• kallekill

Kåt hund

Vet inte vad jag ska göra men min hanhund sniffar så på mina kvinnliga vänner 
    han juckar på dom o verkar jättekåt min tjej tycker det är normalt att han gör så 
    jag  vill inte kastrera han än.....

• Svar på tråden Kåt hund
  • Scoops

Han är inte kåt, bara dåligt uppfostrad.

• viseversa

Kanske dax att börja uppfostra din hund? Jag hade blivit väldigt illa berörd om jag var din vän och din hund kom och juckade på mig. Det är inte normalt det är dålig uppfostran.

• Dexter dot com

Juckande är väldigt sällan sexuellt utan oftast en överslagshandling utlöst av stress. Hur aktiverar du hunden mentalt ?

• U never saw me

Min hund gjorde inte sånt men var däremot besatt av att lukta i gräset där tikar hade gått. Kunde stå och dregla över samma fläck hur länge som helst om man tillät det. Till slut valde jag att kastrera honom och då försvann detta beteendet och han blev mer harmonisk och mindre stressad av alla dofter. 

• MissNastrax
    U never saw me skrev 2017-07-24 07:28:24 följande:

Min hund gjorde inte sånt men var däremot besatt av att lukta i gräset där tikar hade gått. Kunde stå och dregla över samma fläck hur länge som helst om man tillät det. Till slut valde jag att kastrera honom och då försvann detta beteendet och han blev mer harmonisk och mindre stressad av alla dofter. 

Skönt min hane slutade inte med det efter kastrering men blev mer lugn och harmoniskt.
  • U never saw me
    MissNastrax skrev 2017-07-24 09:13:34 följande:
    Skönt min hane slutade inte med det efter kastrering men blev mer lugn och harmoniskt.
    Skönt att han iallafall blev lugnare. Det är ju tyvärr inte alltid hormoner som ligger bakom, men jag tycker att folk är lite väl snabba med att avfärda det som en möjlig förklaring i situationer som den TS nu befinner sig i. Istället får man höra att man inte uppfostrat hunden rätt o.s.v. 
  • Alessia

Ta bort hunden , ta tag i halsbandet och säg ett tydligt och rappt nej eller fy samtidigt. Det går att uppfostra bort beteendet. Tro för all del inte att kastrering hjälper. Beteendet är oftast alls inte inte sexuellt utan en överloppshandling, en stresshanteringsåtgärd hos hunden helt enkelt.

• DeathByPickles
    Alessia skrev 2017-07-25 01:37:14 följande:

Ta bort hunden , ta tag i halsbandet och säg ett tydligt och rappt nej eller fy samtidigt. Det går att uppfostra bort beteendet. Tro för all del inte att kastrering hjälper. Beteendet är oftast alls inte inte sexuellt utan en överloppshandling, en stresshanteringsåtgärd hos hunden helt enkelt.

Eller också kan man avleda hunden med en annan övning,eller en tuggleksak, till exempel. 

Blir det mycket stoj och han inte klarar av när gästerna kommer in kan man begränsa så att han inte kommer åt att vara oförskämt och jucka. Man behöver inte fya och rya till - byrackan vet ju knappast om att det han gör inte är önskvärt om det varit tillåtet hitills. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Alessia
    DeathByPickles skrev 2017-07-26 17:37:56 följande:

Eller också kan man avleda hunden med en annan övning,eller en tuggleksak, till exempel. 

Blir det mycket stoj och han inte klarar av när gästerna kommer in kan man begränsa så att han inte kommer åt att vara oförskämt och jucka. Man behöver inte fya och rya till - byrackan vet ju knappast om att det han gör inte är önskvärt om det varit tillåtet hitills. 

Ett bestämt tag i halsbandet och en lika bestämd röst ger effekt. Hunden fattar! Man kan yttra vilket ord man vill: rabarber eller telefon whatever. Det är tonen i rösten som huden lyssnar efter. Och man ska alls inte gapa och skrika. Man kan vara rätt lågmäld men ändå få till stuns och snärt i rösten. Att stänga in hunden lär den inte sig annat på än att den inte får vara med....Och så fortsätter den med sitt stressrelaterade beteende så fort tillfälle ges.
  • DeathByPickles
    Alessia skrev 2017-07-26 18:41:34 följande:
    Ett bestämt tag i halsbandet och en lika bestämd röst ger effekt. Hunden fattar! Man kan yttra vilket ord man vill: rabarber eller telefon whatever. Det är tonen i rösten som huden lyssnar efter. Och man ska alls inte gapa och skrika. Man kan vara rätt lågmäld men ändå få till stuns och snärt i rösten. Att stänga in hunden lär den inte sig annat på än att den inte får vara med....Och så fortsätter den med sitt stressrelaterade beteende så fort tillfälle ges.

Jag tycker att det är rätt orättvist mot hunden att helt plötsligt och från ingenstans börja korrigera ett beteende som hittils varit helt okej.  
    Är det inte bättre att be om ett alternativt beteende då istället? 

Och jag menade att man ganska enkelt kan begränsa hundens tillgång till just hälsningsrutinen vid dörren, till exempel, där det ofta blir rätt stimmigt. Nu framgår det inte alls vid vilka situationer TS har problem, men det är rätt vanligt att det blir lite extra stress och glatt just då, tycker jag. 
    Så kan gästerna få klä av sig i lugn och ro och komma till rätta innan hunden får tillfälle att säga hej. 
    Ingenstans skrev jag att man ska stänga in hunden eller att det skulle spela någon roll vilka ord man använder vid korrigeringen. Om man nu inte redan har ett befäst brytkommando, men i sådana fall borde man inte behöva lugga tag i halsbandet till att börja med.  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Kåt hund