• Bortapappa

Pappa behöver sminktips!

Hej.

Jag har av omständigheter inte kunnat finnas till för barnen senaste halvåret. Innan hade vi i barnen varannan vecka. sen gled dottern över till att bo på heltid hos sin mamma. Pappor va inte lika coola, Så jag och grabben levde ihop på heltid vi istället å så träffades vi alla på helgen. Vi är separerade sen 10 år och barnen 13-15. Xet å ja har syskonrelation många gånger bättre kontakt och respekt mot varandra än när vi faktiskt levde ihop. Så långt frid och fröjd. Det hände en sak för ca 6 månader sen som gjorde att vi såg det som bästa idé att låta även grabben bo hos sin mamma. Problemen hängde på mig och på ett par felval jag valt att göra utan att mer gå in på det. Men barnen var tryggare eller rättare sagt säkrare där så länge. Även fast jag får se dom varje dag om jag vill eller hitta på nåt så märker man att det är tonåringar. skärmar överallt. är det inte det så är det tjejer å killar. Föräldrar är inte de coolaste att va just nu kan ja lova.

Vet att min 13 åriga tjej sminkar sig och har gjort det i ca över 1år nu..
    Jag minns att jag och xet diskuterade detta då. Om hon skulle få eller inte. Vi delar ofta samma uppfattning i grunden så jag lät xet bestämma. Jag kom bara med lite önskningar. Jag sa att hon ska sminka sig för att hon SJÄLV vill det. Inte för att tuffaste kompisen på skolan gör det. eller  för att hon känner sig tvingad till det för att få vara med eller andra korkade anledningar Jag vill att hon ska förstå att hon inte sminkar sig för att bli sötare, finare, vackrare, populärare eller bättre än nån annan utan för förstärka sina redan naturliga drag. Hon får gärna bättra på men inte bygga om,. Önskade att hålla färgerna så naturliga det går till vardags och gå loss och ha kul till fest. Om nåt blir inne plötsligt som vi vuxna inte fattar oss på alls. Så länge det inte innebär en KIZZ sminkning så självklart ! Hon ska hon som många andra tjejer bara efterlikna nån idol eller nåt. Sånt går över.
    Önskade även att smink är till för att förstärka ett drag eller få lite mer skimrande hy eller glossiga läppar. Tycker heller inte det finns någon som helst anledning att sminka sig 5 år äldre än vad man är. Hon kommer bli så gammal kan du hälsa henne sam jag  Avslutade med att säga SE TILL ATT NÅN LÄR HENNE Gör det själv nån timme. bara grunderna så inte Bästa Bärta i 7E säger sig vara experternas expert på smink för hon har tränat varje dag på sin lillebror med JÄTREdyrt och vi får hem nån blandning mellan ett söndergråtet  batikmönster från sent 70-tal korsat med Joker från Batman.

NU TILL FRÅGAN!

Tänkte köpa lite sminkgrejer till henne i överraskningspresent men vill inte involvera varken dotter eller hennes mamma. Jag vi visa att ja minsann kan själv hahah
    Allmänna ting som borstar multifärgad ögonskuggskarta ala finnlandsfärjan går bort. Nåt med coolt Vad är inne just nu bland 13 åriga tjejer. Vet att smink handlar om hudtyp hit och hudton dit bla bla bla. SKITSNACK Det tror ja inte ett skit på när det gäller 13 åriga tjejer. Där ska alla ha samma gärna EXAKT samma. såg en gång 15-20 st ca 13åriga tjejer gå bredvid varandra vid en skola ALLA hade ljusa jeans. svarta gummistövlar med ett vitt märke på och en midjekort svart vinterjacka med pälskrage och blå lapp på armen ALLA.
    Såg ut som skoluniform.
    Mycket underhållande.

Finns det nån tjej mamma pappa an hen hon som kan ge lite bra förslag.
    Skulle dock modet vara lite för uppsminkat eller nåt rent av dumt så vill ja inte ens veta hahaha Pappas lilla tjej är i sånnafall bäst utan :)
    Närå kom med tips!

