• Saaandraaa

Går en fertil hankatt ihop med en kattunge?

Hej, jag har världens snällaste katt som heter Malte och är en Perser på 2 år. Han är okastrerad. Jag har gått upp till heltid på mitt jobb så är sällan hemma, så jag tycker Malte blir så ensam. Jag ringde till hans uppfödare och frågade om hon hade en kattunge åt mig och det hade hon, en hankatt. Den kommer hem till mig nästa vecka, och nu till den stora frågan kommer det här gå? hur ska jag introducera kattungen? 

Vet att det kommer komma svar om att jag ska kastrera Malte och det vill jag! men när jag var till veterinären så ville dom inte söva honom pga att han har trånga andningsvägar. Ska dock gå till en mer välutbildad veterinär, men det hinner jag inte före kattungen kommer.

• Svar på tråden Går en fertil hankatt ihop med en kattunge?
  • Guldbarb

Det kan funka, kan också vara så att det inte funkar. Finns två saker som talar emot - han är fertil och han har bott ensam.

Jag har tagit hem kattunge samtidigt som jag haft fertil hane (har även haft 2 fertila hanar samtidigt) mina har dock aldrig bott själva utan alltid delat utrymmet. Det jag gör är att släppa ut ungen och sedan släppa ut en av katterna i taget men då vet jag att det går med mina katter.

Revir pinkar han? Annars kan han börja.

Det råd man brukar ge är att dela av lägenheten så att de får bekanta sig med varandra genom ett galler tex för att förhindra bråk. Har han haft någon kontakt med andra katter?

Svar på tråden Går en fertil hankatt ihop med en kattunge?