• Idun17

Frysa in i glasburkar?

Jag ska frysa in bröstmjölk och vill inte frysa in i plast, utan helst glas. Jag har beställt hem glasburkar på 1,5 dl och 0,7 dl med skruvlock från lagerhaus, men de säger till mig att dessa inte går att frysa.

Orolig för att de ska spricka har ni några idéer? Vill så gärna hitta nåt alternativ i glas men verkar inte finnas mycket ..

• Svar på tråden Frysa in i glasburkar?
  • Kodia

Jag gjorde väldigt mycket barnmat själv, och frös in det mesta i glasburkar, oftast barnmatsburkar. Det var inga problem. 

Ta vad du har hemma annars - det lår ju gå åt några stycken om du ska göra barnmat också. 

Och var inte så supernoga med allt - det ordnar sig! (Jag gissar att detta är ditt första barn...)

• nirakanna2

Jag frös i diskade barnmatsburkar. Gick utmärkt bara man lämnar lite tomt upptill. De som köper barnmatsburkar brukar bara bli tacksamma att bli av dem.

• Aikido
    nirakanna2 skrev 2017-07-21 14:12:29 följande:
    Jag frös i diskade barnmatsburkar. Gick utmärkt bara man lämnar lite tomt upptill. De som köper barnmatsburkar brukar bara bli tacksamma att bli av dem.
    Påminner mig om att jag nog fortfarande har en kasse ståendes sedan ungarna var små...

Hunters and collectors. Men det är kul att jaga också.
  • Kodia
    hon mot strömmen skrev 2017-07-21 10:46:27 följande:

Har du otur så kan glasburkarna sprängas i frysen och då får du glassplitter i all mat.

Har du varit med om det ofta? 

Det har aldrig hänt mig, trots hundratals infrysta barnmatsburkar genom åren. Skulle någon "sprängas?" så ger man ju inte den maten till barnet, så det är ju ingen fara så sett. Däremot får man ju städa lite...
  • gahadas
    Kodia skrev 2017-07-21 19:46:41 följande:

Det har aldrig hänt mig, trots hundratals infrysta barnmatsburkar genom åren. Skulle någon "sprängas?" så ger man ju inte den maten till barnet, så det är ju ingen fara så sett. Däremot får man ju städa lite...
    Mat är en sak. Vätska expanderar åt alla håll.
  • hon mot strömmen
    Kodia skrev 2017-07-21 19:46:41 följande:

Nä men en granne till mig råkade ut för det.
  • Idun17
    Kodia skrev 2017-07-21 10:41:54 följande:

Jag gjorde väldigt mycket barnmat själv, och frös in det mesta i glasburkar, oftast barnmatsburkar. Det var inga problem. 

Ta vad du har hemma annars - det lår ju gå åt några stycken om du ska göra barnmat också. 

Och var inte så supernoga med allt - det ordnar sig! (Jag gissar att detta är ditt första barn...)

Ja precis första en djungel är vad det är! Och man vill att allt ska vara perfekt o det bästaför ditt barn o då tenderar man att överdriva..

Men ska försöka slappna av lite nu, amningen fungerar än så länge.
  • Det kommer bli bra

Ja det går men fyll inte helt upp utan lämna utrymme för den expanderande vätskan... 

Annars är rostfritt bra att frysa i, tex i rostfria iskubsformar när du fryser in smakportioner när bebisen är i den åldern

Svar på tråden Frysa in i glasburkar?