/sminkpappan ;)

• Svar på tråden Pappa behöver sminktips!
  • Bibbidi

Du KÄNNS ju jätteseriös eftersom du JÄMFÖR hudtoner med att alla tjejer går i LIKADANA kläder. Nä men VISST, kör på. Köp bara en RANDOM färg på sminket EFTERSOM du uppenbarligen vet bäst, det KOMMER bli jättesnyggt.

Bildresultat för wrong foundation shade

Skippa att köp smink eftersom du inte vet vad hon gillar, köp en bodybutter från bodyshop eller liknande istället som luktar gott. 

• John22

Hudvårdsprodukter kanske är bättre och lättare att köpa? Typ roliga exfolianter, masker eller dylikt?

• Majsan1987

Håller med ovan, varför ens köpa när du uppenbarligen struntar i vad som kommer passa bäst för just din dotter? Du resonerar på ett sätt som får mig att undra om du ens vet varför kvinnor använder smink. Vill du att din dotter ska framhäva sina bra drag, t ex ögon eller mun, eller vill du att hon ska se ut som Donald Trump? Ja, när man är tonåring klär man sig väl inte så individuellt men det handlar ju om att man inte vet vem man är ännu. Tycker inte du ska köpa nåt smink alls till henne eftersom du inte tänker anstränga dig för att hitta något som passar henne. Ta med henne till en sminkaffär istället och be expediten om hjälp. Det finns ställen som lägger en make up och sen får man välja lite smink för en 500-lapp. Tror det är bättre eftersom hon får ordentlig hjälp då och inte nåt generiskt skräp som inte passar henne. Se din dotter som en individ istället för en tjej i mängden.

• Persikaplommon

Haha Biddibi! :)

Eller så kan TS ta med en bild på flickan och be om råd i en större sminkbutik där de jobbar med smink och kosmetik som Make Up store till exempel.

Där de duktiga att ge personliga råd.

• KarinIngrid

Mitt tips är att gå till en sminkaffär. Typ Face
    Köp ett presentkort på en sminklektion
    Då får hon hjälp att hitta produkter som passar till hennes hy!
    Jag skulle tycka det var en jättefrän present när jag var tonåring!

• Julllia
    Tänker ge dig några riktiga produkter istället för en uppläxning även om jag håller med kommentarerna innan mig. Allt smink passar inte till alla punkt slut. MEN det finns vissa produkter som funkar till dom flesta. Frågan är nu dock vad är du villiga att betala? Verkar inte riktigt som du har så bra koll och då känns det inte heller som du har jättebra koll på priser men här har du några produkter en smink intresserad 13 åring hade dött för:
    Urban Decay Naked Eyes 2(finns flera men nummer 2 känns som en som verkligen passar dem flesta)

The Balm Mary Lou manizer

Anastasia Beverly Hills contour kit(finns olika beroende på om man har mörk eller ljus hudton fråga personal på kicks så får du hjälp)

anastasia beverly hills glow kit

Tänker att du istället för att köpa massa grejer till henne kanske bara köper en? två möjligtvis. Eller har du råd och vill lägga pengarna kan du ju köpa allt såklart haha men dessa är dyra grejer. Du skulle ju kunna springa till ica maxi och kunna köpa en hel ny sminkväska till henne för priset av en av dessa produkter men skilnaden är ju att en 13 åring har ju oftast inte råd själv att lägga dessa pengar på smink medans dem faktiskt kan köpa smink från Ica Maxi själva liksom. Ge hennes något hon själv inte kan köpa liksom för det kommer hon verkligen uppskatta. 

Det jag gett förslag på nu är highlighters, contour produkter, ögonskuggor. För bas produkter så som foundations, concealers och puder är så himla individuellt(har sminkat mig i 10 år och fortfarande inte lyckats hitta perfekta basprodukter till mig, så svårt är det). Läppstift och rouge är också mycket vilka färger man passar i och föredrar så det tycker jag inte du ska ge dig på att köpa.
Svar på tråden Pappa behöver sminktips!