller ännu bättre ofta de ofodrade galonvantarna som man kan ha en vante under. Tänk lager på lager, ett fleece /ull underställ ,extra strumpor i skorna , stövlar ( fodrade till vinter) vinter skor / kängor/stövlar - vattentäta(= klarar liite slask) lätta att ta av och på.Ingen halsduk utan istället en " halskrage"/fuskpolo Det viktiga är att barnet håller sig varmt och tort...och det gör man lättast om man kan röra på sig och leka ( och det finns nya vantar att byta till när de första och andra paret blivit blöta 😎) Mycket av detta kan man hitta på klädbytardagar- i den här åldern hinner de ju inte slita så mycket på,sina kläder....bra för både miljön och plånboken Och självklart allt namnat , behöver inte vara några speciella lappar..vi blir glada över ett namn på tvättrådslappen..underlättar såååå för oss när vi ska gå in/tömma torksåpet 👍🏻😄 Lycka till !

  • Bosan

    Åh tack för era svar!!

    Kanske dum fråga - men har man alltså regnoverall/galon ovanpå vinteroverall? Typ vid kallt och slaskigt? Hade jag ingen aning om så det var bra o veta :D

  • Frontline
    Bosan skrev 2017-07-27 21:40:25 följande:
    Åh tack för era svar!!
    Kanske dum fråga - men har man alltså regnoverall/galon ovanpå vinteroverall? Typ vid kallt och slaskigt? Hade jag ingen aning om så det var bra o veta :D
    Inte när det är kallt men har ibland hämtat barnen när det har varit blaskväder ute då har dom galonisar över overallen..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Det kommer bli bra

    Skaljacka och skalbyxa till höst och vår, samt galonkläder till lervällingdagar. Ett extra par galonbyxor på fsk. Stövlar har jag två par av, ett på fsk och ett hemma. Raggsockor till kyligare dagar (som ligger i dem som är på fsk).

    Goretex-känga till vintern och gore-tex gympadoja under höst/vår.

    Jag har haft ullmix-vantar eftersom småbarn kan få grepp om saker med dem. Mina har vägrat galonvantar och även tjocka vintervantar. Och sådana där vanthållare så vantarna inte försvinner.

    Overall till vintern. Vid slask så galonbyxa över overallen.

    Bra underställ i ull eller ullmix (ull/silke tycker jag är bäst), strumpor som är ull eller ullmix samt mellanlager (ull eller fleece). En bra mössa som småbarn inte sliter av sig, jag gillar balaclavas av den anledningen.

    Och viktigaste att komma ihåg att märka alla saker med namnlapp!! :)

  • malle88

    Det beror väl vad man bor men vi har:

    2 fleeceställ ( de sover ute i vagnen året runt och vill gärna att hon har ett torrt ställ)

    Galonregnkläder (ej regnoverall då de ibland bara har t ex byxor om det är varmt men lerigt)

    Stövlar

    Stickade ullsockar

    Fingervantar i ull

    Regnvantar

    Vanliga vantar

    Overall

    Tjock mössa

    Tunn mössa

    Halsduk

    Det är det som finns på dagis. Sen har hon också de saker hon har när hon kommer dit varje dag. Höstkängor/gympaskor, jacka, mössa osv.

    Själv föredrar jag ofodrade regnställ och stövlar och kör flera lager istället men det verkar vara en smaksak :)

  • elyse

    När barnen är små är det bra att titta efter jackor och overaller med dragkedja på sidan. Då sitter plagget bättre när man bär eller barnet åker vagn (annars bullas det upp i halsen). Jag gillar Molos overaller.

  • Bosan

    Tack alla för så bra svar! Jag noterar för fullt ????

    Jag hittade en begagnad väldigt fin Reima vinteroverall i strl 92. Är det dumt att köpa redan nu?

    Han har hittills följt klädstorlekarna väldigt bra. Han fyller ett i augusti. 92 är väl från 1,5 år? Hade hoppats han kan ha den hela vintern fram till våren och man ska väl köpa lite större? Eller är det dumt? Den var så fräsch och bra pris ???? så man skulle vilja passa på...

  • Bosan

    Hm, kom på att han blir 1,5 slutet av februari... Då är nog 92 dumt kanske... Borde nog vänta lite :D

  • Dementoria

    Köp en ordentligt bra overall så håller den vid slask och när det är blött. Det behövs ingen galon ovanpå. Reglera värmen med lager på lager under overallen.

    Sedan tycker jag skalkläder är absolut bäst övrig säsong. Det funkar som regnkläder och som överdragskläder lite kallare dagar, reglera med lager på lager under.

    Det du kan tänka på är att satsa på ordentliga saker på en gång, jag har gillat Molos vinteroveraller (går att använda 1-2 år och sedan ärva till småsyskon eller sälja vidare) och POP-s skalkläder (samma där). Visst, dyrt i inköp men sedan håller dom länge. Och det finns en mängd bra märken, prova dig fram till vad som sitter bra på just ditt barn.

  • Dementoria
    Bosan skrev 2017-07-28 09:18:19 följande:

    Hm, kom på att han blir 1,5 slutet av februari... Då är nog 92 dumt kanske... Borde nog vänta lite :D


    Ha lite is i magen, Reima kanske inte ens sitter bra på honom? Det är ju ok att en overall är lite stor men blir den FÖR stor kommer han frysa och overallen blir förstörd när den släpas i marken. 

    Reima är annars ett bra märke tycker jag men det kommer fler overaller!
  • Det kommer bli bra
    Bosan skrev 2017-07-28 09:10:54 följande:

    Tack alla för så bra svar! Jag noterar för fullt ????

    Jag hittade en begagnad väldigt fin Reima vinteroverall i strl 92. Är det dumt att köpa redan nu?

    Han har hittills följt klädstorlekarna väldigt bra. Han fyller ett i augusti. 92 är väl från 1,5 år? Hade hoppats han kan ha den hela vintern fram till våren och man ska väl köpa lite större? Eller är det dumt? Den var så fräsch och bra pris ???? så man skulle vilja passa på...


    Jag har alltid legat ett år före för köp av ytterkläder, tex nästa års vinteroverall på rea året innan osv. Jag har kanske haft tur men det har alltid klaffat bra med storlek utifrån att jag tänkt hur barnet förhåller sig till "nomr"-kurvan och strl-tabeller på kläder. Vinteroveraller är ju dyra om man vill ha bra så enligt mig är det vettigt att köpa när man hittar en billig och av ett erkänt bra märke, men som sagt den måste ju också sitta bra så han kan röra sig...
  • Physalis

    Är med i en facebookgrupp där förskola diskuteras där frågan kom upp. Alla hade olika och väldigt skiftande idéer på vilka olika typer av plagg som var bäst hur många uppsättningar kläder man skulle ha osv.

    Ingen tog hänsyn till att vi bor i ett stort avlångt land där det kan variera i temperatur och fuktighet rejält beroende på var i landet man bor. Sen varierar det en hel del kring hur mycket barn är ute och hur deras utevistelser ser ut.

    Jag tycker att du frågar förskolan där ditt barn ska börja. Så gjorde jag själv efter en hel del funderingar på egen hand. De har säkerligen välinformerade åsikter efter att ha varit ute med barn år in och år ut.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Ytterkläder förskolan - Hjälp!!