3-åring som har börjat smyga upp på natten
Min nyblivna 3-åring har börjat smyga upp sent på kvällarna och på natten. Ibland vet jag inte ens hur länge han har varit vaken och undrar om någon annan har varit med om samma sak och hur ni har hanterat det. Den senaste tiden har det verkligen eskalerat och jag vet inte riktigt hur jag ska få bukt med det.
Ikväll hade jag en vän på besök. Jag förstår att tyckte att det var spännande att vi satt uppe och pratade, men problemet var att han inte kom in till oss i vardagsrummet, utan han gick och satte sig i hallen utanför vardagsrummet och höll sig sedan helt tyst. Saken var den att jag tyckte att jag hörde honom, men eftersom jag sedan inte hörde något mer, så trodde jag att det var katten som tassade runt. Plötsligt var det katten som gjorde oss uppmärksamma på att han var vaken och då hade han suttit i hallen i alla fall i tio minuter. Alldeles tyst satt han där och lekte med något snöre han hade hittat och när han såg mig så sken han upp som en sol och berättade stolt att han hade smugit det tystaste han kunde så att jag inte skulle höra honom, samt att han hade lyssnat på oss när vi pratade "jättelänge" (ja, förmodligen under de 10 minuterna som jag uppskattar att det tog från tidpunkten då jag reste mig upp för att jag tyckte att han var vaken, men sedan inte hörde mer). Häromnatten hittade jag honom plötsligt på golvet, när jag gick upp på toaletten, lekandes med en traktor, så tyst han bara kunde, och jag hade inte en susning om hur länge han hade varit vaken då. Under dagen var han sedan så trött att han var tvungen att sova en stund för att han helt enkelt inte orkade vara vaken, och samma sak har inträffat ganska många gånger nu, under den senaste månaden.
Fram tills för ett litet tag sedan har han varit väldigt ängslig och velat ha oss föräldrar nära i alla situationer. Plötsligt har han blivit trygg i sig själv - vilket glädjer oss - och vågar ta för sig lite allt möjligt, som förr hade varit stört omöjligt. Men det här har resulterat i att han plötsligt låser upp dörren och bara går ut, eller sticker iväg i affären om vi är och handlar. Jag är skiträdd för att han ska gå ut genom ytterdörren mitt i natten eller göra något annat konstigt när vi sover. Är det någon som har tips på hur man kan hantera det hela?