Då skulle jag nog köra på "upprepnings-sånger". Finns världens roligaste om myggor, det känns väl lämpligt? Vet inte var du ska hitta den riktigt, men texten är
På min hand en mygga satt
och solen den lyste så sommarglatt
Snälla mygga bit inte så
Aj, det gjorde den ändå!
Handen aj
Myggorna surrar och biter på mig, men var biter myggan dig?
Man ställer frågan till nästa person i ringen, som väljer en kroppsdel, tex ögat. Nästa gång man sjunger sången är det ögat som gäller, men när man kommer till mitten blir det alltså: Handen aj, ögat aj. Så bygger man på så långt man klarar att memorera.
Avslutar med Myggorna biter på alla de sätt, men nu tror jag den är mätt!
Lyckas du inte spåra upp hur den ska låta får du väl skicka ett meddelande till mig så kan vi höras och jag sjunger för dig :)
Vipp-på-rumpan-affär är en annan upprepningssång.
Många av moraträsks sånger likaså.
"Höger hand fram, höger hand bak... honkeytonkey"
En elefant balanserade
Huvud, axlar knä och tå
Att skoja till imse vimse spindel kan också funka. Först sjunger man som vanligt, sedan imse mini spindel där man bara använder ett par fingrar, imse bamse spindel där man står upp och gör så stora rörelser det går, tysta spindeln där inget får höras man gör rörelserna som vanligt men bara ljudar med munnen. Och så snabba spindeln, där man börjar som vanligt men varannan strof sjungs i ett rasande tempo med supersnabba rörelser. Man kan också sätta sig 2 och 2, en framför den andra. Så gör man massagespindeln. Den som sitter bakom gör alltså rörelserna på ryggen av personen framför. Mysigt. Små barn behöver lite introduktion här. "Först lägger vi händerna på axlarna på kompisen så här, stryk lite försiktigt så kompisen känner att du är där. Så får händerna sakta glida ner mot rumpan, tills de hamnar längst ner på ryggen. Och så sjunger vi..."