• Anonym (Bonus)

2 veckors växelvist boende?

Mamman och pappan är inte överens om hur de ska dela upp boendet på bästa sätt. Fram tills nu har de haft klassiska varannan vecka. Nu vill ena föräldern att det ska vara 2 veckor åt gången istället. Andra föräldern vill ha kvar varannan vecka men kan kompromissa om att köra två veckor sommartid. Barnet är 7 år och har inga direkta åsikter om något av uppläggen. Hur går man till väga härifrån? Vad är bäst för barnet? Finns det någon annan kompromiss att kontra sommarförslaget med?

• Svar på tråden 2 veckors växelvist boende?
  • Dixie

Det kan väl vara bra att testa det, om det nu inte finns en stark anledning till att en förälder säger nej. Men jag hade inte valt att testa under sommaren, bättre att ta det när skolan kör igång för att se om det funkar när vardagen drar igång. Bestäm slutdatum när ni kan utvärdera om det var bra eller ni ska återgå till vv.

• Anonym (Bonus)
    Dixie skrev 2017-07-18 13:17:06 följande:

Det kan väl vara bra att testa det, om det nu inte finns en stark anledning till att en förälder säger nej. Men jag hade inte valt att testa under sommaren, bättre att ta det när skolan kör igång för att se om det funkar när vardagen drar igång. Bestäm slutdatum när ni kan utvärdera om det var bra eller ni ska återgå till vv.

Missade den infon i ts- en prövoperiod är gjord sen ungefär 4 mån tillbaka. Den ena föräldern stormtrivs med upplägget, den andra föräldern tycker saknaden efter barnet är för stor under så lång tid.. vad kan vara en rimlig kompromiss?
  • Anonym (mamaana)

Ska man ha ett sånt upplägg, mer än 1 vecka, så anser jag att det måste vara ok att barnet och den andra förälder kommunicerar under tiden barnet bor borta. Inget fånigt "min vecka, du får inte ringa/barnet får inte ringa. 

• Tow2Mater

Middag varje Onsdag kväll hos den andra foräldern (där barnet inte bor den perioden)?

• Anonym (Bonus)
    Anonym (mamaana) skrev 2017-07-18 18:59:58 följande:

Ska man ha ett sånt upplägg, mer än 1 vecka, så anser jag att det måste vara ok att barnet och den andra förälder kommunicerar under tiden barnet bor borta. Inget fånigt "min vecka, du får inte ringa/barnet får inte ringa. 

Det har varit fritt fram att ringa barnet vilken vecka det än är från båda föräldrarnas håll oavsett en eller två veckors perioder :)
  • Anonym (Bonus)
    Tow2Mater skrev 2017-07-18 19:03:18 följande:

Middag varje Onsdag kväll hos den andra foräldern (där barnet inte bor den perioden)?

Det är ganska lång väg emellan, så det hade troligen inneburit övernattning då. Absolut genomförbart så sett- men kan det kanske innebära "onödig stress" för barnet att åka fram och tillbaka så? Annars låter det som en bra sak!
  • Anonym (mamaana)
    Anonym (Bonus) skrev 2017-07-18 22:40:18 följande:
    Det är ganska lång väg emellan, så det hade troligen inneburit övernattning då. Absolut genomförbart så sett- men kan det kanske innebära "onödig stress" för barnet att åka fram och tillbaka så? Annars låter det som en bra sak!
    om båda har bil kanske man kan vända på det? Föräldern kommer till barnet och äter middag/går på bio eller något. Eller en helgdag helgen i mitten kanske?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (mamaana) skrev 2017-07-18 22:59:34 följande:

om båda har bil kanske man kan vända på det? Föräldern kommer till barnet och äter middag/går på bio eller något. Eller en helgdag helgen i mitten kanske?

Den föräldern som är för tvåveckors gillar att ha två fria helger i rad, för mer ledig tid med barnet. Och skulle man då boka upp en heldag med andre föräldern så försvinner ju den stressfria helgen. Det verkar dock som att dom enats om varannan vecka igen tills dess barnet själv har en åsikt och önskemål om boendet.
  • Anonym (Helt uppåt väggarna)

Just nu har vi vänner som gör just så här. Den ena föräldern vill inte och den andra vill ha tvåveckorsperioder.

Den som vill tänker inte på barnen alls utan har förbjudit kontakt med den andra föräldern under tiden.

För mig som utomstående och som träffar barnen regelbundet under båda perioderna (barnen är kompisar med mina barn) ser att en katastrof håller på att inträffa. Barnen mår så dåligt och har blivit helt förändrade de senaste månaderna. De gråter och ifrågasätter den föräldern som vill ha tvåveckorsperioder. Den äldsta har till och med början känna hat och har nu sagt att när hen blir vuxen ska hen aldrig träffa sin *förälder* igen. Det här är riktigt otäckt att bevittna.

Så istället för att ha en bekymmerslös sommar har barnen det tufft och är ledsna och oroliga.

Dock tror jag att det funkat om barnen hade fått fritt tillträde till både mamma och pappa. Då hade det varit mer odramatiskt att ha sin sovplats hos den ena föräldern i två hela veckor.

• Anonym (??)
    Anonym (Bonus) skrev 2017-07-18 22:40:18 följande:
    Var går barnet i skolan? I mitten?

Om det är så långt mellan föräldrarna att en vuxen behöver övernatta efter en vardagsmiddag så låter det som sjukt långt att pendla till/från skolan.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Helt uppåt väggarna) skrev 2017-07-19 07:03:59 följande:

Just nu har vi vänner som gör just så här. Den ena föräldern vill inte och den andra vill ha tvåveckorsperioder.

Den som vill tänker inte på barnen alls utan har förbjudit kontakt med den andra föräldern under tiden.

För mig som utomstående och som träffar barnen regelbundet under båda perioderna (barnen är kompisar med mina barn) ser att en katastrof håller på att inträffa. Barnen mår så dåligt och har blivit helt förändrade de senaste månaderna. De gråter och ifrågasätter den föräldern som vill ha tvåveckorsperioder. Den äldsta har till och med början känna hat och har nu sagt att när hen blir vuxen ska hen aldrig träffa sin *förälder* igen. Det här är riktigt otäckt att bevittna.

Så istället för att ha en bekymmerslös sommar har barnen det tufft och är ledsna och oroliga.

Dock tror jag att det funkat om barnen hade fått fritt tillträde till både mamma och pappa. Då hade det varit mer odramatiskt att ha sin sovplats hos den ena föräldern i två hela veckor.

Usch vad sorgligt att läsa! Hoppas den andre föräldern förstår äldsta barnets markering och ändrar sitt tänk! Innan det är försent!

Här är barnet fritt att prata med föräldrar oavsett vecka och oavsett en eller tvåveckors perioder.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (??) skrev 2017-07-19 09:32:05 följande:

Var går barnet i skolan? I mitten?

Om det är så långt mellan föräldrarna att en vuxen behöver övernatta efter en vardagsmiddag så låter det som sjukt långt att pendla till/från skolan.

Tipset var att barnet åker hem till den andre föräldern och äter middag, det blir några mil fram och tillbaka och mtp arbetstider äts det middag rätt sent. Så för barnet hade det blivit sent och risk för onödig stress i vardagen. Båda föräldrarna har fler familjemedlemmar i sina hem, kanske blir lite konstigt att åka till den andres hem och äta middag med deras familj, men vad vet jag :)
Svar på tråden 2 veckors växelvist boende?