• Hejhi

Tonåring resa

Hej, en fråga till er som har eller haft egna tonåringar. 
    Vi skulle vilja göra en långresa och vara borta hela sommarlovet
    med våra barn. Jag oroar mig för att vår tonåring kommer känna av
    att hon missar många saker som kompisarna gör då vi är borta.
    Jag känner dock att resan kan ge så mycket mer input och kompisarna finns ju kvar men känner mig ändå tveksam. Förstår att hon hellre vill umgås med kompisarna än familjen men vi vill göra denna resa med barnen.

Hade ni valt att resa med barnen eller valt att inte resa?
    Skulle ni tycka det vore bäst att vara bortrest efter nian eller gymnasiet?
    Tacksam att höra era synpunkter. 

Hälsningar från fundersam Mamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-21 11:48
    Oj nu skrev jag fel, tiden vi funderar på är efter åttan eller nian.
  • Svar på tråden Tonåring resa
  • Stårschan

Jag är mest intresserad av att höra tonåringens synpunkter. Och varför måste tonåringen vara med hela tiden? Går det verkligen inte att ansluta senare eller åka hem (eller till kompis/farfar/moster) tidigare?

• Hejhi

Tack för ditt svar, förstår din tanke, fast vi tänker oss en resa till bl a Australien och då vill jag inte sätta henne på ett plan hem själv. 

• Stårschan

Nej, det kan förstås kännas lite osäkert, särkskilt om hon inte är så resvan, men det är ju absolut ingen omöjlighet. Om ni någon gång under ersan tänker vara på en ort som har direktflyg till Sverige så är det ju inte konstigare att sitta själv på ett flyg mellan t.ex. Bangkok och Arlanda än mellan Kiruna och Arlanda...

Vet hon om att ni har dessa funderingar? Familjer flyttar ju utomlands för att jobba något år eller två, och då följer ju alla med. Så prata med henne. Kanske tycker hon att det låter helt toppen. Kanske skulle det funka att vara borta i 8 veckor istället för 10. Ha ett familjeråd och kompromissa.

• gahadas

Själv hade jag inte velat göra en sådan resa som tonåring. Det är alldeles för länge.
    Fråga tonåringen om hon vill åka kanske?

• Glinda från Oz
    Hejhi skrev 2017-07-21 11:50:26 följande:

Tack för ditt svar, förstår din tanke, fast vi tänker oss en resa till bl a Australien och då vill jag inte sätta henne på ett plan hem själv. 

Varför vill du inte det? Ni kan följa med till flygplatsen och någon kan hämta henne då hon kliver av planet. Att flyga är det säkraste sättet att resa.
  • Hejhi

Tack för era svar. Det klart det skulle gå att flyga hem själv.

• Bullimor

Jag både har och har haft tonåringar.

Jag hade valt att göra resan efter gymnasiet då hon är tillräckligt gammal att välja själv om hon vill med eller inte.

• Tow2Mater

Vad gör egentligen hennes kompisar som slår en långresa??

Föräldrafritt ridläger med Chippendales?

• Bullimor
    Bullimor skrev 2017-07-21 19:07:28 följande:

Jag både har och har haft tonåringar.

Jag hade valt att göra resan efter gymnasiet då hon är tillräckligt gammal att välja själv om hon vill med eller inte.

Såg uppdateringen... i det valet hade jag valt efter åttan.
  • Noran

En del av barnens kompisar är borta många veckor varje sommar då dom åker till far och mor-föräldrar i andra länder. Eller till lantställen. Här i stan är ganska tomt på sommaren och vi är också borta en del.  Så såå konstigt  är det väl inte att vara borta hela sommaren. Kompisarna finns kvar!

Svar på tråden Tonåring resa